Dom zou ik het zeker niet willen noemen. Och, ik heb 10-tallen jaren geprogrammeerd. Toch kan de eerste de beste leerlingprogrammeur al snel een mogelijke verbetering in een programma vinden.
Het creatief maken van iets nieuws (een programma, maar ook jouw rekenmachine's) is een heel ander denkproces dan het zoeken van verbeteringen. Als je iets nieuws maakt ben je bezig met het vertalen van een probleem in een oplossing. Daarbij zal je in de praktijk uitgaan van jou bekende concepten.
Een verbetering voorstellen is veel simpeler: Al het creatieve denkwerk is al gedaan, en je hoeft alleen maar te bedenken of en hoe het anders (beter) zou kunnen.
Nou, dom in het opzicht dat ik hier voor een ander project 150 meter Spacerail achtbaan heb liggen...
Gaaf hoor. Ikzelf ben altijd erg fan van "nerdy" dingen.
Voor een hele uitgebreide behandeling van iets dergelijks, kijk eens op Evil Mad Scientist http://www.evilmadscientist.com/2012/dcii-first/ & http://www.evilmadscientist.com/2011/a-video-introduction-to-the-digi-comp-ii/ . Die jongens hebben al iets dergelijks gebouwd, maar van plaatmateriaal i.p.v. massief. Het techneuten-geklooi is bij EMS veel belangrijker dan houtbewerking
OK, nog één link dan, voor de echte nerds die ook nog wel eens in de keuken komen: http://www.evilmadscientist.com/2008/sierpinski-cookies/
*Bookmark*
Wat een geweldig ding! Die moet ik ook gaan bouwen.... En die zeef van Sierpinski met koekjes zou ik eerder met een CNC-deegmachine maken...
Maar ik zal weer eens een stukje van het bouwen posten.
Al het hout wat loodrecht op de valrichting van de knikkers gemonteerd wordt, is meranti. Dat is aardig veel zaagwerk voor de twee sliders. De bovenste slider bestaat uit drie lagen, want twee lagen betekent dat bij opening de knikkers "schuin vallen". De onderste lat (met de poortjes) zou ik de volgende keer anders maken. Deze lat komt boven de resultaat slider, en mag de knikkers wel iets meer afremmen. In plaats van poortjes van 18 mm zou ik de volgende keer cirkels van 16.5 mm nemen. Want één verschil tussen mijn versie en die van woodgears is dat ik veel meer kanalen heb, waardoor de hoogte (er moet een verticale verspringing tussen alle kanalen zitten) best hoog wordt. Wie dit ook wil proberen: een machine die iets minder rechtop staat zal waarschijnlijk beter werken.
Had ik al gezegd dat het veel rondjes waren?
De onderste lat zit onder een hoek van 45 graden, en daar was niet goed over nagedacht. Zie hieronder:
De lengte van de zwarte pijlen is 18 mm, en dus voldoende voor de knikkers. Maar de rode pijl (stelling van Pythdinges) is ongeveer 13 mm. En natuurlijk ontdek je dat nadat je alles al geschroefd en gelijmd hebt. Met een schuurtrommetje op de Proxxon zijn de gaten in de achterwand groter gemaakt om het probleem op te lossen, maar een mooie oplossing is dat niet.
De "knikker-dispenser" is het punt waar de knikkers de machine weer verlaten, en klaar liggen voor gebruik. Het reservoir binnenin loopt iets af, zodat meestal de knikkers netjes klaar gaan liggen... Meestal.. Ook deze is van maranti, en een stukje fiets-spaak.
Het rechtopstaande gedeelte van de hendels is gewoon een stukje vuren, enigszins in de juiste vorm gezaagd en verder met een rasp en schuurpapier van rondingen voorzien. De handgrepen zijn stukjes lat waar in de lengterichting een schroef in is gezet, waarna de boel in de kop van een 220v boormachine is geplaatst. Bij gebrek aan een draaibank doe ik kleine stukjes op die manier.