Houtdraaiers cursussen rondom Utrecht

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hoi Wimmel
Wat is het alternatief van de Turnmaster?

Ik heb er neit meer verder op gezocht. Hoe relaxed en leuk de filmpjes ok zijn, ik luister naar de tips hier en die van Jan dat ik voor normale beitels moet gaan. Wil je een alternatief qua klein uitholwerk wat ik ook zoek, denk dan aan bijvoorbeeld de Sorby fingernaifingernal art.nummer 19225 bij Baptist voor €54.05. (Tip van Jan, ik moet er nog voor bij Baptist langs gaan om hem te halen.

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Er is overigens ook een 6mm variant, ik zit er nog aan te twijfelen of dat een betere voor me zal zijn op mijn bankje, ik doe alleen heel klein werk namelijk. Input is welkom :).

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
37
www.arstorno.nl
Natuurlijk hebben al die bijzondere beitels hun gebruikswaarde.
Houtdraaien begint echter met het beheersen van snijdend draaien en het optimaal benutten van de mogelijkheden van standaard gereedschap. De " markt" bedenkt steeds oplossingen voor problemen d.w.z. Het compenseren van ontbrekende vaardigheden.
Natuurlijk gelden hier uitzonderingen en nuances voor echt speciaal gereedschap.
Die 6 mm guts is ook prima Wim voor het betere miniatuur werk.
Vr.gr. Jan Pranger.

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Thanks Jan ik ga gelijk bestellen dan :). Kan ik van het weekend een handvat gaan maken voor het eerst.

Dus dat wordt zoeken vanavond welke houtsoort hiervoor geschikt is, welke vorm ik wil, etc.

Laatst bewerkt:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Volkomen terechte opmerking, in de keuken gold zo'n beetje hetzelfde.

Maar ik draai met een max breedte van een centimeter of 10 en dit beiteltje is gelukkig niet zo duur dus durf ik het wel aan om wellicht binnenkort ook een iets grotere te kopen.

Tool1

Actieve deelnemer
26 jun 2014
95
0
De lier
Natuurlijk hebben al die bijzondere beitels hun gebruikswaarde.
Houtdraaien begint echter met het beheersen van snijdend draaien en het optimaal benutten van de mogelijkheden van standaard gereedschap. De " markt" bedenkt steeds oplossingen voor problemen d.w.z. Het compenseren van ontbrekende vaardigheden.
Natuurlijk gelden hier uitzonderingen en nuances voor echt speciaal gereedschap.
Die 6 mm guts is ook prima Wim voor het betere miniatuur werk.
Vr.gr. Jan Pranger.

Helemaal waar en daarbij krijg je in de meeste zaken te maken met de commerciële belangen de kachel moet blijven roken
ikzelf moet wat grotere beitels gaan aanschaffen om dat de bank en de aanstaande projecten groter gaan worden en de beitels te klein zijn
grt eelco

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ook hier is de kogel door de kerk, van de week wederom contact gehad met Christiaan Jorg en ik begin samen met nog 1 cursist op 5 september, elke twee weken op zaterdagmorgen, met een cursus van 8 lessen. Christiaan gaf aan dat hij de cursussen geeft op Jet draaibanken, iets wat ik in mijn overweging heb meegenomen uiteindelijk bij mijn keuze voor een nieuwe draaibank.

Ik heb er zin an! Nog bedankt voor de goede tips ;).

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.180
3.368
Gaanderen
Die draaibanken van chr. Jorg zijn wel een beetje zwaarder dan jouw nieuwe bank. Denk even na over parkeren. Tijdens mijn laatste cursus veranderden de zones. Even overleggen met Jorg. Je kon gebruik maken van hun kaart tegen betaling uiteraard.

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Dank je Wim. Gelukkig ga ik er met het OV heen maar goede tip, parkeren is een ramp in dat gebied van Utrecht.

En ja, die van Christiaan zijn wel een stuk groter/zwaarder inderdaad ;).

WoodyBear

Nieuw lid
12 nov 2015
10
0
Hallo Wim, in hoeverre ben je inmiddels geslaagd met het zoeken naar iemand die je wat wijzer kan maken op het gebied van het houtdraaien in de omgeving van Utrecht mag het ook Amersfoort zijn of is dat je te ver? ik ben benieuwd

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Ik wil toch nog even reageren op de spindelmaster van Sorby. Heb er zelf een (ik geloop 19 mm) en vindt het een heel prettige beitel. Je kunt er juist heel goed snijdend mee werken en het geeft een superglad resultaat. Hij is ook perfect voor het maken van rondingen en hollingen. Bij het juiste gebruik is het dus een snijdende beitel met een superglad oppervlak als resultaat. Als ik een stuk hout heb bewerkt hoef ik het nauwelijks nog te schuren.

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hallo Wim, in hoeverre ben je inmiddels geslaagd met het zoeken naar iemand die je wat wijzer kan maken op het gebied van het houtdraaien in de omgeving van Utrecht mag het ook Amersfoort zijn of is dat je te ver? ik ben benieuwd

Dit is prima gelukt, ik volg een cursus in hartje Utrecht bij Christiaan Jorg. Een super leuke kerel welke een duidelijke visie over draaien heeft. Wie weet in de toekomst voor een vervolg cursus? Of gewoon eens buurten bij je.

WoodyBear

Nieuw lid
12 nov 2015
10
0
Beste Wim(mel) ik heb je een PB gestuurd, heb je die ontvangen? en wat vind je van mijn voorstel?
groetjes Woody de Bear

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.