Houtdraaibank identificeren.

Hein K

Nieuw lid
24 feb 2021
10
0
Overijssel
Beste allemaal,

Ik heb een tijd lang hout gedraaid op een HBM 450 draaibankje, dit werkte prima (al zijn mijn werkstukken niet echt van hoge kwaliteit) echter op een gegeven moment begon het wiebelen op mijn werkbank als ik een werkstuk niet helemaal goed gecentreerd had me tegen te staan.

Ik heb op marktplaats toen een nieuwe (oude) draaibank gekocht. Deze werk echt een stuk beter al is het een oud beestje. Nu heb ik echter een probleem dat de twee klauwplaten (drieklauw) die erbij zitten geen goede grip hebben op het werkstuk. Ik vermoed misschien dat het metaal draai platen zijn echter weet ik dit niet zeker. Ze zijn in ieder geval loodzwaar en mijn werkstuk (een al rond klein stuk kersenhout voor een eenvoudig doosje met deksel) vliegt er elke keer uit.

Nu ben ik op zoek naar een nieuwe klauwplaat, maar kan er niet achter komen welk maat mijn schroefdraad is, wel weet ik sinds woensdag dat het geen M33 is maar net iets kleiner. M32?

Nu vroeg ik me af of iemand mijn draaibank kan identificeren qua merk om vandaar uit misschien een passende klauwplaat te zoeken. Ik ben lichtelijk bevreesd dat het een "eigenbrouwsel" van iemand is, maar ik hoop op een bestaand model. Zo niet dan kan ik vandaar uit weer verder zoeken naar een passende en werkbare klauwplaat, misschien een amerikaanse maat.

Elke hulp is welkom,

gr. Hein

IMG_5890.jpgIMG_6758.jpgIMG_6763.jpgIMG_6688.jpg
 

Hein K

Nieuw lid
24 feb 2021
10
0
Overijssel
Ah dat dacht ik ook al, is dat een veelvoorkomende maar voor metaaldraaibanken? Ik zie dat ik die maat bij een Talon Chuck voor hout wel voorkomt.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Denk dat je het beste hulpstukken kunt maken bij de klauwen , in de vorm van gebogen plaatjes van metaal
Zo dat de 3 klauwen meer grip hebben mag dan best zwaar ijzer zijn in verband de krachten die er op kommen, te staan , voordeel is je kan er nu ook metaal in de draaibank houden als dat uit komt
Bank lijkt mij ook te zien eigen bouw , niets mis mee kan zelfs beter zijn dan een goedkope fabrieks bank
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat betreft de identificatie van je draaibank: dit is zelfbouw. Als ik kijk naar de foto van de schroefdraad, valt me op dat er achter de schroefdraad geen dikkere kraag zit. En dat is lastig, want die zorg er over het algemeen voor dat je klauw precies kaarsrecht op de as zit en wat je er in zit dus ook echt rond draait en niet slingert.

Ik hoop niet voor je dat je er veel geld aan uitgegeven hebt?

Wat betreft de omgang met de metaalklauwen die je er nu bij hebt: ik heb ook wel eens gezien dat mensen een ring van een kogellager af sloopten, die 1x dwars doorslijpen en die gebruikten om de krachten van de klauw beter op het hout te verdelen.
 

Hein K

Nieuw lid
24 feb 2021
10
0
Overijssel
Dank voor de hulp dusver, nee hij was niet heel duur en ik ben er ook ondanks dit probleem blij mee. Hij is robuust, trilt niet en is prettig af te stellen

Wat betreft het zelf knutselen aan de klauwplaten vertrouw ik mijn kunnen niet om dat veilig te doen. Ik ben net begonnen met wat houtbewerken, metaal (zagen en lassen) is niet iets wat ik mezelf zie doen.

ik las dat bij de Amerikaanse maten TPI een belangrijke rol speelt moet ik daarvoor het aantal draden per inch tellen? Of ben ik mbt Amerikaanse maten een doodlopend spoor aan het najagen?
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hein hier enkele foto's die het wat makkelijker voor je maken denk Ik.

TPI hieronder geeft je de manier van tellen, en gaat samen met de dikte van de spindle, zoals bv, 1"X 8tpi

tpi.jpg

Je kunt dus een Oneway Talon chuck kopen, en die komt met een losse adaptor die op jouw bank past, die bestel je dus erbij, mooie van did is dat als je een andere bank koopt ooit, je alleen een ander adaptor hoeft te kopen die op de nieuwe bank past.

Oneway heeft die op voorraad en maakt ook speciale maten als dat nodig is, hier wat ze hebben en maken.


Chuck informatie als je een betere chuck wil hebben.


Je hebt wel een probleem met die spindle zonder een schouder waar een chuck tegenaan vastgezet word, plus de lengte van de draad, ziet er wel erg lang uit, Metaal chucks are slechte hout draai chucks, en Ik zou die niet daarvoor gebruiken.

Edit: je zou een bus kunnen gebruiken die over de as past en die als een schouder werkt en ook de lengte heeft die goed is, (een mataalwerker vriend kan die voor je maken)

spindle.jpg
 
Laatst bewerkt:

Hein K

Nieuw lid
24 feb 2021
10
0
Overijssel
Beste Leo,

Dank voor je zeer uitgebreide en behulpzame antwoord. Ik heb op de manier zoals je beschrijft gemeten en zou dan zeggen dat de draad richting de 1 1/4" x 8 TPI gaat.

IMG_6791.jpg

IMG_6792.jpg

Als ik dan de antwoorden lees is een schouder echt nodig om te zorgen dat ik goed en veilig? kan draaien. De bus waar je over praat, stel ik me het volgende bij voor, vergeef me voor de lelijke visualisatie;

Bus.jpg
Dan zou de volgende stap dus zijn om te bepalen hoeveel mm schroefdraad voor de chcuk nodig is en dan een metaalwerker vinden die vrienden wil worden.

Ik begin mezelf af te vragen of ik me niet teveel op de hals haal en beter op zoek kan gaan naar een andere draaibank die daadwerkelijk geschikt is voor hout voor een beginner.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Beste Leo,

Dank voor je zeer uitgebreide en behulpzame antwoord. Ik heb op de manier zoals je beschrijft gemeten en zou dan zeggen dat de draad richting de 1 1/4" x 8 TPI gaat.

Bekijk bijlage 100986

Bekijk bijlage 100987

Als ik dan de antwoorden lees is een schouder echt nodig om te zorgen dat ik goed en veilig? kan draaien. De bus waar je over praat, stel ik me het volgende bij voor, vergeef me voor de lelijke visualisatie;

Bekijk bijlage 100988
Dan zou de volgende stap dus zijn om te bepalen hoeveel mm schroefdraad voor de chcuk nodig is en dan een metaalwerker vinden die vrienden wil worden.

Ik begin mezelf af te vragen of ik me niet teveel op de hals haal en beter op zoek kan gaan naar een andere draaibank die daadwerkelijk geschikt is voor hout voor een beginner.
Beste Leo,

Dank voor je zeer uitgebreide en behulpzame antwoord. Ik heb op de manier zoals je beschrijft gemeten en zou dan zeggen dat de draad richting de 1 1/4" x 8 TPI gaat.

Bekijk bijlage 100986

Bekijk bijlage 100987

Als ik dan de antwoorden lees is een schouder echt nodig om te zorgen dat ik goed en veilig? kan draaien. De bus waar je over praat, stel ik me het volgende bij voor, vergeef me voor de lelijke visualisatie;

Bekijk bijlage 100988
Dan zou de volgende stap dus zijn om te bepalen hoeveel mm schroefdraad voor de chcuk nodig is en dan een metaalwerker vinden die vrienden wil worden.

Ik begin mezelf af te vragen of ik me niet teveel op de hals haal en beter op zoek kan gaan naar een andere draaibank die daadwerkelijk geschikt is voor hout voor een beginner.
Hein waarom zo vlug opgeven ?, al wat je nu nog nodig hebt is een bus die als schouder werkt en een chuck.

Maak wel dat je de dikte van de as good opmeet, gebruik een schuifmaat, 1 1/4 X 8 TPI is een veel gebruikte maat, maar er is ook 1 1/8 X 8TPI.

Ik heb even gemeten hoe lang het draadeinde buiten de schouder kan zijn, niet meer dan 39 mm.

En nu moet je op zoek om een bus te pakken te krijgen, good luck 1thumb.gif
 

Hein K

Nieuw lid
24 feb 2021
10
0
Overijssel
Jullie hebben gelijk, opgeven kan altijd nog. Ik heb net gemeten maar het lijkt toch nog steeds een lastige maat denk ik.

Alhoewel 1/8 (=0,125) zit er maar 2 honderdste naast volgens mij, zou dat uitmaken?

Hebben jullie een idee?
8199FC7E-63DA-4804-B541-90773C04B498.jpeg

dit is gemeten in inches.

@Arend b ik woon in Lettele, steenworp van Deventer, Overijssel.
 
Laatst bewerkt:

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Leuk al die verhalen. Ik heb bij Ronald een adapter besteld, 3/4 x 10 tpi binnenwerks naar M33.
Zit in een container uit Canada. De haven zit op slot, Montreal doet het even niet.. :)
Maar... ik blijf vertrouwen....
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Jullie hebben gelijk, opgeven kan altijd nog. Ik heb net gemeten maar het lijkt toch nog steeds een lastige maat denk ik.

Alhoewel 1/8 (=0,125) zit er maar 2 honderdste naast volgens mij, zou dat uitmaken?

Hebben jullie een idee?
Bekijk bijlage 101030

dit is gemeten in inches.

@Arend b ik woon in Lettele, steenworp van Deventer, Overijssel.
1.125" = 28.575 mm ------- 1.250" = 31.75 mm

So yes looks like 1 1/4" 2thumbsup.gif

If Ronald het niet in voorraad heeft, kun je het rechtstreeks van Oneway bestellen, luchtpost, en het is zo in huis ;-))
 
Laatst bewerkt:

Hein K

Nieuw lid
24 feb 2021
10
0
Overijssel
Een kleine update van mijn kant, het is gelukt. Ronald had de chuck met de juiste adapter op voorraad en deze past perfect. Nu de volgende uitdagingen wordt de bus met de schouder, echter ik kan in ieder geval nu ook alweer wat draaien, en dit gaat helemaal goed!

Dank voor alle hulp!

Draai 1.jpg

Draai 2.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Die adapter die je nu gebruikt, heeft die geen doorlopende draad? Het lijkt er nu op dat de adapter klem gedraaid zit op het uiteinde van je schroefdraad..
 

Hein K

Nieuw lid
24 feb 2021
10
0
Overijssel
Ik denk het, want hij draait zichzelf vast op de as en komt echt goed klem te zitten. Ik kan hem er niet verder in draaien.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Je zou kunnen kijken hoe je uitkomt als je eerst een 1 1/4 moer op je as draait en daar de adapter tegen laat rusten. 1 1/4 moeren zijn redelijk gangbaar .
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Er is gevaar dat de chuck zo vast gaat zitten dat je hem er niet meer af kan draaien, als het op ge schroefdraad klemt en niet tegen een schouder.

Eem moer gebruiken zoals Chevy oppert ka werken, maar meestal is de draad en buitenkant niet precies haaks genoeg, maar een moer lost niet veel, zo een goed idee om het te proberen, moer vast zetten word dan de moeilijkheid.

Maar voorlopig kun je dus jou bank gebruiken, en dat is wat je wilde 2thumbsup.gif
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.