hout zagen en opslaan

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Hallo allemaal,
Ik wil aan dit geweldige forum vragen hoe je het best je hout kunt opslaan. Ik heb een oude boerenschuur waar ik mijn werkplaats in aan het maken ben. Inmiddels krijgt alles steeds meer vorm. Ik heb lange tijd mijn hout staand neergezet, dit is niet altijd een groot succes gebleken...

Ik had nog wat lange stukken hout staan die erg lelijk maar wel redelijk recht waren. Die heb ik door de vandiktebank gehaald en er kwam zoals vaak weer een mooi product tevoorschijn. Dat blijft toch erg leuk. Ik heb er een degelijk houtrek van gemaakt waar ik lengtes tot 3 meter in kwijt kan. Er zullen nog meer rekken volgen maar die komen op de hooizolder. Dat is voor later.

Tot op heden had ik nog niet zoveel spannends om op te slaan dus de behoefte was niet zo groot. Inmiddels heb ik wat mooi eiken liggen. Ook heb ik begin dit jaar een partij hout gekocht die dienst heeft gedaan als afdekking voor beluchtingskanalen in een boerenschuur. Het zijn lomp grote en zware balken van 8 cm dik en ongeveer 110 breed bij 25 tot 30 breed. na die eens met de cleaner schoongespoten te hebben zag ik dat er wat amerikaans grenen maar ook eik tussen zat. Ik had een kleine scheppach lintzaag dus dat ging hem niet worden. Daarom onlangs op marktplaats een 2ehands Hammer N4400 op de kop getikt. Daar heb ik geen spijt van. Hele fijne machine en met behulp van het afstelfilmpje wat hier pas gepost werd staat hij nu super. Ik zaag van zo'n dikke balk prachtige planken nu.

Maar goed, nu ineens dus best wel wat hout om op te slaan. Grote vraag aan jullie is hoe kan ik dit het beste opslaan?
Het eiken is al minstens 40 jaar oud, kan ik dit zo op elkaar leggen of moet ik daar latjes tussen leggen voor beluchting? Moet dat eigenlijk altijd of doe je dat alleen bij vers gezaagd hout?

Groeten, Peter
IMG_0246.JPGIMG_0247.JPG7FBED6A2-A62B-4ADC-8BC8-258E6B64379C.JPGIMG_0240.JPGIMG_0244.JPGIMG_0245.JPG
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
heb je deze draagstruktuur zelf gemaakt ?
zo ja, mogen we de werktekeningen ?
Hoi,
Ja deze heb ik zelf gemaakt. Er is geen tekening van maar het is niet ingewikkelder dan je ziet op deze foto's. Ik heb 2 balken aan de buitenkant en aan de binnenkant de armen er haaks op gezet ondersteund door stukken balk. Dit alles gelijmd, even vast geschoten met de tacker en uiteindelijk nog wat schroeven in gedraaid. Maar je merkt gewoon dat de meeste kracht komt van de lijm. Vandaag heb ik met mn volle gewicht aan zo'n arm gehangen en het geeft geen krimp.

Inmiddels ligt er dan ook wat meer hout in :)
Hier nog wat extra foto's. Kom je er zo uit? Ik moet er nog wat maken dus als je wilt kan ik daarvan tijdens de constructie wel wat fotos van maken?

Groeten, PeterSchermafbeelding 2020-10-05 om 17.17.34.jpg
Schermafbeelding 2020-10-05 om 17.17.10.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.