Hout wordt duurder, regeren is vooruitzien.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.909
1.087
Omgeving Eindhoven
Soms moet je inderdaad vooruitdenken. Welk meubel staat er in de planning om van dit hout te gaan maken? :cool:

Het verschil tussen zomer- of wintereik. Bij jouw boom nog niet te zien, maar ik heb daar als kind het volgende ezelsbruggetje voor geleerd:
De kabouters die pijp roken willen in de winter een warme neus hebben, dus de eikenhoed van de wintereik is dan geschikt (eikel zit zonder steeltje aan de tak). In de zomer willen ze niet dat hun neus eraf brandt, dus dan geven ze de voorkeur aan de zomereik waarbij de eikel op een steeltje zit.

• Leuk
Waarderingen: mink en ZotVanHout

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.876
560
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik dacht ook zomereik, het verhaal van Klusrob komt me bekend voor en afgelopen zomer dacht ik te menen dat de eikels van een zomereik kwamen. De bomen waar de eikel van dit boompje vandaan komt weet ik nog te staan, ik zal deze zomer nog eens kijken.

Wat achtergrondinformatie: m'n zoontje van 4 heeft een boek over het leven en de cyclus van een eikenboom, en om het allemaal wat inzichtelijk te maken hebben we samen een eikel in een potje gestopt. Zo probeer ik hem wat belangrijkere dingen bij te brengen dan Paw Patrol of Peppa Pig...

Het komt waarschijnlijk in de achtertuin te staan. Daar staat nu een (ook zelfgestekte) wilg die te snel te groot aan het worden is.

Is er technisch/mechanisch nog verschil tussen het hout van de zomer- en de wintereik?

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.168
606
Noord-Veluwe
Het ezelsbruggetje dat wij moesten leren was: zomereik heeft de o van oortjes (de bladlobben direct bij de aanzet) en wintereik heeft de i van pin (de langere steel).

Aangezien de overgrote meerderheid van de eiken in Nederland zomereiken zijn is de kans groot dat dit inderdaad een zomereik(je) is. Maar het blad is nog jong en ik kan aan de foto niet goed zien hoe het precies zit met de lobben of steelaanzet. Durf dus niet met zekerheid te zeggen wat het is. Maar ik denk ook zomereik.

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
635
130
Stiens
Het ezelsbruggetje dat wij moesten leren was: zomereik heeft de o van oortjes (de bladlobben direct bij de aanzet) en wintereik heeft de i van pin (de langere steel).

Aangezien de overgrote meerderheid van de eiken in Nederland zomereiken zijn is de kans groot dat dit inderdaad een zomereik(je) is. Maar het blad is nog jong en ik kan aan de foto niet goed zien hoe het precies zit met de lobben of steelaanzet. Durf dus niet met zekerheid te zeggen wat het is. Maar ik denk ook zomereik.
De wintereik heet tegenwoordig Quercus petraea maar vroeger Quercus sessilis. Dat laatste betekent zittend en dat slaat op de eikels die (een heel kort of) geen steeltje hebben. De eikel zit dus op het takje.
De bladsteel is dan weer langer dan bij de zomereik.
Iemand vertelde mij laatst nog dat wintereiken vaak meerstammig zijn als ze op eigen gelegenheid opgroeien. Kan iemand dat bevestigen?

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
457
238
56
Luzy Saint Martin
Misschien even ter verduidelijking:
De wintereik is eenhuizig. Dus als hij vrij in het veld geplaatst wordt zal hij zoveel mogelijk takken produceren ten behoeve van de voortplanting (de manlijke en vrouwelijke bloemen kunnen elkaar op die manier optimaal bevruchten)

Plaats je hem echter in een bos met meerdere -lichtzoekende- bomen dan groeit hij juist zijtakloos omhoog teneinde zijn kroon zo veel mogelijk ruimte te geven boven de concurrerende aanplant.

Dat maakt de wintereik precies zo’n ideale boom voor productie van hout en fineer.

• Leuk
Waarderingen: mathieu

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.