Hout voor raamluiken

Winner950

Actieve deelnemer
21 jan 2015
42
3
Capelle a.d. IJssel
Ons huis heeft een paar rotte raamluiken.
het zijn simpele opgeklampte luiken zonder kader.
Het hout lijkt grenen, dat kan ik lokaal wel vinden , maar dit is windgedroogd en zo'n 20%
Is dit droog genoeg voor buiten?

Groet,

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
529
239
Almen aan zee
Ik zou uitgaan van windgedroogd hout, zoals dat al eeuwen gebruikt wordt voor luiken (en meer uiteraard)

Wil je nog droger, dan kan je de planken vast wat te dik op maat zagen / schaven en nog een aantal weken laten doordrogen met dit droge en warme weer.

Daarna strak op maat, goed gronden (oude schilderstruuk is verdunnen met ammoniak, dan trekt de grondverf nog wat het hout in) en daarna goed aflakken.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.316
1.137
Enschede
ingoogni.nl
Kijk of je aan grenen sloophout uit de jaren 1920/30 kunt komen. Genoeg aanbieders, maar juist gedateerd is lastig. Het hout heeft veel fijnere jaarringen en is stabieler.

Winner950

Actieve deelnemer
21 jan 2015
42
3
Capelle a.d. IJssel
Ik zou uitgaan van windgedroogd hout, zoals dat al eeuwen gebruikt wordt voor luiken (en meer uiteraard)

Wil je nog droger, dan kan je de planken vast wat te dik op maat zagen / schaven en nog een aantal weken laten doordrogen met dit droge en warme weer.

Daarna strak op maat, goed gronden (oude schilderstruuk is verdunnen met ammoniak, dan trekt de grondverf nog wat het hout in) en daarna goed aflakken.
Bedankt voor je reactie, Als winddroog gebruikelijk is, dan kan ik dat lokaal kopen, KD in brede delen is lastiger.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.589
1.228
Enschede, Twente
Kijk of je aan grenen sloophout uit de jaren 1920/30 kunt komen. Genoeg aanbieders, maar juist gedateerd is lastig. Het hout heeft veel fijnere jaarringen en is stabieler.
Juist, dat is vaker gewaterd hout, wat de kwaliteit veel beter maakt. Je kunt het nu ook wel hier en daar vinden, dwz nieuw hout - gewaterd. Altijd beter dan de standaard.
Nog iets: het maakt ook behoorlijk verschil of die luiken blootgesteld worden aan zonlicht en in welke mate.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.