Hout snij mes

AudioMonk

Nieuw lid
23 jul 2019
15
3
Trouwens, ik ben grote van de messen die Miguel maakt => Belzeboocrafts
Gewoon vragen wat voor mes je wil en Miguel zal het smeden. Er staan wat dingen op zijn site maar er zijn veel meer mogelijkheden.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Quasi onmogelijk. Je dient ze te volgen op social media en dan nog... Ook vaak gebruiken ze allerhande veilingssystemen (op social media) waarbij 1 mes (ofzo) tegen schrikwekkende prijzen verkocht worden.
Waarschijnlijk zijn Helvie messen bijna het beste en mooiste wat er is maar ... ik krijg het gevoel dat ze wat voor het grote geld gaan en dat wekt mijn afkeer op...
Dat is volgens mij niet helemaal waar. Ja, ze veilen af en toe messen via social media, maar verder zijn ze slachtoffer van hun eigen succes. Het is een stel dat messen maakt, oorspronkelijk op bestelling. OP een gegeven moment hadden ze zo veel bestellingen dat ze maanden 'productieachterstand' hadden, terwijl die klanten al wel betaald hadden voor hun messen. Juist om dat te voorkomen publiceren ze nu op hun reguliere website eens per paar maanden een batch met messen die ze klaar hebben liggen voor de verkoop. Je kunt dan (tegenwoordig) maximaal twee messen per persoon bestellen om te voorkomen dat handelaren grote bestellingen plaatsen en de messen doorverkopen.

Je moet wel bliksemsnel zijn, de batches zijn in een paar minuten uitverkocht. Je kunt je inschrijven voor een nieuwsbrief, waarin ook de verkoopdata gepubliceerd zouden worden. Dat had ik ook gedaan, maar tot nu toe nooit een nieuwsbrief ontvangen. Maar ook als je de site in de gaten houd kom je er wel achter. De prijzen zijn voor zo ver ik kon zien nog steeds de 'normale' prijzen.
 

Friko

Nieuw lid
12 dec 2020
6
1
ik heb 1 Drake en 2 Occ Tools messen gekocht, ik vind ze echt super, veel beter dan Flexcut waar ik mee was begonnen.
Helvie is bijna niet aan te komen, maar Drake en OCC Tools is zeker zo goed misschien wel beter en betaalbaar.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
ik heb 1 Drake en 2 Occ Tools messen gekocht, ik vind ze echt super, veel beter dan Flexcut waar ik mee was begonnen.
Helvie is bijna niet aan te komen, maar Drake en OCC Tools is zeker zo goed misschien wel beter en betaalbaar.
Nu maak je ons nieuwsgierig.... welke heb je gekocht en waar? Foto misschien?
En ik ben benieuwd wat je er beter aan vind.

jaap
 

Friko

Nieuw lid
12 dec 2020
6
1
ik heb van OCCTools de 1 7/8 inch en de 1 3/8 inch gekocht bij bigfootcarving in america.
Van Drake heb ik de 1 1/2 inch standaard gekocht. Het Drake mes heb ik bij Drake knives gekocht.
De messen zijn bloedscherp veel scherper dan flexcut.
Echt fantastische messen.229B0283-2446-47FE-8080-1FEC047CEF7B.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

MJackson

Nieuw lid
29 dec 2018
5
0
Mooie selectie Edwin!

Ik ben benieuwd, is de oude aan de linkerkant ook Pfeil? Ik hou erg van de grootte ervan, maar zie geen merk. Bedankt!

-Matt
 
Hoi Matt,

volgens mij heeft Pfeill ook een mes met hetzelfde handvat. Ik weet niet meer welk merk het was dat zelfs het model handvat in twee lengtes verkocht.
De meeste messen die ik heb zijn gevonden op de rommelmarkt soms in erbarmelijke staat. Maar als je daar doorheen kijkt en ze weer opknapt zijn ze vaak nog prima. De meeste zijn amateuristisch en slecht geslepen. Als ze niet verbrand zijn is de kwaliteit van het mes nog super en het herstellen waard.
Ik merk wel dat er meer animo is dan 10 jaar geleden. Dus je zult 2e hands minder tegenkomen maar ........ soms moet je een beetje geluk hebben, en geen haast.
 

Magda

Actieve deelnemer
23 dec 2020
61
102
Lelystad
Van Drake heb ik de 1 1/2 inch standaard gekocht. Het Drake mes heb ik bij Drake knives gekocht.
De messen zijn bloedscherp veel scherper dan flexcut.
Echt fantastische messen.Bekijk bijlage 100686
Hoi Friko,

Ben je nog steeds tevreden over de Drake messen? Ik wil hem ook gaan aanschaffen! Voor het fijne chipcarving wat ik doe. Heb nu flexcut messen
Waar heb je die messen gekocht? Kan ze niet zo goed vinden op het web. En hun eigen website is uit de lucht.

Groetjes Magda
 

Basswood

Actieve deelnemer
29 okt 2022
26
6
Waalre
Kan iemand mij zeggen hoe en waar ik het beste OCC, of Drake whittling knives kan aanschaffen? Alvast dank voor de reactie.
 

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
En andere houtsnijmessen van zeer hoge kwaliteit worden gemaakt door Ben Orford, Svante Djärv en Hans Karlsson. Te koop bij onder andere www.woodsmith.co.uk en www.houtvanbomen.com. Beide sites zijn totaal betrouwbaar en hebben een geweldig assortiment. Ik heb er bijna al mijn houtsnijmessen gekocht.
 

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
En kijk eens bij www.dictum.com natuurlijk. Een van de grootste Europese speciaalzaken op het gebied van houtsnijgereedschap en gereedschap in het algemeen. In Duitsland zit nog een webwinkel voor het neusje van de zalm op het gebied van gereedschap www.fine-tools.com. Het beste van het beste ook van gereedschap uit Japan.
 

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
Wie van degenen die hierboven gereageerd hebben snijdt lepels of wil dat graag eens zien? Of kleine schaaltjes? Ook deze zijn gemaakt met houtsnijmessen en lepemessen. De eerste twee heb ik gemaakt naar schilderijen van Miró.32271CFB-522F-4AAE-8FAF-3892A9304106.jpeg

AE343609-C8F1-45D0-B634-D890D81CE48F.jpeg

7AEE26A7-D313-4959-A275-310038B2DAC8.jpeg

9F4B943B-F63E-4464-89B3-094892794101.jpeg

Carl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.