hout in de jaren 50

Roel22

Post veel
27 feb 2017
988
357
Prov. Groningen
Ik was 43 jaar in de papier/kartonindustrie werkzaam en geloof me, als er hout wordt gebruikt is het den en/of spar, maar het liefst den. Houtafval uit zagerijen kan, maar dan moet het ook voornamelijk vuren en grenen zijn.
Ik bezocht ooit de fabriek van Billerud in Zweden en dan weet je niet wat je ziet zó immens groot dat is en dat is nog niet eens de grootste.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
988
357
Prov. Groningen
dennen en sparen zij toch hele bomen? Maar geloof me, je wilt zo weinig mogelijk van het groen in je pulper hebben als papiermaker. Je ziet dan ook bij bovengenoemde fabriek enkel de stammen, de rest hebben ze niet nodig en gaat tegenwoordig als bio-massa door de schoorsteen.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
638
152
De papierfabrieken die ik ken, gebruiken gewoon hele bomen.
Jij bedoelt waarschijnlijk de stammen, hele bomen heb ik nog nooit industrieel gezien. De takken met naalden worden in het bos al gescheiden.
Van de stammen kan nog zeker de helft verzaagd worden tot balken/planken wat veel meer opbrengt dan papier.
Weet niet welke fabrieken jij kent maar die moeten dicht bij de productiebossen liggen om rendabel zelf te chippen in plaats van goedkope houtchips in te kopen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.438
2.723
Het ging over het gebruik van afval hout van zagerijen. Transport is een vrij grote kostenpost, dus het is niet zo rendabel om het hout meerdere keren te transporteren. Dus veel fabrieken staan vrij dicht bij het bos, dat het hout levert. Ze zijn zelfs vaak de eigenaar van het productie bos.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
988
357
Prov. Groningen
In zweden is het contractwerk. Je hebt een areaal bos met den en/of berk en eens in de zoveel jaar komen ze rooien. Daar komt geen sentiment aan te pas en ook geen vervelend gedoe, je krijgt gewoon betaald en klaar, de wagens denderen letterlijk weer de berg af over de smalle grusvej. We hebben al verscheidene keren flink in de berm gemoeten als er weer zo'n malloot naar beneden kwam razen. En veel berm heb je niet in het algemeen daar, wel vervelende greppeltjes langszij en meertjes in het wegdek....:ROFLMAO:
grusvej.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.