hout in de jaren 50

kurt Boomgaard

Nieuw lid
29 dec 2019
7
3
Via via ben ik in bezit gekomen van enkele boekjes rondom de handel in hout in de jaren 50; fascinerend om te lezen hoe in die tijd met tropische houtsoorten werd omgegaan en gehandeld
 

Bijlagen

  • IMG_7216.JPG
    IMG_7216.JPG
    128,8 KB · Weergaven: 37
  • IMG_7217.JPG
    IMG_7217.JPG
    121,6 KB · Weergaven: 42

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.438
2.723
Is daar dan iets aan veranderd? Sommige soorten zijn een beetje op, maar er wordt nog steeds lustig gezaagd.
 

kurt Boomgaard

Nieuw lid
29 dec 2019
7
3
Is daar dan iets aan veranderd? Sommige soorten zijn een beetje op, maar er wordt nog steeds lustig gezaagd.
Klopt, maar ik zie veel soorten voorbijkomen in het boekje waar ik nog niet eerder van had gehoord, bijv bolletrie, djedoe, foengoe, jan Snjjder, Kaneelhart, Zwarte en rode Kabbes, Man-barklak, priijari, Swieteboontje en ga maar door
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
948
802
Nootdorp
tsja, wel triest dat al deze soorten in rap tempo van de aarde verdwijnen. Wetend dat ik daar ook een bijdrage aan heb geleverd door te werken met tropische houtsoorten.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.145
1.787
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie boeken Kurt! Veel houtsoorten zijn onder verschillende namen bekend. Bolletrie heeft de hier meer gangbare naam Masaranduba. Zwarte en rode Kabbes heb ik zelf wel liggen, lastig hout om mee te werken. Een aantal komen uit het gebied rondom Suriname, zie dit lijstje https://home.hccnet.nl/h.schot/Diensttijd/images/Houtsoorten Suriname.pdf

in o.a. Myanmar, Thailand, Indonesie en India wordt nog veel van de olifant gebruik gemaakt om hout in de bossen te transporteren. De eerste keren keek ik mijn ogen uit toen (begin jaren 90) we in Zuid India (Kerala) olifanten langs de weg zagen lopen die als werkdier gebruikt werden

Fascinerend product waar we mee
werken...

jaap
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.438
2.723
Ik zou me er niet te schuldig over voelen henk. Zo lang er steeds meer mensen moeten eten, zullen die bossen worden omgezaagd. Als ze de bomen niet mogen exporteren, omdat er niet het juiste labeltje bij zit, wordt het gewoon brandhout of houtskool. Wij gaan daar niets aan veranderen.
 

kurt Boomgaard

Nieuw lid
29 dec 2019
7
3
het is voornamelijk interessant te lezen hoe in de jaren 50 zonder enig besef van behoud van regenwoud hout werd gekapt ten faveure van de wederopbouw in het westen. Tegelijkertijd was de productie kleinschalig en met primitieve middelen (olifanten en afvoer van hout via rivieren). Heel wat anders dan nu waarbij gigantische machines worden ingezet, dus ja wat is beter?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.438
2.723
Veel houtkap gaat nog steeds op de zelfde manier. Alleen als hele bossen worden gerooid, gaat dat met grote machines.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.313
581
Eanske
ingoogni.nl
[...] zonder enig besef van [...]
Dat besef is er al heel lang, op z'n minst sinds heel "Spanje omgezaagd" is voor de Armada. Dit had een grote ecologische en economische impact. En recenter sinds de eerste rapporten die uit de Club van Rome kwamen (1972). De mens is nu eenmaal goed in het "de kop in het zand steken" en is een nestvervuiler en opportunist.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22, jaap en rinus

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.438
2.723
Dat was in nederland niet anders. We hadden wel zaagmolens, maar geen bomen meer. Die haalden we ook van elders.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.438
2.723
Daar hadden ze het fluitschip voor ontwikkeld. Grote romp, maar met een smal dek, om op tolgelden in de sont te besparen. Die werden geheven op de breedte van het dek. Het zijn nu eenmaal hollanders.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
637
152
de VOC heeft toen een begin gemaakt met de ontbossing van o.a. de Baltische staten
Europees bos en hout is er genoeg. Hier wordt ook veel bos duurzaam beheerd.
Minder rooskleurig is de situatie rondom de meer exotische houtsoorten.
Er zijn wel keurmerken zoals bijv. FSC ( weet wel dat dit niet zaligmakend is, maar volgens mij altijd nog beter dan niks) maar er zijn nog veel houthandelaren, ook die hier op het forum vaak genoemd en geroemd worden, die geen enkel keurmerk voeren.
 

Bijlagen

  • IMG_0535.png
    IMG_0535.png
    188,9 KB · Weergaven: 17
  • IMG_0534.png
    IMG_0534.png
    1,1 MB · Weergaven: 17

kurt Boomgaard

Nieuw lid
29 dec 2019
7
3
Interessante discussie over bosbeheer, VOC enz. Je zou kunnen stellen dat Nederland in de 17e eeuw een moerasgebied was, waardoor de collectieve waterschappen vele molens nodig had om het land droog te houden. Totdat Cornelis Corneliszoon de krukas uitvond, en met die krukas van een ronddraaiende beweging een stotend beweging kon maken. En met die stotende beweging konden molens ingezet worden als houtzagerij. En met die 'mechanische revolutie' (en hout uit ons omringende landen) konden de vele VOC schepen in sneltreinvaart gemaakt worden. En we weten hoe rijk we daar mee zijn geworden. M.a.w. vanuit een min of meer uitzichtloze situatie met een slimme uitvinding een enorme voorsprong verkregen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.438
2.723
Ze kunnen beter huizen van steen blijven maken. Als er wat meer geld met die bossen verdiend kan worden, dan zal je zien, dat ze ze sneller kunnen omzagen, dan dat er nieuw bos terug kan groeien. Volgens mij is een groot deel van die bossen, triefelhout voor de papierindustrie.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.313
581
Eanske
ingoogni.nl
Ze kunnen beter huizen van steen blijven maken.
Dat hoeft ook niet te veranderen, een bakstenen huis gaat met een beetje onderhoud (niet stralen!) eeuwen mee. Wat in het huis staat is wat anders. Als ik hier om me heen kijk is er relatief weinig van hout, veel metaal, leer, kunststof, betonnen vloer. Ik heb wel eens gekeken wat je allemaal door hout kunt vervangen. Bijna alles en dan reken ik de omkasting van apparaten niet mee.

Als je op de goede manier al die dingen van hout maakt gaan die ook generaties lang mee. Zeker als je dingen tijdloos vorm geeft, voor zover je mode kunt uitbannen (ieder tiktok filmpje een nieuwe trend...). Goed geconstrueerd van hout is "na-stelbaar" als verbindingen los laten. Slechte stukken zijn vervangbaar. Het is van een nieuwe afwerking te voorzien als de "druk van de mode" te groot wordt en daarna nog een paar keer.

Als ik naar het meubelmaken op Youtube kijk dan zie ik heel veel gemaakt in massief massief hout. Niet kastjes gemaakt met balkjes, regels en plankjes, neen alles in dikke plakken. Het is gewoon mogelijk om heel zuinig heel erg mooie dingen te maken die ook nog eens een zeer lange levensduur hebben. En als het dan eens in een exotisch hout "moet" dan kun je fineren. Heel veel kan dan ook nog eens van zachthout gemaakt worden, ook hier weer als je goed construeert ook voor buiten.

Als je als samenleving zo'n kant op wilt moet je, lokaal, rap nog meer boompjes planten dan we al doen. (Het zelfde met bijvoorbeeld vlas (linnen) als "schoonste" bron van textielvezel. Goed geconstrueerde overhemden met de goede materialen gaan gewoon 30+ jaar mee en zijn na te zichtbaar verstelwerk nog een decennium in de werkplaats te gebruiken.)
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.