hout-frame fiets

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
872
Ulvenhout
Ik heb het nog niet gedaan maar het staat op m'n wensen lijst. Het wordt volgens mij gedaan door dunne stroken hout te lamineren.
Wat het lastig maakt is hoe je precies je balhoofd, trapas en daarna de uitsparing voor je achterwiel juist krijgt...
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
910
765
Nootdorp
Ik weet dat iemand een houten brommer heeft gemaakt. Fantastisch mooi om te zien. Ik weet niet of deze nog te vinden is bij de zundapp onderdelen winkel in Den Hoorn. Geef maar seintje als je contact gegevens nodig hebt.
 

Mbeldman

Actieve deelnemer
10 jan 2018
101
55
Zwolle
Staat ook nog op mijn wensenlijstje om een keer te maken. Blijf onderstaand filmpje geniaal vinden. Had een weddenschap om een pond, dus heb maar duizend uur besteed om een houten fiets te maken😀

 

Big Cheese

Nieuw lid
27 okt 2019
3
0
072
Er zijn een paar commerciele verkrijgbare houten fietsen, misschien kun je daar wat inspiratie opdoen


Als hobby object is een houten fiets een leuk idee, maar functioneel is hout (mijns inziens) niet het meest geschikte materiaal. Het hoofdframe zou je kunnen maken met houten staven in traditionele lugs, maar voor de voor- en achtervork zul je heel veel materiaal moeten gebruiken om de betreffende krachten te kunnen verwerken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.851
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als hobby object is een houten fiets een leuk idee, maar functioneel is hout (mijns inziens) niet het meest geschikte materiaal. Het hoofdframe zou je kunnen maken met houten staven in traditionele lugs, maar voor de voor- en achtervork zul je heel veel materiaal moeten gebruiken om de betreffende krachten te kunnen verwerken.
Je kunt alle 'members' die onder druk of trek belast worden prima van hout of bamboe maken (bamboe of als complete palen of als engineering members, hout alleen als engineering members, bij voorkeur gelamineerd - dus feitelijk een composiet), maar alle overige onderdelen (patten, sommige verbindingen, hulzen, etc) zul je toch van metaal moeten maken - vergelijkbaar met een carbon frame. Daarmee wordt een houten fiets, zeker als dat een electrische fiets is, een lifestyle symbool zonder werkelijke meerwaarde op het duurzaamheidsvlak. En wellicht is een klassieke stalen fiets met lugs de facto wel duurzamer dan zo een composietfiets...
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Je kunt alle 'members' die onder druk of trek belast worden prima van hout of bamboe maken (bamboe of als complete palen of als engineering members, hout alleen als engineering members, bij voorkeur gelamineerd - dus feitelijk een composiet), maar alle overige onderdelen (patten, sommige verbindingen, hulzen, etc) zul je toch van metaal moeten maken - vergelijkbaar met een carbon frame. Daarmee wordt een houten fiets, zeker als dat een electrische fiets is, een lifestyle symbool zonder werkelijke meerwaarde op het duurzaamheidsvlak. En wellicht is een klassieke stalen fiets met lugs de facto wel duurzamer dan zo een composietfiets...
De Afrikaanse Chukudu komt wel aardig in de buurt van dat duurzaamheidsideaal 😉.

Of ze hier daardoor populair gaan worden, is maar zeer de vraag...
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.699
Terkaple
www.woodworking.nl
Een houten frame voor een fiets staat ook op mijn 'graag nog te maken' lijstje. Als je gaat googelen kom er heel veel tegen, sommige echt super mooi. Renovo (bijna weer te mooi) heeft het commercieel geprobeerd, maar dat lukte niet. Dit is wel een leuk artikel A wooden aero road bike... now with carbon

Vroeger werd alles van hout gemaakt, karren, kruiwagens, autos, vliegtuigen, molens, huizen, bruggen. De eerste Altendorf zaag was ook van hout. We zijn het ook een beetje verleerd om met hout te engineering, omdat het met metaal vaak wat behendiger kan, zoals Henk Verhaar al zegt.
Een mooie uitdaging om het deels weer van hout te maken.

jaap
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.245
537
Eanske
ingoogni.nl
Er is ooit door een Nederlander een fiets gemaakt waarin alle delen die alleen trekkrachten ondervinden met staakabel waren gemaakt. Er is een moderner project waar het met carbon etc. is uitgevoerd. Het laat mooi zien waar je dik of dun hout kunt toepassen.

Van het Nederlandse model kan ik helaas geen plaatje meer vinden.
 

kurt Boomgaard

Nieuw lid
29 dec 2019
3
3
in het forum zag in mijn site (boombikes) en mijn houten fietsen voorbij komen. Ik kan jullie melden dat het heerlijk fietst. Hout heeft een natuurlijke vering. In mijn ontwerp heb ik niet geprobeerd een normale stalen fiets na te bouwen in hout maar juist de eigenschappen van hout benut om op en andere manier naar de krachtenverdeling te kijken. En op sommige plekken (knooppunten) kom je niet eronder uit om staal (in mijn geval aluminium te gebruiken
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967

rinus

Post veel
13 nov 2011
755
154
Heerde
marinusvannorel.nl
in het forum zag in mijn site (boombikes) en mijn houten fietsen voorbij komen. Ik kan jullie melden dat het heerlijk fietst. Hout heeft een natuurlijke vering. In mijn ontwerp heb ik niet geprobeerd een normale stalen fiets na te bouwen in hout maar juist de eigenschappen van hout benut om op en andere manier naar de krachtenverdeling te kijken. En op sommige plekken (knooppunten) kom je niet eronder uit om staal (in mijn geval aluminium te gebruiken
Ik zie iets leuks voor de ODH
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.699
Terkaple
www.woodworking.nl
Helemaal gelijk @rinus. ik ben ook betrokken bij het houtmuseum in iJlst, bij de serie lezingen/demo's die we deze winter weer geven. Een van mijn collega's daar wilde graag Kurt Boomgaard er bij hebben vanwege zijn houten fietsen. Omdat ik dat ook leuk voor ODH vind, vroeg ik naar zijn contact gegevens. Een uur later post Kurt op het forum over zijn fiets. Heb hem gebeld en het lijkt hem erg leuk om naar ODH te komen. Daar ben ik dat weer erg blij mee!

Ik zou graag zien dat meer forummers op ODH wat van hun werk meenemen. Het is zo leuk om met mede forummers over je werk en dat van anderen te praten, ideeën uit te wisselen etc.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967 en rinus

studiohettinga

Actieve deelnemer
28 jul 2014
42
13
Gelderland
Er is ooit door een Nederlander een fiets gemaakt waarin alle delen die alleen trekkrachten ondervinden met staakabel waren gemaakt. Er is een moderner project waar het met carbon etc. is uitgevoerd. Het laat mooi zien waar je dik of dun hout kunt toepassen.

Van het Nederlandse model kan ik helaas geen plaatje meer vinden.
Die fiets is van de hand van Frans de la Haye, destijds afgestudeerd aan de Design Academy te Eindhoven.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap, knotwilg en Henk H

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.