Hout beschermen met een mengsel van teer ("pine tar") en lijnzaadolie

w00t

Actieve deelnemer
11 aug 2016
104
33
Gewoon via een ander onderwerp kom ik op het almachtige internet een overzeese filmpjes maker tegen die zelf hars uit hout smelt teneinde daarmee ander hout in te smeren om zo te beschermen tegen weersinvloeden. Zoals ze dat honderd(en) jaren geleden ook deden. 1 deel "Pine tar" en 1 deel lijnzaad olie mixen, dan trekt het goed het hout in.

Nu kom ik met Nederlandse termen wel 'Stockholmer teer' tegen wat te koop is, maar ik lees ook elders dat 'teer' giftig is / verboden is. Staat mij ook bij, "behandeld met teer? dan oppassen".
Op dit forum kom ik eigenlijk héél weinig tegen over beschermen met teer, laat staan de combinatie met lijnzaadolie.
In buitenlandse shops kun je "linseed tar oil" kant en klaar kopen.

Heeft iemand wat meer info over het gebruik in Nederland?

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.665
671

volgens mij het zelfde product te verdunnen met lijnolie

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
637
307
Almen aan zee
Dennenteer is niet gifttig, (koolteer wel)

Het wordt gebruikt in cosmetische middelen en in Finland zelfs als smaakmaker in voedingsmiddelen
(hmm lekker rooksmaakje ;-)
Als je zoekt op terva vind je veel meer

w00t

Actieve deelnemer
11 aug 2016
104
33
@Ernest Dubois @MarcelvdW bedankt voor de toelichting

Ondertussen ook twee filmpjes van Mikko Snellman gezien:
Hoe het gemaakt wordt:
Wat makers over de kwaliteit van commerciële dennenteer zeggen:

Dus een beetje oppassen met welk merk je koopt zo het lijkt? (zoals met alles in het leven)

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
637
307
Almen aan zee
Deze is 100 % dennenteer zonder toevoegingen

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.571
1.379
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik gebruik teer/mengsels al jaren. Heb het ook zelf gemaakt uit snippers. Giftig - nee hoor, is zelf in snoop in Finland gebruikt.
Nou echt wel. Kort door de bocht dan. Teren, in zijn algemeen (er zijn veel verschillende soorten, met zeer verschillende oorsprong, zoals harsteer (veelal van naaldbomen), sapteer (bijvoorbeeld berkenteer), aardolieteer, steenkoolteer), zijn mengsels van zware koolwaterstofketens, en polycyclische aromatische koolwaterstoffen. Die PAKs zijn potentieel carcinogeen, en de koolwaterstoffen zijn giftig, maar niet meer (of minder) dan andere koolwaterstoffen (benzine, diesel, peut - hexaan is in dezen overigens een geval apart, dat is neurotoxisch). Mede de reden dat het behandelen van buitenhout met creosoot verboden is, dansel aan strenge regels gebonden, om grootschalige uitloging naar het milieu te voorkomen.

Dat gezegd hebbende, bij gebruik met beleid zijn teer/lijnoliemengsels, met name op basis van naaldbomenteer of berkenteer, prima 'veredelingsproducten' voor hout en leer.

NB: teer 'smelt' je niet uit naaldhout(afval), dat stook je er echt uit, waarbij met name de hardcomponenten gepyrolyseerd worden tot teer. Het is een soort 'mild' houtskool-branderij proces. In veel openluchtmusea in Scandinavië geven ze er nog wel demonstraties van, zoals in het Noors Bosmuseum in Elverum, of een van de openluchtmusea in de Trollhattan/Vanersborg omgeving (ik vergeet welk museum precies).

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Athanor en ZotVanHout
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.