hout aanschaffen vraagje

Woody1989

Nieuw lid
5 aug 2021
5
0
Uitgeest
Hoi Forum leden,

Ik heb een lijstje met behandeld grenen hout dat ik nodig heb voor een bankje voor inde tuin:
70x35 mm behandeld grenen, 580 mm lengte , 4 stuks
70x35 mm behandeld grenen, 450 mm lengte , 2 stuks
70x35 mm behandeld grenen, 630 mm lengte , 2 stuks
70x35 mm behandeld grenen, 550 mm lengte , 2 stuks
90x20 mm behandeld grenen, 1350 mm lengte , 1 stuks
70x20 mm behandeld grenen, 1350 mm lengte , 2 stuks
40x20 mm behandeld grenen, 450 mm lengte , 1 stuks
25x25 mm behandeld grenen, 450 mm lengte , 2 stuks


Weten jullie hoe ik dit gemakkelijk kan aanschaffen. Kan deze afmetingen zo niet vinden bij Praxis/Gamma etc.


Woon in Uitgeest, Noord Holland

gr.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Allereerst welkom! Stel je je nog even voor (klik hier) zodat we weten met wie we te maken hebben en wat je ervaring is, dat geeft makkelijker advies.

Neem geen behandeld grenen, maar douglas.
Ik vind het jammer er zo snel wordt gegrepen naar chemisch verduurzaamd hout (dus uiteindelijk chemisch afval en naast milieu-onvriendelijk ook niet echt gezond voor jezelf), terwijl er zoveel milieuvriendelijke alternatieven zijn die niet verduurzaamd hoeven te worden en (mits goed gemaakt) minstens even lang meegaan. Douglas bijvoorbeeld, of eik of eventueel (maar wel duurder) robinia of kastanje.
De afmetingen die jij noemt zijn geen standaard kopmaten, en geen enkele houthandel zal deze mogen zagen van grotere balken, ivm de ARBO, dus de chemische stoffen die erin zitten en er dus ook weer uitkomen. Om die reden zelf ook zo min mogelijk aan zagen.

Als je naar een houthandel gaat waar ze douglas verkopen (dus niet de bouwmarkt), kunnen de meesten het hout voor je op maat zagen/schaven.

Ff snel gegoogled, deze zaak zit bij jou in de omgeving (geen enkele ervaring mee overigens), volgens de site leveren ze douglas en kunnen ze door hun eigen houtzagerij op iedere gewenste maat leveren.

Als je alvast een ontwerp hebt (en hier laat zien) denken we ook nog mee of je geen belangrijke fouten maakt in de constructie. En we zijn dol op foto's, zowel van het eindresultaat maar ook van het proces (hint).

Alvast een tip: gebruik indien mogelijk RVS bevestigingsmateriaal (schroeven) ipv verzinkt in verband met roest op den duur. Het zou zonde zijn als er bruine/zwarte plekjes op je zo mooi gemaakt bankje komen over een paar jaar...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Woody1989 en ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.