Hoofdtrappaal repareren

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
245
103
Rijswijk
Beste houtvrienden,

bij mijn ouders is een nieuw badkamer geplaast en omdat de douchewand de bocht in de trap niet kon maken hebben de vriendelijke heren de hoofdtrappaal snel en helemaal scheef afgezaagd. Hierdoor is het nu een open trap, maar dit is niet echt wenselijk gezien de leeftijd van mijn ouders.

voor de reparatie is dit mijn uitgangspunt.
Hebben jullie een idee hoe ik dit het best aan kan vliegen om het een beetje mooi te repareren en ook de stevigheid erin te krijgen.

Zelf dacht ik aan een half-hout verbinding zoals getekend in de laatste foto.
Zou lijmen genoeg zijn?

Verder zaten er ook nog allemaal spijlen en is de handgreep ook kapot gezaagd. Die moet dus ook nog vernieuwd worden, maar eerst hier maar eens een idee voor krijgen.
Bij voorbaat dank voor het meedenken!

328F3EB4-46D5-4EA0-A286-D4CB0D09BEE2_4_5005_c.jpeg5DD6EC70-BC26-4828-AB56-657E65CA2B7D_4_5005_c.jpeg7E3DBC88-E984-4656-9E64-792634028BD3_4_5005_c.jpeghalfhoutverbinding.jpg

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.678
1.112
Riemst
Eerst zaagsnede mooi haaks en vlak maken. Met haaks bedoel ik tov de brede zijkanten. Gat uithakken en dan vals pen er in. Je kan er ook drie stevige deuvels in boren. Of als je dat niet vertrouwt drie stukken draadstang met een diameter van 1/3 de houtdikte inlijmen. Als lijm gebruik je epoxy of Woodmax (of iets in de aard van Woodmax). Halfhoutverbinding ga je lang genoeg moeten maken om sterkte te krijgen. Ook niet zo eenvoudig om die mooi passed te krijgen.

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
245
103
Rijswijk
Eerst zaagsnede mooi haaks en vlak maken. Met haaks bedoel ik tov de brede zijkanten. Gat uithakken en dan vals pen er in. Je kan er ook drie stevige deuvels in boren. Of als je dat niet vertrouwt drie stukken draadstang met een diameter van 1/3 de houtdikte inlijmen. Als lijm gebruik je epoxy of Woodmax (of iets in de aard van Woodmax). Halfhoutverbinding ga je lang genoeg moeten maken om sterkte te krijgen. Ook niet zo eenvoudig om die mooi passed te krijgen.
ik had ook al mijn twijfels over de haalbaarheid van de halfhoutverbinding omdat je inderdaad een grote verbinding moet maken om er kracht in te krijgen.

Zijn de valse pen en de deuvels een zelfde idee?
Ik heb wel een domino 500, maar die gaat denk ik niet diep genoeg. Ook al zou ik er natuurlijk wel iets van 6 in kunnen zetten.

• Grrr
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.398
3.185
Als je met epoxy werkt, kunnen de gaten ruim zijn. De stokken lijm je ook met dezelfde epoxy, dus je kan de trapspil gewoon met een paar balkjes en lijmklemmen aan elkaar zetten. de balkjes ter hoogte van de epoxy naad even met plakband of huishoud folie omwikkelen, anders zitten je balkjes ook vast.

• Leuk
Waarderingen: Luccio

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
259
73

Hier zie je ook wel bruikbare oplossingen.
Verhaal van de gesloopte trap klinkt wel een beetje als Picobello BV trouwens.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.678
1.112
Riemst
Valse pen, deuvels, Domino, bezemsteel of draadstang zijn varianten op dezelfde oplossing.
Om netjes te boren kan je een wigvormig hulpstuk maken zodoende dat je een horizontaal vlak hebt om in boren. Recht naar beneden in een schuin vlak is moeilijk om de boor onder controle te houden. Misschien wel de deuvels (of wat dan ook) eerst in de nieuwe trappaal lijmen om uitlopen van de lijm te vermijden.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.152
438
In plaats van bezemsteel zou ik draadeind gebruiken. Gaten overmaats boren, dan kaarsrecht in de onderzijde lijmen, en dan de rest er weer bovenop. Als het in één zaagsneden is verwijderd, zou ik het zo weer terug zetten.

• Leuk
Waarderingen: mathieu

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.227
2.295
Klein-Brabant, Vlaanderen
Beste houtvrienden,

bij mijn ouders is een nieuw badkamer geplaast en omdat de douchewand de bocht in de trap niet kon maken hebben de vriendelijke heren de hoofdtrappaal snel en helemaal scheef afgezaagd. Hierdoor is het nu een open trap, maar dit is niet echt wenselijk gezien de leeftijd van mijn ouders.

voor de reparatie is dit mijn uitgangspunt.
Hebben jullie een idee hoe ik dit het best aan kan vliegen om het een beetje mooi te repareren en ook de stevigheid erin te krijgen.

Zelf dacht ik aan een half-hout verbinding zoals getekend in de laatste foto.
Zou lijmen genoeg zijn?

Verder zaten er ook nog allemaal spijlen en is de handgreep ook kapot gezaagd. Die moet dus ook nog vernieuwd worden, maar eerst hier maar eens een idee voor krijgen.
Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Bekijk bijlage 151572Bekijk bijlage 151571Bekijk bijlage 151573Bekijk bijlage 151574
wraakroepend !
alle sympathie voor jouw inzet om dit op te lossen . . . je kijkt in de verkeerde richting :mad:
stel de plaatsers van de stortbadwand verantwoordelijk voor de schade aan de trap + de (veiligheids)risico's !
zet een héél strikte termijn op om dit op te lossen
zet in jouw aanmaning dat je aan een extern bedrijf een prijsaanbieding vraagt om deze doelbewuste vernieling recht te zetten
zo iets doe je niet bij een klant
dit is gewoon :poop:

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
245
103
Rijswijk
klopt, dat had ik niet helemaal goed genoeg duidelijk gemaakt.

we zullen het dus wel zelf gaan herstellen.
Denk dat we voor de valse pen optie gaan.
Of het dan een bezemsteel of een draadeind wordt maakt niet veel uit denk ik.

Ik zal eens gaan overleggen.

Dank voor het meedenken!

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
259
73
Neem in overweging: wil jij of iemand anders ooit de paal verwijderen, kom je met je zaag liever een bezemsteel tegen dan een draadeind.

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
33
10
Hoekschewaard
Ook als je ouders er mee ingestemd hebben houdt het niet automatisch op. Wanneer je als vakman aan oudere mensen dit soort zaken voorlegt terwijl je redelijkerwijs weet dat dit geen fatsoenlijke oplossing is en dat een ouder iemand dat niet echt kan beoordelen, dan kom je niet zomaar weg met “ze zijn er mee accoord gegaan”. Ik weet niet hoe oud en hoe goed ze nog zijn, daar zit natuurlijk wel verschil, maar ik zou eerst toch even uitzoeken wat de mogelijkheden zijn, voordat je zelf aan de slag gaat. Vraag anders eerst even een advies aan een deskundige hoe hij hier tegen aan kijkt. Succes

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.