Hondenmand

jonasm

Nieuw lid
17 nov 2020
13
1
Goedemiddag iedereen,

Ik lees hier al even mee op het forum, en volg ook een opleiding in houtbewerking. Vandaag toch maar een account aangemaakt om een vraag te stellen.

Ik zou in mijn vrije tijd graag een hondenmand maken voor onze viervoeter. Ik vond dergelijk ontwerp wel mooi:

Mand.jpeg

Nu vraag ik me af hoe ik dergelijke bochten maak in hout? Ik vond reeds "buismultiplex" terug op google, maar het is me nog niet echt duidelijk hoe ik dit concreet doe.
Alle tips zijn welkom!

Groet,
Jonas
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
je kunt het zelf maken met buig triplex en dan een paar lagen opelkaar lijmen, mdf inzagen om en om, en en dan gaan buigen [moet dan nog worden gefineerd], en er word triplex verkocht wat al gebogen is.
 

jonasm

Nieuw lid
17 nov 2020
13
1
je kunt het zelf maken met buig triplex en dan een paar lagen opelkaar lijmen, mdf inzagen om en om, en en dan gaan buigen [moet dan nog worden gefineerd], en er word triplex verkocht wat al gebogen is.
Bedankt voor je hulp!

Dat gaat me iets te snel :) Kan je iets gedetailleerder zijn?
Ik snap dat ik de buigtriplex op elkaar kan lijmen, maar hoe fixeer ik deze in de juiste bocht? Het deel over "mdf inzagen om en om" snap ik niet goed...

En hoe kan je een gebogen multiplex gaan fineren? Heb dit enkel nog maar met rechte stukken gedaan onder de pers.
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Voor buigtriplex een mal maken met de juiste radius, plaatjes triplex erin leggen met lijm, en met de lijmtang in de mal gaan trekken. Als je dun fineer neemt, kun je ook een afronding gaan fineren. De straal moet niet te krap zijn
 

jonasm

Nieuw lid
17 nov 2020
13
1
Duidelijk!

Ik zal de methode proberen met de buigtriplex in een mal te spannen. Wat me nog niet volledig duidelijk is: wanneer breng ik de fineer aan? Op het moment dat ik de triplex verlijm en in de mal ga spannen, of achteraf als het geheel al zijn vorm heeft?

Zou ik niet best meteen een mal maken voor de volledige vorm van de hondenmand? En niet enkel de bochten?
 
  • Leuk
Waarderingen: Bartvdl

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Buigtriplex is triplex waarvan de nerven allemaal dezelfde kant oplopen, daardoor buigt het ook gemakkelijk over 1 kant. Je hebt ook buig MDF, dat is om de paar mm ingezaagd en zo kun je daar ook een ronding mee maken. In de jachtbouw en interieurbouw wordt ook nog wel een gebruikt gemaakt van voorgevormde gebogen multiplex. Die zij over 90 graden gebogen en te koop in verschillende radiussen.

In dit geval zou ik 3 plaatjes multiplex of mdf uitzagen met de juiste binnenvorm. Eentje kan direct ook de bodem worden. Een klosje tussen de 3 delen om zo op goede onderlinge afstand te houden. En dan 2 of 3 stroken buistriplex er omheen verlijmen met gewone houtlijm. In de bodem kun je ze direct spijkeren of schroeven (kunnen er ook weer uit als de lijm droog is) en een paar spanbanden er om heen. Als je 3 lagen doet, zou ik eerst 2 verlijmen en dan de derde er later omheen, in natte lijm wil alles graag verschuiven.
Buistriplex is wel te koop bij bouwmarkten en houthandelaren...
Wil je het chique de friemel afwerken dan kan er altijd nog een strook fineer omheen gelijmd worden en eventueel een massief houten randje.

jaap
HOEKPROFIELEN__8_.JPG
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hallo Jonas,

Als je gaat fineren zou ik dit zeker achteraf doen. Mocht er bij de basisvorm toch iets niet mooi glad zijn o.i.d. dan kan je dit voor het fineren nog altijd corrigeren/bijwerken.
Fineren van werkstukken met bochten kan je het beste met de strijkbout doen.
Ik heb er ooit eens een stuk over geschreven op het forum.
Kijk hier even : fineren
Als je in de buurt woont (Limburg) kan ik ook nog wel (echt) fineer voor je regelen.

Ed
 

jonasm

Nieuw lid
17 nov 2020
13
1
Buigtriplex is triplex waarvan de nerven allemaal dezelfde kant oplopen, daardoor buigt het ook gemakkelijk over 1 kant. Je hebt ook buig MDF, dat is om de paar mm ingezaagd en zo kun je daar ook een ronding mee maken. In de jachtbouw en interieurbouw wordt ook nog wel een gebruikt gemaakt van voorgevormde gebogen multiplex. Die zij over 90 graden gebogen en te koop in verschillende radiussen.

In dit geval zou ik 3 plaatjes multiplex of mdf uitzagen met de juiste binnenvorm. Eentje kan direct ook de bodem worden. Een klosje tussen de 3 delen om zo op goede onderlinge afstand te houden. En dan 2 of 3 stroken buistriplex er omheen verlijmen met gewone houtlijm. In de bodem kun je ze direct spijkeren of schroeven (kunnen er ook weer uit als de lijm droog is) en een paar spanbanden er om heen. Als je 3 lagen doet, zou ik eerst 2 verlijmen en dan de derde er later omheen, in natte lijm wil alles graag verschuiven.
Buistriplex is wel te koop bij bouwmarkten en houthandelaren...
Wil je het chique de friemel afwerken dan kan er altijd nog een strook fineer omheen gelijmd worden en eventueel een massief houten randje.

jaap
Bekijk bijlage 93530

Ik moet nog een beetje wennen aan de Nederlandse woordenschat (ik ben Belg :) ).

Wat is een "klosje"?

Ik heb even een schets gemaakt om te kijken of ik het goed begrepen heb:
Schets.png
Stel dat ik zou werken met voorgevormde gebogen multiplex, dan kan ik dit enkel gebruiken om de ronde bochten te maken. Hoe bevestig ik die ronde bochten dan aan de rechte stukken multiplex?

Hallo Jonas,

Als je gaat fineren zou ik dit zeker achteraf doen. Mocht er bij de basisvorm toch iets niet mooi glad zijn o.i.d. dan kan je dit voor het fineren nog altijd corrigeren/bijwerken.
Fineren van werkstukken met bochten kan je het beste met de strijkbout doen.
Ik heb er ooit eens een stuk over geschreven op het forum.
Kijk hier even : fineren
Als je in de buurt woont (Limburg) kan ik ook nog wel (echt) fineer voor je regelen.

Ed
Interessant! Fineren met de strijkbout komt inderdaad nog aan bod in de les. Tot op vandaag hebben we enkel leren fineren met de pers. Bedankt voor het interessante stuk!

Zijn er nog andere manieren om die multiplex af te werken (buiten verven en fineren)?
Nog een manier om te buigen.

Wauw! Ik sta versteld, wat een prachtwerk, een echte vakman. Kan ik nog gigantisch veel van leren.
Stomen moet ik inderdaad ook eens overwegen, ik dacht dat de set-up moeilijker was. Hoe dik mag je hout max zijn om te kunnen stomen? Hoe lang moet dit dan stomen?

Misschien kun je inspiratie halen uit dit filmpje. Hoef je niet te buigen.

Ook weer een prachtwerk. Heel "slim" om zo ronde hoeken te bekomen, soms zoek ik het gewoon te ver...

Bedankt alvast iedereen! Terug weer veel bijgeleerd/inzicht verkregen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.