Wel, ik ben niet meer helemaal de beginner. En ik heb het nu al redelijk in de vingers, moet nog wel regelmatig checken met blokhaak en reilat om te zien of het echt wel recht wordt. En wat je zegt, die futselplank is omslachtig en knap oncomfortabel ook om die schaaf zo vast te houden. Maar het werkt wel, en toen ik voor de keuken zo'n 40 lijmnaden moest vlakken heb ik het op deze manier gedaan. Ik was uit op resultaat. Gemiste kans om te oefenen natuurlijk, maar dat komt nou eenmaal niet altijd goed uit. Ondertussen heb ik wel veel geoefend en wat je zegt dan gaat het wel steeds beter.
Aan de andere kant, hoe leg je zoiets uit op een forum? Als er overal in het land goed les gegeven werd zou ik dat iedereen aanraden, maar ik ken eigenlijk niemand hier in de buurt die goed les kan geven in schaven. Dus als iemand loopt te stuntelen met zoiets en raad vraagt, dan ben ik eerder geneigd om resultaat gerichte tips te geven, ipv "ga maar flink oefenen".
Trouwens wat is bij jouw het verschil tussen vlakken en strijken en wat is je doel daarmee? Als ik goed luister dan meen ik te horen dat de kant na het vlakken enigszins hol is en dat je bij het strijken eerst voor en achter iets weg schaaft. Vooral bij de eerste twee voorbeelden.