Hallo allemaal
Mag ik mezelf even voorstellen , ik heet Adri en ben voor het eerst actief op dit forum .
Heb een vrij grote verzameling (oude)gereedschappen van diverse ambachten , wo veel smederij gereedschappen .
Afgelopen weekend vond ik een soort klem die in de smederij in een/het gat van een aambeeld word gestoken/geslagen om een te bewerken voorwerp stevig op het aambeeld te klemmen , zodat het tijdens het bewerken ,(meestal smeden of richten) goed op zijn plaats blijft .
Met één hamerslag aan de achterzijde lost de klem .
Vroeger heb ik wel met dergelijke klem(men) in een smederij gewerkt , dit werkte goed ,vooral bij verwrongen/te richten werkstukken .
In deze smederij werd/word deze klem een hanepoot genoemd .
Mijn weekend vondst mailde ik aan een collega ,die me weer naar dit Forum verwees , vandaar mijn reactie hier .
Deze klem is 30 mm rond - 500 mm lang en uitlading ca 200 mm - een verzet van ca 100 mm , zodat over een opstaande rand heen geklemd kan worden , gewicht 4737 gram .
Heb het idee dat deze klem gezien de afwerking en nauwkeurigheid fabriekmatig/ in een mal gemaakt is .
Heb de klem nog niet schoongemaakt , maar de gebruikssporen aan kop en steel doen vermoeden dat deze klem uit een smederij komt .
Uiteraard kan deze klem ook voor houten voorwerpen gebruikt worden .
Pas geleden vond ik op een You Tube filmpje een geheel houten exemplaar , helaas kan ik dat filmpje niet meer terugvinden .
Als ik de klem schoongemaakt en gefotografeerd heb zal ik/WvW een paar foto's plaatsen .
Mvrgr Adri