Hoeveel vermogen kolomboormachine?

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Bedankt voor alle uitgebreide reacties! Daar heb ik heel veel aan. Hetgeen ik moet boren zijn ongeveer 25 platen van 150x160x15. Hierin komen 4 gaten en daarna worden deze aan H-balken gelast. Met deze platen kunnen de balken dan aan elkaar gekoppeld worden middels bout/moer. Hiernaast moet ik nog 60x 2 gaten boren in een plaat van 80x150x8, maar deze kunnen iets kleiner zijn. Dit zijn strips die ook aan de balken worden gelast om vervolgens met houtdraadbouten de balklaag aan te kunnen bevestigen.

ivm met levertijd en kosten heb ik er in overleg met mijn pa voor gekozen om het boor en laswerk niet te laten uitvoeren door de leverancier van de balken. Mijn pa heeft op zijn werk een grote kolomboor ter beschikking en gaf aan dat hij het boorwerk wel kon doen (het laswerk doet hij sowieso al), maar om hem tegemoet te komen (ik bespaar geld en zadel hem met een hoop extra werk op) dacht ik dat eventueel zelf te kunnen doen. Met het geld wat ik bespaar door het op deze manier te doen kan ik makkelijk een kolomboor aanschaffen, maar dan moet dat natuurlijk wel nuttig zijn…

De machine die ik op het oog had is een fremark met als laagste toerental 230rpm. De grootste diameter om in te klemmen is 16mm, maar er zijn afgedraaide boren in de handel om toch grotere maten in te kunnen klemmen.

ik zal e.e.a. nog eens overleggen met mijn pa. Misschien kan ik bijvoorbeeld alles vast voorboren zodat hij alleen nog met 20mm hoeft te boren en ook niet na hoeft te denken over de positionering van de gaten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.543
929
70
Veldhoven
Op mijn Huvema Hu20 profi staat: Maximaal 20 mm.
Vermogen is 550 Watt, het is een dubbele overbrenging (2 V-snaren) Ik heb de machine vanaf 1994 en heb er vaak zat zwaar werk mee gedaan (Ik kocht hem ook in eerste instantie voor metaalbewerking) en nog nooit problemen mee gehad!
Wellicht nog een keer ten overvloede: Voorboren met de diameter van de ziel van je boor van 20 mm. Ik kies in dit geval zelf voor 4 á 5 mm!!
Snijolie is in spuitbussen van Motip te koop. Beter is in dit geval om met boorolie overvloedig te koelen en te smeren. Koop een busje boorolie niet te groot, want het bederft in de tijd.
Morse conus boren set kost niet de hele wereld, HBM 9 Delige MC Borenset
Daar kun je ook boorolie en snijolie kopen.
PS: Ik ben opgeleid in metaalbewerking.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en JuulvH

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
217
72
Groningen
www.kiwood.nl
Normaal zou je die platen voor een euro of 6 laten laser snijden, maar de materiaal prijs en levertijden zijn op moment een crime.

Heb zelf een ferm 1100W kolomboor staan, die heeft in staal geen moeite met 20mm, in rvs wordt het al wat minder.

Zou wel voor iets meer vermogen en stevigheid gaan dan een 400W boormachine.

Je kunt proberen met een splitpoint boor zonder voorboren, maar de genoemde kerngat boren is ook een goede optie.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Nog een vervolgvraag: puur naar kracht gekeken, is de alom geliefde bosch pbd 40 met zijn 710 watt dan sterker dan een ‘oud’ (1990) en degelijk uitziend (veel ijzer) met 370 watt? Als je ze op het oog vergelijkt lijkt me dit zeer onwaarschijnlijk. Of zit het hem dan in het koppel? Dit staat dan weer zelden of nooit in de specs van de machine (in ieder geval niet op het typeplaatje)…

los van vermogen begrijp ik dat de bosch met zijn plastic en aluminium nu eenmaal minder stevig is en daardoor al zeker niet geschikt voor de werkzaamheden die ik voor ogen heb.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
217
72
Groningen
www.kiwood.nl
Als je een gat rond 20 in 1 minuut in 15mm staal s235 wilt boren met een snijsnelheid van 36m/min heb je ongeveer 800W vermogen nodig en 7nm koppel als ik een snel sommetje maak.

Als je minder vermogen hebt moet je een langzamer.

Verder, als je ver buiten de optimale snijsnelheid zit werkt het gereedschap een stuk minder goed. (wordt snel bot / warm / teveel kracht kracht nodig om erdoor te forceren)

(sommetje is een hele groffe inschatting)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Als je uit gaat van een gelijk motorvermogen, maar bij de ene machine is het laagste toerental 2 x zo groot als bij de andere machine, dan is dus ook het koppel bij de machine met het laagste toerental 2 x zo groot. Om een twee x zo groot koppel aan te kunnen moet je dus de machine zwaarder gaan construeren. Van daar dat de goedkope boorkolommen een heel hoog laagste toerental hebben. Die bosch heeft geen inductiemotor, maar een universeelmotor. Het is eigenlijk een handboormachine in een boorstandaard in een luxe jasje. Het opgenomen vermogen wordt vooral omgezet in warmte en lawaai. Aan de boorspindel blijft er niet zo veel over.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Als je een gat rond 20 in 1 minuut in 15mm staal s235 wilt boren met een snijsnelheid van 36m/min heb je ongeveer 800W vermogen nodig en 7nm koppel als ik een snel sommetje maak.

Als je minder vermogen hebt moet je een langzamer.

Verder, als je ver buiten de optimale snijsnelheid zit werkt het gereedschap een stuk minder goed. (wordt snel bot / warm / teveel kracht kracht nodig om erdoor te forceren)

(sommetje is een hele groffe inschatting)
Zou je dat sommetje voor mij eens uit willen schrijven? (Of een foto van het kladblaadje) Ik ben wel benieuwd:)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.353
199
Gem. Winsum (Groningen)
Verder, als je ver buiten de optimale snijsnelheid zit werkt het gereedschap een stuk minder goed. (wordt snel bot / warm / teveel kracht kracht nodig om erdoor te forceren)
Is dat zo? Ja het resultaat zal bij veel te lage snijsnelheid slechter worden maar bij dit klusje is dat op zich geen punt. Maar extra warm worden en meer slijtage? Ik zou verwachten dat het minder warm wordt en dat slijtage niet wezenlijk anders zal zijn.
Gewoon een vraag hoor :) , probeer te leren.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
260
64
Grönnen
en paar honderd gaten boren tot diameter 20mm in staal tot 15mm dik…
Oef.
Ik deed eens een poging om D10 in plaatjes 8mm (oid) te boren, dat was ik snel zat, duurde veel te lang.
Naar de lokale metaalbewerker, die maakte met pons en knipper een hele berg in korte tijd voor een mooie prijs.
 
Laatst bewerkt:

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Ik heb zojuist een huvema hu16 profi opgehaald! Kwam vandaag op marktplaats en maar gelijk toegehapt. 0,7kW volgens het typeplaatje op de voorkant van de kolomboor, maar nu komt het: ben ik thuis dat ding op aan het zetten, zie ik ineens het motortypeplaatje (bij de verkoper helemaal niet naar gekeken…), staat daar 0,37kW op?! Zou hier dan ooit een andere motor op zijn gekomen?
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Dat zou erg jammer zijn, ik heb er de verkoper nog niet mee geconfronteerd maar dat ga ik wel doen. Hier de plaatjes: D1E6BCC7-F8DA-4F40-B58F-3422E886B583.jpeg8FE6BFD1-622C-4769-AB66-A6FFC0FC06FE.jpeg

tevens al contact gezocht met huvema, ze geven aan deze niet meer te kunnen leveren…
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Als je op het typeplaatje kijkt, zie je dat ze 230v 3,8 a opgeven. Dat is het opgenomen vermogen 230 x 3,8 x 0,82 is 717 watt. Het afgegeven vermogen aan de as is 0,37 KW.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
Die 370 Watt is het afgegeven vermogen van de motor, de 700 het opgenomen (zoals vermeld op het kenplaatje). 230 x 3,8 x 0,92 = 804 Het opgenomen vermogen is dus zelfs nog wat meer.
Maar 1/2 pk (dat is 370 Watt) is een normale motor voor deze machines. 700 Watt ga je waarschijnlijk ook niet vinden. Het is dan 760 Watt (1 pk).
Maar een boormachine met een effectief vermogen van 1 pk is al een grote, zware machine.

Chevy was gelijktijdig hetzelfde als mij aan het denken...
Cos phi is niet 0,92 zoals is geschreven heb, maar 0,82
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
En nu boren in 1a2 of 3 slapen ? mischen een koel pompje er bij maken ,de boormachiene in een bak zetten of zo
Voor de opvang van het koelvloeistof
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Ik heb met mijn pa afgesproken dat ik alles voorboor en hij het vervolgens mee naar zijn werk neemt om op te boren naar 20mm. Dan heb ik in ieder geval de voorbereiding (tekenen en voorboren) gedaan en hoeft hij niet meer na te denken en alleen maar de grote boor in het voorgeboorde gaatje te zetten en door te boren. De 60 gordingstrips van 8mm dik waar 2 gaten voor houtdraadbouten in moeten komen kan ik zelf proberen, die hoeven ook niet zo groot te zijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.