Hoeveel vermogen kolomboormachine?

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Ik zou graag een gebruikte oude kolomboormachine kopen, maar ik weet niet goed waar ik op moet letten. Ik moet binnenkort een paar honderd gaten boren tot diameter 20mm in staal tot 15mm dik… Verder zal deze gebruikt worden voor allround klusjes bij een verbouwing, dit soort werkzaamheden zullen niet gauw meer voorkomen. Ik heb beschikking over 3 fase, maar (nog) niet in mijn garage. Het liefst zou ik een 400v machine hebben, maar daar heb ik dus nu nog niks aan.

aan welk vermogen moet ik denken bij gaten van 20mm in 15mm staal?
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
goed punt. Waar ik op doel is dat je bij sommige machines ziet dat er bijvoorbeeld max 25mm in staal op staat. Waar is dat op gebaseerd denk ik dan? Sommige oude kolomboormachines hebben niet meer dan 370watt. Niet perse veel denk ik, maar met wat geduld en een scherpe boor wel voldoende?
 
7 mrt 2015
1.126
359
P'beek
goed punt. Waar ik op doel is dat je bij sommige machines ziet dat er bijvoorbeeld max 25mm in staal op staat. Waar is dat op gebaseerd denk ik dan? Sommige oude kolomboormachines hebben niet meer dan 370watt. Niet perse veel denk ik, maar met wat geduld en een scherpe boor wel voldoende?
Uit de hand konden we volgens mij meestal wel uit de voeten met een 700 a 1000W, belangrijker is het koppel dat de boor kan leveren en de eerdergenoemde scherpe boren (niet te hoog toerental, snijolie eventueel erbij). Desnoods voorboren met kleinere diameter: 6>10> 16> 20. Als je heel veel gaten wilt boren loont het de moeite even te verdiepen in stijgsnelheden en materialen. Blijven je boortjes wel wat langer leven :)

Toerental kun je aan rekenen of is een tabelletje voor: https://duursma.nl/nla/custom_downloads/downloads/download_file/11108a3dbfe4636cb40b84b803b2fff6
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Bedankt voor de reactie. Ik heb een model zien staan van 370 watt, die er heel netjes uit ziet. Dat houdt niet over, maar veel van de oude machines hebben deze vermogens, en ik hoef het niet professioneel te gebruiken… maar om nou in 4 stappen 100 gaten van 20mm te boren…
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
607
141
59
Linter
Ik vind 370 W toch wel zeer weinig.
Dat is in oude gegevens amper een halve pk.
Daar doe je echt niet veel mee.
Heb op de mijne een motor van 750 W staan en soms zou ik wel meer willen.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
235
72
Ik denk dat het vermogen wat aan de lichte kant is voor 20 mm in staal. Kan hij op ca 400-500 toeren draaien? Een driefasenmotor heeft meer koppel dan een 1 fase van hetzelfde vermogen.
Wat je ook kunt doen als blijkt dat de machine het niet trekt is kernboren gebruiken. Deze vragen minder vermogen en leveren een gladder gat op. Je hoeft dan ook niet voor te boren. Je hebt alleen een adapter nodig van de morsekonus in de boormachine naar de weldonschacht van de kernboor.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
879
189
Simpel gezegd: bij een boordiameter x hoort een toerental y voor een bepaalde combinatie van boor/materiaal. Je zet bij dat toerental voldoende druk op de boor om je voedingssnelheid te halen, zodat je netjes snijdend boort. Daarvoor heb je een bepaald vermogen nodig, want je moet nu eenmaal voldoende koppel hebben om de kop goed te laten draaien.
Als je moet werken met een vermogen van bijvoorbeeld 370W, dan is dat op zich geen probleem. Maar je zult dan in het algemeen ten opzichte moderne systemen je snelheid en toerental moeten aanpassen. Je boort dan uiteraard wel een stuk langzamer.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
350 watt lijkt mij wat wijnig als je 20 mm in een keer wilt boren zeker voor een kleine tafel model
Heb zelf een kleine huvema van 56 cm hoog 6 a 8 mm had hij al moeite mee heb een zwaardere motor gemonteerd, nu gaat het net aan met 10 mm
Voor het zwaardere werk heb ik een grote boor freesmachine op krachtstroom, maar het meest gebruik ik
Die kleine huvema kolomboormachine
Een grote ouder model huvema bij voorbeeld en minimaal een meter hoog als het een tafel model moet zijn,

Een keer voor boren met 8 mm zou ik zeker doen ,
Er is een soort van boorvet wat je aan de boor kunt smeren smeert de boor word de boor warm smelt het
En smeert dan de boor , ik weet niet hoe het heet heb het gekregen speciaal voor booren en draad tappen, super spul
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Als je 20mm gaten wil boren zonder voor te boren , dan wordt het ponsen of een kerngatboor. Met een grote kolomboor met automatische voeding gaat het wel, maar je drukt je punt aan gort, dat gaat geen 100 gaten lukken. Als je dit met iets van vergelijkbaar formaat van een huvema 16 doet, dan druk je de boortafel er af. Je hebt hier een grote boormachine voor nodig. Of met genoeg vermogen, of met genoeg toerenreductie, om het benodigde koppel te leveren. Je levert dan snelheid in, maar de boor blijft in ieder geval draaien. De maximale grootte van de boor wordt mede bepaald door het formaat morseconus dat er in de machine zit. Morseconus 2 gaat tot 23mm. Je moet de kracht wel over kunnen brengen. 370 wat kan wel, als je het toerental tot 25 toeren kan reduceren. 220 volt enkelfase kan je ook vergeten, dit is werk voor een profi boormachine. Ik denk dat je beter een kerngatboormachine kan kopen of huren.
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
181
88
Aalten
Met 370 watt ga je pijn in je buik krijgen.
Zeker met zoveel gaten. 7 a 8 mm voorboren moet voldoende zijn, te groot voorboren geeft onhebbelijkheden als happen van de boor en daarmee afbrekende snijkanten. Enige stabiliteit van de machine is ook wenselijk.

Ik heb een stabiele kolomboor, 380v, 2 toerenmotor en vario en groter morseconus. Gaten van 25mm zijn geen probleem. Maar, dat helpt u niet verder.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.838
1.036
Omgeving Eindhoven
Het is hierboven ook al genoemd door Chevy, als ik het zo lees kan je deze klus het beste met een magneetboormachine uitvoeren, met kernboren.
De combinatie van een relatief groot gat (20mm) in dik staal (15mm) maakt dat dit eigenlijk niet goed te doen is met een spiraalboor. Zeker voor dit aantal gaten. Ook met een professionele kolomboor is dit eigenlijk te veel. Je hebt namelijk ook te maken met slijtage van je boor.
En verder: met een kernboor krijg je een veel mooier (en veel ronder) gat dan met een spiraalboor, met veel minder moeite!

Je moet dus zo'n machine hebben:

Edit, deze is niet op voorraad zie ik. Deze hebben ze wel.
Maar ook te huur bij Boels natuurlijk.

En dan in combinatie met kernboren (zoals deze).

Ik heb zowel een kolomboor (type Huvema 16) als een magneetboor. Beiden worden regelmatig gebruikt, afhankelijk van de toepassing. Kleinere gaten met de kolomboor; gaten groter dan 15 mm meestal met de magneetboor (zolang er ruimte op het staal is om de magneetboormachine op te 'plakken'.
Met een beetje handigheid is er van een magneetboormachine ook een kolomboor te maken.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Kijk dat is het we weten niet de grote van het te boren materiaal, of hij gaat naar iemand toe met een geschikte
Kolomboormachine en de ruimte ?
Voor het zelfde zijn het allemaal kleine plaatjes of stuken strip ijzer?
Let wel bij zulke boren moet je het te boren materiaal wel (kunnen)vast zeten in je Kolomboormachine
Een Zware Kolomboormachine van die omvang die 20mm in een keer kan boren zijn meestal dik aan de prijs
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Ik denk dat je prima een mooi rond gat kan boren met een gewone boor. En een stuk dieper dan met een kernboor. Maar niet zonder voor boren. Ik heb ook een magneetvoet met een stok oude volledig aluminium boormachine met een 16mm boorkop. Daar gebruik ik de verkortte boren van hbm in. Die gaan tot 25mm. Maar een gat van 20mm zonder voorboren gaat niet . Je drukt de magneet los van het staal.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Dan kleef je de magneet op een stuk unp 200. Daar kan je dan een machineklem of kikkerplaten op vast zetten.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Met zo oude magneetbord heb ik ook nog gewerkt en inderdaad je kan zo hard drukken dat de magneet los komt, het is je moet ook maar het nodige materiaal hebben er voor de meeste hobbyhobbyisten hebben
Niet het gereedschap of materiaal er voor , een project is mooi maar het ontbreken van gereedschap is weer heel
Wat anders
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Ik zou toch minimaal 1 keer de diameter van de ziel van je 20 mm boor voorboren. Gaat je een hoop schelden en vloeken schelen
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.353
199
Gem. Winsum (Groningen)
Ik denk dat het vermogen wat aan de lichte kant is voor 20 mm in staal. Kan hij op ca 400-500 toeren draaien? Een driefasenmotor heeft meer koppel dan een 1 fase van hetzelfde vermogen.
Wat je ook kunt doen als blijkt dat de machine het niet trekt is kernboren gebruiken. Deze vragen minder vermogen en leveren een gladder gat op. Je hoeft dan ook niet voor te boren. Je hebt alleen een adapter nodig van de morsekonus in de boormachine naar de weldonschacht van de kernboor.
Dat een driefasenmotor meer koppel heeft bij hetzelfde toerental is niet juist.

Belangrijk hier is het koppel.
Vermogen= koppel x toerental. Dat is een ijzeren wet.

Als voorbeeld: Als de topicstarter de keuze zou hebben tussen een machine van 400 watt 200 toeren en een machine van 400 watt 400 toeren is het beter de 200 toerenmachine te nemen (het zal langer duren maar dat is niet erg want deze klus doet zich incidenteel voor naar ik heb begrepen).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.