Hoeken van tafelblad afronden

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
227
84
Noordwolde (Fr)
Beste collega's,

Ik ben een tafel aan het maken en wil daarvan de hoeken afronden (en ook die van de ladefrontjes). Hoe doe ik dat op een reproduceerbare manier? Ik kan op de hoeken natuurlijk wel een kwartcirkel aftekenen en afzaken met een decoupeerzaag en/of raspen en vijlen maar dat wordt dan toch niet echt perfect en gelijk. Zou er een slimmere methode zijn?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.241
2.299
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik veronderstel dat je niet enkel de kanten wil breken, maar er echt een hoek met een bepaalde diameter aan wil maken
je kan een stuk hardhout of multiplex als mal nemen
daar de gewenste hoek op maken
de mal telkens op een hoek leggen
met een bovenfrees met daarin een vingerfrees met bovenlager de hoek op je werkstukken frezen
hoe groter de diameter van de ronde hoek, hoe meer gangen

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.792
801
Antwerpen
als je het precies wil hebben, zoek iemand met een Shaper (ja ja daar ben ik weer met die dure gadget) en die maakt voor je een exacte mal (uit bv MDF) waar je dan met een copierfrees langs kunt. Is niet veel werk. Als je interesse hebt ….. ?

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.415
3.198
Daar heb je van die setjes met malletjes voor, zodat je de hoeken met een copierfrees allemaal gelijk kan maken. Het staat me bij, dat de lidl ze in de aanbieding had en dat er toen op het forum diverse uitvoeringen de revue gepasseerd zijn.

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Petrolhead en ZotVanHout

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
64
29
Wezep
als je het precies wil hebben, zoek iemand met een Shaper (ja ja daar ben ik weer met die dure gadget) en die maakt voor je een exacte mal (uit bv MDF) waar je dan met een copierfrees langs kunt. Is niet veel werk. Als je interesse hebt ….. ?
Iets goedkoper: Je kunt de malletje ook printen met een 3D printer. Ontwerpen zijn ook gratis wel te vinden.

• Leuk
Waarderingen: mboots

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
227
84
Noordwolde (Fr)
Daar heb je van die setjes met malletjes voor, zodat je de hoeken met een copierfrees allemaal gelijk kan maken. Het staat me bij, dat de lidl ze in de aanbieding had en dat er toen op het forum diverse uitvoeringen de revue gepasseerd zijn.
Nu je het zegt, ik heb er laatst een filmpje over gezien van Kreg.... Zoiets moet ik dus hebben!

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.405
2.054
Terkaple
www.woodworking.nl
jullie bedoelen dit soort hulpstukjes. Zijn goed zelf te maken van hout, met een Shaper Origin nog mooier en strakker. Je kunt ze ook 3d printen.
Voor gebruik met een frees uit de hand of een freestafel zit er nog wel verschil in.
Die van woodpecker zijn niet zo handig met een groot tafelblad, of je moet het malletje met een lijmklem vastzetten en van de andere kant met de hand frezen.

of kant en klaar gekocht, minder uitdagend en veel duurder

jaap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.415
3.198
Ik maak voor zulke dingen een malletje van mdf of multiplex. Ik gebruik bij voorkeur een copierring. Die lagertjes hebben bij mij nooit een lang leven.

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
227
84
Noordwolde (Fr)
Ja maar de vraag blijft dan, hoe krijg je je mal gaaf en mooi rond (zonder Shaper). Denk dat ik toch maar de Kreg ga kopen, de Lidl is niet meer leverbaar helaas.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
386
325
Ja maar de vraag blijft dan, hoe krijg je je mal gaaf en mooi rond (zonder Shaper). Denk dat ik toch maar de Kreg ga kopen, de Lidl is niet meer leverbaar helaas.
Ook zonder shaper kan dat. Gewoon de radius op een papiertje uitprinten, dat met contactlijm op het hout wat je als mal gebruikt plakken. Langs het lijntje van de print zagen, met de hand schuren tot het perfect langs het lijntje loopt.. dan krijg je het vrijwel perfect.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.415
3.198
Ik gebruik gewoon wat voldoet. Deksel van een blikje, carrosseriering. . Je kan als je met een copierring werkt ook nog met de maat van je freesbit spelen. Naast je voorbeeld, vul je gewoon de hoogte uit, zodat je frees een stabiele basis heeft, maar wel nog met de copierring het voorbeeld raakt.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.849
886
Enschede
ingoogni.nl
Ja maar de vraag blijft dan, hoe krijg je je mal gaaf en mooi rond (zonder Shaper).
Je hebt het al met de hand gedaan. Maar toch nog even over de vraag. Een hoek is een kwart van een cirkel. Een cirkel zaag je uit met een gatenzaag. Uit de cirkel zaag je het kwart en lijmt het in de hoek van een plaat. Of, je plakt de cirkel met dubbelzijdig tape op een plaat en gebruikt een frees met lagertje om de radius van de hoek af te frezen. De plaat gebruik je als mal om je tafel te bewerken.

• Leuk
Waarderingen: Scheppie

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.