Nogmaals hartelijk dank iedereen. Ik kom hieronder nog even terug op jullie posts.
2cm breedte als opleg voor vloerplaten? Hoe ga je die dan vastschroeven en hoe ga je het op de naden dan exact doen? Ik zou eerder rnaar CLS/SLS maten kijken, dan heb je tenminste wat breedte.
Ik ga zowel links als rechts van balk een plank van ~2cm zetten. Dat is breed genoeg voor een mooie brede lijn lijm. Schroeven doe ik dan gewoon in de oude balk zelf. Ik ga dus niet in de, inderdaad dunne, planken schroeven, die dienen enkel om de vloerplaten te dragen.
Waar sta of zit je met je knieën opsla je alles gaat bevestigen??
Ikzelf zou niet op de balk gaan staan waarmee ik bezig ben. Daar zou ik me drukker om maken dan over de lijm. Gewoon extra schroeven erin als je ze recht hebt staan. Ook dan pas voorboren. Eventueel in het midden een gat van 35 mm in het hart van de hoogte zodat je met een priem de plank kunt richten en aan de draad zetten
Groetjes John
Ik werk dus van bovenaf, aangezien eronder er reeds een plafond is. Wat ik doe is een aantal OSB platen op de balken leggen, zonder de te nivelleren balk te raken. Bij het uitpassen of schroeven zorg ik er dus ook voor dat niets tegen de balk in kwestie duwt of leunt. Ik schroef dus ook niet uit de losse pols (omdat je dan ook weer onvermijdelijk begint te duwen), maar klem altijd de plank eerst.
Moest je het je afvragen, ik heb dit ook geprobeerd zonder die OSB platen, dus balanceren op de balken, maar dat is een gekkenwerk. Een kleine misstap of slip en je zit met je voeten door het plafond. En het werkt ook gewoon veel vlotter met de platen, je kan snel van links naar rechts schuiven.
Ik schroef de OSB plaat ook met 2 schroefjes vast, om zeker te zijn dat ze niet kan wegschuiven, want ze zijn goed glad.
@ZotVanHout de schroeven vangen geen trekkracht en hoeven die ook niet over te brengen.
Om de delen te laten samenwerken moeten de schroeven uitsluitend voorkomen dat de delen ten opzichten van elkaar verschuiven daarbij is de bovenkant van de balk even belangrijk is als de onderkant.
Als je het schroeven patroon uitrekent zijn de meeste schroeven nodig dicht bij het uiteinde van de balken en naar het midden toe steeds minder evenredig met de dwarskrachtenlijn van de overspanning.
Zo had ik het inderdaad ook elders gelezen: de bovenkant en de onderkant van de balken vangen de krachten op. Wat vind je van het patroon dat ik hierboven gegeven heb? Dat was dus om de 40cm een schroef, 1 schroeflijn bovenaan en 1 schroefljin onderaan, telkens op 1/3e van de uiteindes, met dus een verspringend patroon tussen boven en onder.