Hoe vlot met PU bruislijm werken?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.622
3.051
Gaanderen
De waarde die je wil weten is de afschuifwaarde van deze schroeven. Ik weet niet hoe dik het hout is dat je erop wil schroeven? Als je dit doet zonder voor te boren is er kans dat het hout scheurt en ben je een deel van de sterkte kwijt. Het zou me niet verbazen als je met een 4 mm schroef al een waarde van 200 newton meter per schroef bereikt. (zo maar een inschatting van mij) 6 mm is, denk ik, zeer ruim bemeten.

• Leuk
Waarderingen: OscarDrai

OscarDrai

Nieuw lid
5 jan 2021
14
1
De dikte van het hout is ongeveer 2cm. Ik zal inderdaad eerst voor de zekerheid voorboren.

Ik was van plan deze schroeven aan te kopen (hopelijk mag dit soort links hier op het forum): HOUTBOUWSCHROEVEN TELLERKOP TORX 6.0x80 100st - Schroevendump Ik zal eens informeren of ze mij een technische fiche kunnen bezorgen, met de afschuifsterkte op vermeld.

Het verspringend patroon van 40cm tussenafstand is in orde?

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.202
453
als je echt iets aan de stijfheid wilt doen op deze manier moet je eerst de balken iets omhoog drukken door er een stempel onder te zetten.

regel extra handen dit is een klusje voor twee personen

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en OscarDrai

OscarDrai

Nieuw lid
5 jan 2021
14
1
als je echt iets aan de stijfheid wilt doen op deze manier moet je eerst de balken iets omhoog drukken door er een stempel onder te zetten.

regel extra handen dit is een klusje voor twee personen
Daar kan ik jammer genoeg niets meer aan veranderen. Het gaat over een zolderruimte die nu in gebruik gaat genomen worden. De ruimte eronder heeft reeds een afgewerkt plafond aan de balk hangen. Ik kan er dus geen stempels onderzetten, enkel nog langs de zijkant planken vastschroeven.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.088
2.245
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maar van wat ik begrepen heb is witte houtlijm hier niet geschikt, omdat beide delen ruw gezaagd hout is (dus zeker niet geschaafd of geschuurd), waardoor de lijm niet goed zal hechten. Misschien klopt dit niet?
zoals reeds geschreven, zou ik mijn geld niet in lijmen steken
de schroeven geven veel meer weerstand tegen vertikaal afschuiven dan eender welke lijm
zet er daar een paar meer van, mocht je meer zekerheid zoeken
de standaard witte houtlijm wordt idealiter geklemd (schroeven klemmen ook)
wat ruwheid verhoogt zelfs de kleefwaarde
voor grotere spleten is witte houtlijm niet geschikt
Ik was van plan deze schroeven aan te kopen (hopelijk mag dit soort links hier op het forum): HOUTBOUWSCHROEVEN TELLERKOP TORX 6.0x80 100st - Schroevendump
zien er prima uit
belangrijkste zijn de deeldraad + de boorpunt
6 mm is een serieuze knaap
die boor ik altijd met 4 mm voor
dat voorboren kan je doen vooraleer je de nieuwe planken naast de bestaande balken plaatst
door met een diameter die kleiner dan die van de schroeven is, voor te boren, kan je de schroeven er reeds in draaien vooraleer je de nieuwe planken tegen de balken zet
tijds- + afstandswinst
afstandswinst, omdat je dan reeds als lengte de dikte van de planken uitspaart
en het zit toch krap he !?

• Leuk

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.579
446
Dordrecht
2cm breedte als opleg voor vloerplaten? Hoe ga je die dan vastschroeven en hoe ga je het op de naden dan exact doen? Ik zou eerder rnaar CLS/SLS maten kijken, dan heb je tenminste wat breedte.

Laatst bewerkt:
  • Leuk

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.202
453
@ZotVanHout de schroeven vangen geen trekkracht en hoeven die ook niet over te brengen.
Om de delen te laten samenwerken moeten de schroeven uitsluitend voorkomen dat de delen ten opzichten van elkaar verschuiven daarbij is de bovenkant van de balk even belangrijk is als de onderkant.

Als je het schroeven patroon uitrekent zijn de meeste schroeven nodig dicht bij het uiteinde van de balken en naar het midden toe steeds minder evenredig met de dwarskrachtenlijn van de overspanning.

• Leuk

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
892
225
Even terug naar je oorspronkelijke vraag: wanneer ik PU bruislijm gebruik neem ik bij voorkeur de tix variant in een spuitkoker.
Geeft veel minder geknoei, zeker in een toepassing zoals jij hebt.

• Leuk

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
327
180
‘s-Hertogenbosch
Ik vraag het mij allemaal af, omdat ik maar een beginner ben en niet zo heel veel ervaring heb met lijmen. Maar goed om te horen dat je er geen graten inziet.

Ik dacht aan deze werkwijze:
  • plank zonder lijm positioneren (tov laserstraal) met lijmklemmen
  • lijntje aftekenen, en links en rechts een gaatje boren en een korte draadeind erdoor
  • plank terug losmaken
  • plank insmeren met lijm
  • plank terug zetten, volgens het lijntje en met de draadeinden terug ophangen
  • schroeven
En dus de laatste 3 stappen binnen de 20 minuten. Het zijn planken van net geen 4 meter, dus dat is allemaal niet zo heel snel gedaan als je alleen bent. Daarom die 2 draadeinden om de plank terug op zijn plaats te kunnen hangen, want als ik weer ga moeten positioneren met enkel de lijmklemmen, wordt het zeer stresserend.
Waar sta of zit je met je knieën opsla je alles gaat bevestigen??
Ikzelf zou niet op de balk gaan staan waarmee ik bezig ben. Daar zou ik me drukker om maken dan over de lijm. Gewoon extra schroeven erin als je ze recht hebt staan. Ook dan pas voorboren. Eventueel in het midden een gat van 35 mm in het hart van de hoogte zodat je met een priem de plank kunt richten en aan de draad zetten
Groetjes John

• Leuk

OscarDrai

Nieuw lid
5 jan 2021
14
1
Nogmaals hartelijk dank iedereen. Ik kom hieronder nog even terug op jullie posts.
2cm breedte als opleg voor vloerplaten? Hoe ga je die dan vastschroeven en hoe ga je het op de naden dan exact doen? Ik zou eerder rnaar CLS/SLS maten kijken, dan heb je tenminste wat breedte.
Ik ga zowel links als rechts van balk een plank van ~2cm zetten. Dat is breed genoeg voor een mooie brede lijn lijm. Schroeven doe ik dan gewoon in de oude balk zelf. Ik ga dus niet in de, inderdaad dunne, planken schroeven, die dienen enkel om de vloerplaten te dragen.
Waar sta of zit je met je knieën opsla je alles gaat bevestigen??
Ikzelf zou niet op de balk gaan staan waarmee ik bezig ben. Daar zou ik me drukker om maken dan over de lijm. Gewoon extra schroeven erin als je ze recht hebt staan. Ook dan pas voorboren. Eventueel in het midden een gat van 35 mm in het hart van de hoogte zodat je met een priem de plank kunt richten en aan de draad zetten
Groetjes John
Ik werk dus van bovenaf, aangezien eronder er reeds een plafond is. Wat ik doe is een aantal OSB platen op de balken leggen, zonder de te nivelleren balk te raken. Bij het uitpassen of schroeven zorg ik er dus ook voor dat niets tegen de balk in kwestie duwt of leunt. Ik schroef dus ook niet uit de losse pols (omdat je dan ook weer onvermijdelijk begint te duwen), maar klem altijd de plank eerst.

Moest je het je afvragen, ik heb dit ook geprobeerd zonder die OSB platen, dus balanceren op de balken, maar dat is een gekkenwerk. Een kleine misstap of slip en je zit met je voeten door het plafond. En het werkt ook gewoon veel vlotter met de platen, je kan snel van links naar rechts schuiven.

Ik schroef de OSB plaat ook met 2 schroefjes vast, om zeker te zijn dat ze niet kan wegschuiven, want ze zijn goed glad.
@ZotVanHout de schroeven vangen geen trekkracht en hoeven die ook niet over te brengen.
Om de delen te laten samenwerken moeten de schroeven uitsluitend voorkomen dat de delen ten opzichten van elkaar verschuiven daarbij is de bovenkant van de balk even belangrijk is als de onderkant.

Als je het schroeven patroon uitrekent zijn de meeste schroeven nodig dicht bij het uiteinde van de balken en naar het midden toe steeds minder evenredig met de dwarskrachtenlijn van de overspanning.
Zo had ik het inderdaad ook elders gelezen: de bovenkant en de onderkant van de balken vangen de krachten op. Wat vind je van het patroon dat ik hierboven gegeven heb? Dat was dus om de 40cm een schroef, 1 schroeflijn bovenaan en 1 schroefljin onderaan, telkens op 1/3e van de uiteindes, met dus een verspringend patroon tussen boven en onder.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.579
446
Dordrecht
Als niet in je dragende hout gaat schroeven trek je dus aan je plankjes van 2cm en ga je daar sapnning op zetten met ongelijkheid en kraken als gevolg...

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.