Hoe vlot met PU bruislijm werken?

OscarDrai

Nieuw lid
5 jan 2021
14
1
Beste forumleden,

Ik ben een zoldervloer aan het uitvlakken door tegen elke balk een plank te schroeven en lijmen. Een foto zegt veel meer (uit een ander topic):

125627_20200205_130540_1.jpg

Nu heb ik vandaag alle planken op maat gezaagd en klaar gemaakt om te kunnen gaan bevestigen. Maar ik zit met een praktische vraag.

Ik ga deze planken vastmaken met enerzijds constructieschroeven (tellerkop) icm. slagschroevendraaier, en anderzijds met PU bruislijm. De lijm die ik aangeschaft heb, heeft een opentijd van 20 minuten. Ik heb vandaag alvast bij wijze van test 1 plank vastgeschroefd, en ik doe er ongeveer 10 minuten over om alle schroeven vast te krijgen. Dus dat zit op zich goed.

Maar nu vraag ik mij af hoe ik het best praktisch met deze lijm te werk kan gaan. Ik veronderstel dat ik best met een fijngetande lijmkam de lijm gelijkmatig en vooral vlot over de plank kan aanbrengen? Maar wat doe ik dan vervolgens met de kam, zodat de lijm op de kam niet begint uit te harden? Aangezien bruislijm met vocht uithardt, veronderstel ik niet dat ik de lijmkam in een emmer met water kan gooien?

Ook, ik heb gelezen dat je best de te lijmen onderdelen, hier dus de plank en de balk, licht vochtig maakt alvorens de lijm aan te brengen en te klemmen. Maar ik vraag mij af of dat hier wel een goed idee is. Is dat nodig voor de eindsterkte, of versnelt dit enkel maar het uitharden? Want in geval van het laatste, doe ik dat beter niet, het is nu al een beetje tegen de klok werken.

Tenslotte, ik heb gelezen dat je best beide kanten lijmt, en dan pas klemt. Maar dat is in in geval niet mogelijk, ik zie immers niet in hoe ik de balken ga insmeren. Is dat een probleem?

Alvast dankjewel! Als jullie nog andere praktische tips hebben, hoor ik ze uiteraard heel graag.

OscarDrai

Nieuw lid
5 jan 2021
14
1
Ik heb ook aan spijkeren gedacht, maar het probleem is dat er niet voldoende ruimte is tussen de balken. Althans, niet om handmatig in te kloppen met een hamer, en kleine constructietackers heb ik niet gevonden (en zijn waarschijnlijk ook heel duur). Op de foto hierboven zie je volgens mij ook zo'n situatie, er is weinig plaats tussen de 2 balken.

Op sommige plaatsen is de tussenafstand tussen de balken zelfs zo klein, dat ik dit heb aangeschaft om haaks te kunnen schroeven (ShW Right Angle Attachment | Milwaukee Tool BE):

4932471274--App_1.jpg

In verband met lijmen: wat ik niet helemaal toegelicht heb is dat ik tevens de stijfheid/sterkte van de balken wil verbeteren, om het veren tegen te gaan. In dat opzicht leek het mij tevens gewenst om naast het schroeven ook te lijmen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.228
3.076
Planken als de balk waar je op monteert erg hol of bol is, iets boven de draad zetten en met de schaaf aan de draad zetten.

• Leuk
Waarderingen: OscarDrai

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.228
3.076
Als je de balken stijver wil maken, dan kan je er een balk onder spijkeren en dan opsluiten tussen platen multiplex en afspijkeren.

• Leuk

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
488
105
Ik gebruik altijd een reststukje om de lijm mee te spreiden. Kun je elke keer een nieuwe nemen. Met PU lijm word het toch altijd een bende. Bij mij tenminste.

• Leuk

OscarDrai

Nieuw lid
5 jan 2021
14
1
Ook nog vergeten te vermelden: ik kan in mijn situatie er enkel langs boven aan (het plafond eronder is reeds afgewerkt). Vandaar dat ik enkel kan werken met planken aan de zijkant, niet langs onder.

Ik denk dat ik er enkel geraak met schroeven hoor, dat krijg je niet meer gespijkerd.

• Leuk
Waarderingen: jaap

OscarDrai

Nieuw lid
5 jan 2021
14
1
Ik gebruik altijd een reststukje om de lijm mee te spreiden. Kun je elke keer een nieuwe nemen. Met PU lijm word het toch altijd een bende. Bij mij tenminste.
Dat is misschien wel een betere methode dan. Ik voorzie gewoon een aantal reststukjes die weg mogen. Goede tip, bedankt!

Zie jij redenen om de oppervlakten wel te bevochtigen? En problemen dat ik slechts enkel op de planken (en niet de balken) de lijm aanbreng?

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
488
105
Ik gebruik nooit extra vocht bij PU. Volgens mij moet je je niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk. Lekker 1 voor 1 insmeren en schroeven. Eerst ff stellen met een lijmklem. Dat moet je makkelijk halen lijkt me.

• Leuk

OscarDrai

Nieuw lid
5 jan 2021
14
1
Ik gebruik nooit extra vocht bij PU. Volgens mij moet je je niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk. Lekker 1 voor 1 insmeren en schroeven. Eerst ff stellen met een lijmklem. Dat moet je makkelijk halen lijkt me.
Ik vraag het mij allemaal af, omdat ik maar een beginner ben en niet zo heel veel ervaring heb met lijmen. Maar goed om te horen dat je er geen graten inziet.

Ik dacht aan deze werkwijze:
  • plank zonder lijm positioneren (tov laserstraal) met lijmklemmen
  • lijntje aftekenen, en links en rechts een gaatje boren en een korte draadeind erdoor
  • plank terug losmaken
  • plank insmeren met lijm
  • plank terug zetten, volgens het lijntje en met de draadeinden terug ophangen
  • schroeven
En dus de laatste 3 stappen binnen de 20 minuten. Het zijn planken van net geen 4 meter, dus dat is allemaal niet zo heel snel gedaan als je alleen bent. Daarom die 2 draadeinden om de plank terug op zijn plaats te kunnen hangen, want als ik weer ga moeten positioneren met enkel de lijmklemmen, wordt het zeer stresserend.

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
488
105
Je kunt er handiger ff een blokje onder schroeven om je positie vast te leggen. Zet je de plank er zo weer op. Klemmetje er weer op en schroeven maar.

• Leuk

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
93
63
Zuid Holland
Die procedure klinkt prima. Ik zou met pu lijm ook niet bevochtigen en eenzijdig aanbrengen gaat ook prima. Om lijm sneller aan te kunnen brengen kan je overwegen om een pu lijm onder druk te nemen: PU700 STONE & WOOD ADHESIVE | illbruck Nederland

Maar als je 20 minuten open tijd hebt gaat dat ook wel lukken. Misschien handig om een busje pur reiniger bij de hand te houden. Die lijm plak heel goed aan heel veel materialen. Verwijderen zonder reiniger is niet te doen.

• Leuk

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.254
984
Omgeving Leiden
Je zou ook alvast de schroeven een stukje in de plank kunnen schroeven..
Of alvast gaatjes boren waar de schroeven moeten komen.
Is meer werk natuurlijk, maar je kan denk ik sneller schroeven, zeker als je maar weinig ruimte hebt.

Als je meer tijd nodig hebt, dan de planken in tweeen zagen, zo worden ze ook wat handelbaarder.

• Leuk

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.254
984
Omgeving Leiden
Ken de situatie niet, maar zou je niet op de eerste en de laatste balk de plank kunnen stellen en monteren.
Dan een metseldraad links en rechts van voor naar achter en daar de overige planken op stellen.
Blokjes eronder schroeven zoals geopperd door @AvdLinden .
Daarna één voor één de planken lijmen en schroeven.

• Leuk

OscarDrai

Nieuw lid
5 jan 2021
14
1
Hartelijk dank voor de tips allemaal, daar ben ik gigantisch veel mee! Ik kom er alvast hieronder terug op.
Je kunt er handiger ff een blokje onder schroeven om je positie vast te leggen. Zet je de plank er zo weer op. Klemmetje er weer op en schroeven maar.
Het probleem hiervan is dat in mijn situatie de planken breder zijn dan de balken zelf. Ik heb dus geen mogelijkheid om er een blokje onder te zetten. Vandaar dat ik op de piste uitkwam om met een draadeind te werken, om zo de balk te laten rusten en vlot terug te kunnen hangen.
Die procedure klinkt prima. Ik zou met pu lijm ook niet bevochtigen en eenzijdig aanbrengen gaat ook prima. Om lijm sneller aan te kunnen brengen kan je overwegen om een pu lijm onder druk te nemen: PU700 STONE & WOOD ADHESIVE | illbruck Nederland

Maar als je 20 minuten open tijd hebt gaat dat ook wel lukken. Misschien handig om een busje pur reiniger bij de hand te houden. Die lijm plak heel goed aan heel veel materialen. Verwijderen zonder reiniger is niet te doen.
Ik heb die PU700 bus ook overwogen, maar die heeft een kortere opentijd, als ik goed zit. Tijd is hier wel een kritische factor, maar ik denk wel dat het aanbrengen met zo'n bus veel vlotter zou gaan. Ik denk wel dat het wat duurder is tov. gewone PU lijm, al heb ik het nog niet berekend.
Dit werkt uitstekend met nog niet uitgeharde PUR Zwaluw wipes schoonmaakdoekjes kopen? Bekijk hier!
Vele merken hebben gelijksoortige doekjes.
Handig, die ga ik overwegen!
is er een technische reden om pu-bruislijm te gebruiken ?
die vult mooi op, maar heeft door de bellen de minste hechtingskracht
verder vind ik pu minder goed voor de gezondheid
Ik heb hier veel over gelezen, en in principe heeft de gewone witte houtlijm ook mijn voorkeur. Maar van wat ik begrepen heb is witte houtlijm hier niet geschikt, omdat beide delen ruw gezaagd hout is (dus zeker niet geschaafd of geschuurd), waardoor de lijm niet goed zal hechten. Misschien klopt dit niet?
Je zou ook alvast de schroeven een stukje in de plank kunnen schroeven..
Of alvast gaatjes boren waar de schroeven moeten komen.
Is meer werk natuurlijk, maar je kan denk ik sneller schroeven, zeker als je maar weinig ruimte hebt.

Als je meer tijd nodig hebt, dan de planken in tweeen zagen, zo worden ze ook wat handelbaarder.
Schroeven al op voorhand klaarzetten is een goede tip!

Ik heb begrepen dat de planken in twee zagen niet optimaal is, aangezien dit de sterkte, en vooral de stijfheid, doet afnemen. Misschien klopt dit niet?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.088
2.245
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb hier veel over gelezen, en in principe heeft de gewone witte houtlijm ook mijn voorkeur. Maar van wat ik begrepen heb is witte houtlijm hier niet geschikt, omdat beide delen ruw gezaagd hout is (dus zeker niet geschaafd of geschuurd), waardoor de lijm niet goed zal hechten. Misschien klopt dit niet?
hoe groot de spleten zijn, weet ik niet
zelf zou ik enkel schroeven plaatsen
die zorgen het best voor weerstand tegen afschuiven
bedank dat nooit alle gewicht op 1 balk komt
wil je toch lijmen, dan kan structan een oplossing zijn

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: peter_tob en OscarDrai

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.579
446
Dordrecht
hoe groot de spleten zijn, weet ik
Dit is redelijk gelijkwaardig aan Woodmax, want breed verkrijgbaar is, lijkt mij ook het beste type lijm om te gebruiken. Kitten gaat ook vlot, dus dat brengt makkelijk aan.

• Leuk

OscarDrai

Nieuw lid
5 jan 2021
14
1
hoe groot de spleten zijn, weet ik niet
Ik denk dat je mij overtuigd hebt, misschien moet ik dat lijmen maar achterwege laten. Het is misschien allemaal niet nodig, en het gaat mij sowieso een hele duit besparen. En ook heel veel tijd en stress, want het is heel wat om tegen het klokje van de opentijd te vechten.

Welke schroeven zou jij gebruiken, in welke aanbrenging? Ik was het volgende van plan:
  • 6x80 constructieschroef tellerkop
  • om de 40 cm
  • zovel bovenaan als onderaan, op ongeveer 1/3e van het uiteinde (de balken zijn ongeveer 15cm hoog en 6,5cm breed; de nieuwe planken 2cm breed)
  • in een geschakeld patroon, dus bovenaan op positie 0cm, 40m, 80cm, ... en onderaan op positie 20cm, 60cm, 100cm, ...
Wat denk je hiervan?

In ieder geval, nogmaals hartelijk dank aan iedereen.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.