Hoe test je of een avegaarboor bot is?

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
504
143
Hoi allemaal,

sinds kort ben ik intensief met de handboor bezig, nadat ik een setje van een formlid had gekregen wat een tijdje lag te verstoffen. Om bijvoorbeeld de 4 poten in het werktafelblad te laten verzinken ben ik 4 grote uitsparingen in de onderzijde van het werkblad aan het maken. Ik boor dan eerst rondom het afgetekende rechthoekige gat, in totaal 15 gaten, en daarna kap ik het overgebleven hout dat in het midden zit weg met steekbeitels. Dat werkt goed, maar om 15 gaten per poot te boren kost het me nog wel wat energie, maar dat vind ik prima. (totaal 60 gaten dus)

Nu heb ik wat instructies gekregen hoe ik een avegaarboor zelf slijp en ik heb wat video's bekeken, o.a. van Paul Sellers. Ik heb de indruk, dat na slijpen de boor ook echt scherper is en makkelijker het hout in gaat.

Maar nu de vraag: hoe test ik of een boor weer aan een slijpbeurt toe is? Met beitels gebruik ik vaak een stukje papier en kan ik vrij eenvoudig voelen en zien of de beitel er zonder enige moeite doorheen gaat en een perfecte snede maakt of niet. Bestaat er ook een dergelijke test voor het beoordelen van de scherpte van een avegaarboor?

Ik merk na ongeveer 15 tot 20 gaten boren op 75 mm diepte dat het boren zwaarder gaat. Het zou ook vermoeidheid kunnen zijn, wat ik niet gek zou vinden. Diameter boor is 16 mm, ik gebruik een booromslag.

Voor het slijpen kijk ik vooral naar de zijde van het snijdende vlak (2 stuks totaal op mijn boor) aan de zijde van het handvat van de booromslag. Ik heb mij laten vertellen dat je de andere zijde in principe niet slijpt.

• Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.473
1.250
Enschede
ingoogni.nl
Even los van scherp, Hans, bij een grote diameter probeer ik al niet eens om de boor helemaal rond te draaien maar maak maar een klein deel van de slag op zo'n manier dat het het miste energie kost en dan draai ik de booromslag (met ratel!) weer terug. Het liefst boor ik dan ook horizontaal en duw het handvat van de omslag iets meer dan een kwart slag naar beneden.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.911
1.237
‘s-Hertogenbosch
Heb net AI erop losgelaten en inderdaad zeggen ze daar ook dat je de binnenkant moet slijpen….. zou het zelf bij de voorsnijder idd de binnenkant aanhouden maar de snijkant aan de buitenkant ( onder) net als bij een spiraalboor. Aan de binnenkant slijpen zorgt ervoor dat je op een gegeven moment een haakse schraper overhoudt denk ik zo. Als de onderkant geslepen wordt houdt je de snijhoek scherp door richting omslag iets omhoog te vijlen.
Of dit allemaal precies zo hoort weet ik niet maar voor mij werkt het

Groetjes John

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
504
143
Dank weer voor de reacties! Ik zal ook eens proberen horizontaal te boren, want tot nu toe doe ik het verticaal, goede tip!

Dan houd ik het er voorlopig op dat ik deze boor ruwweg 1 keer in de 15 a 20 gaten moet slijpen, als het om redelijk diepe gaten gaat. Het slijpen is overigens erg weinig werk, even met de vijl over het juiste deel en je bent binnen 1 a 2 minuten klaar. T.o.v. een schaafbeitel slijpen is het weinig werk. Inmiddels zijn alle 60 gaten geboord, dus het meest boorintensieve werk is al weer achter de rug :)

Ik moet zeggen dat ik het toch wel een grappige gewaarwording vind: geen herrie, alleen flinke inspanning. En na even doorzetten heb je opeens al je gaten, zonder kolomboor, instelling van toerental etc. Best leuk.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.