Hoe te kiezen: een zaagmachine of combinatiemachine?

MetPeter

Nieuw lid
22 feb 2019
15
8
Ten zuiden van Breda
een paneelzaag met rolwagen maakt een wereld van verschil tov een bouwzaag/tafelzaag. je moet dan geen collectie jigs en geleiders kopen/maken om nauwkeurig te kunnen werken. dus, als je daar plek en budget voor hebt, zou ik niet twijfelen. als je niet veel met plaatmateriaal werkt, hoeft de rolwagen ook geen 3m te zijn.

ik heb ook een L-vormige werkplaats (helaas maar half zo groot als de jouwe) en heb gekozen voor 2 halve combinés.
de zaag/spilfrees combi staat tegen de muur van het lange been van de L.
de vlak/vandikte tegen de muur van het korte been van de L.
de vvd staat op wielen zodat ik die, indien nodig om lengtes van >3m te kunnen schaven, kan verzetten.

een 4/5-in-1 combiné moet je rond kunnen lopen dus die moet in het midden van de kegelbaan staan en daar was bij mij simpelweg geen ruimte voor.

als je geen zwaar freeswerk doet, kom je met een freestafel met een bovenfrees onder ook een heel eind.

Iedereen dankjewel! De twijfel is weg, nu dus op zoek naar een leuke machine, te starten met een zaagtafel.

Zwaar freeswerk heb ik niet dus frees-as combi is niet nodig

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.306
1.044
Enschede, Twente
heb een combi
na het zagen is er geen enkel pb om het hout door de vandikte te steken, of zelfs eerst nog te vlakken
bij het zagen zit de vlak enkel in de weg wanneer ik breder dan tot de opgeklapte tafels wil zagen
maar dat is zeker voor massief hout zeldzaam omdat ik de vanbreedte op de roltafel zaag
het is eerder de vlak & de vandikte die mekaar 'ontmoeten'
na het vlakken van 2 zijden (in L) moet het hout door de vandikte
daarvoor dien ik de tafels omhoog te klappen
en er zijn vandiktes met een motor op hun tafel
. . .
Ik heb duidelijk een verkeerde combinatie als voorbeeld gebruikt. Zo erg raak ik dus al in de war van het fenomeen 'combinatie'… Sorry, guys!

Dat ziet er mooi uit Ernest, ik hou wel van zo'n 'natuurlijke' bouw! Waar op de wereld (ongeveer) is dit?
Samen met mijn partner tracht we zoveel mogelijk met 'eco' of herbruikbare materialen te werken. Misschien daar nog maar eens een werkplaats topic voor maken . . .
Ik zit nu in Colorado, met de bergen op de oost en woestijn op de west kant, letterlijk, in een boerderij van af de tijd van bezetting (Utes zijn weggejaagd en opgesloten op arme grond - van toen - nu zijn ze rijk van de olieopbrengst ).
Ik zou zeggen ga maar door met deze onderwerp draad. Uitbreiden kan geen kwaad maar zelf weten.
In Bretagne heb ik gewerkt op een stelling onder schuur net zoals wat jij hier toont, maar dan anders van stijl, natuurlijk. Mijn eigen werk hok is ook binnen de oude schuur ruimte opgetroken Met balken, vlechtwerk, klei en kalk pleister enzovoort enzovoort. Wat ik over had aan restmateriaal gooide ik in de tuin en kachel. Ik hope voor je dat die muur niet al te zwaar onderlied aan krimp scheuren toen die houtblokken begin uit te drogen. Kan een jaar duren voordat de muur van binnen droog is en het hout begint te krimpen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.