Uitgeharde bruislijm verwijder je makkelijkst met een scherpe driehoekige verfkrabber, zo een goedkoop ding van de Gamma werkt perfect. Bruislijm laat zich koud en volledig uitgehard het beste verwijderen.
Voor een optimale werking slijp ik de drie zijden altijd heel lichtjes bol, en de scherpe punten rond ik op om geen krassen te trekken. Om lijm te verwijderen kan je de krabber recht van de slijpsteen gebruiken. Je gaat er van versteld staan hoe snel dit werkt, veel sneller dan schaven of schuren, en veel minder vermoeiend
Ook geen gevaar op uitgerukte vezels en dergelijke, nee, wel een mooi glad resultaat. Bij sommige houtsoorten werkt het beter als je de snijkant een hoek van 45° laat maken ten opzichte van de houtvezels en het hecht ongeveer evenwijdig met het houtoppervlak. Best krabben met de vezel mee, dus niet tegendraads werken.
Werk niet met een botte krabber maar ga snel naar de slijpsteen als de werking begint te minderen. Als je snel terug gaat slijpen is dit zo gebeurt, even heen en weer per snede en klaar, duurt amper een paar seconden en je kan terug aan de slag. Met een botte krabber werken gaat niet of nauwelijks, het ding MOET snijden om resultaat te boeken, afwetten hoeft niet, enkel slijpen is voldoende. Hoe strakker de vouw geslepen word hoe beter het resultaat, dat vraagt even wat oefening, maar resultaat vaart er wel bij.
Ik koop die dingen per vijf stuks, als ze op geslepen zijn haal ik een verse lading en kan ik weer een tijd verder. Een scherp geslepen en hiervoor ook een afgewette krabber werkt dan weer heel goed om het teveel aan uitgeharde Sikaflex bij scheepsdekken en dergelijke snel te verwijderen, dat spaart enorm veel schuurtijd nadien. Het hoeft niet altijd superstaal zijn om een werkend stuk gereedschap te verkrijgen. Hier heb ik ondervonden dat die goedkope dingen van zachter staal beter werken dan die met gehard staal.
Heb ook even geëxperimenteerd met HSS snijkanten, dat werkt wel, maar de standtijd is, hoe raar ook, niet echt langer dan bij die Gamma dingen, heb daarom het project niet verder gezet.
Na een tijdje ga je die dingen voor alles en nog wat gaan gebruiken, potloodlijnen verwijderen? paring aanpassen? even met een scherpe krabber erover en je hout is terug maagdelijk blank. Vuile planken even opfrissen alvorens te gaan schaven? even de krabber erover, etc...... Er gaat geen dag voorbij of ik heb er wel één de hand gehad
Aan iets dat maar een paar eurocenten kost kan je toch veel plezier beleven is mij gebleken