Hoe lang kunnen pergola balken zijn

Mondkapje74

Nieuw lid
22 feb 2021
6
1
Lelystad
Wij overwegen een pergola in onze tuin (25 m. Breedte) Deze moet ongeveer 5.20/5.30nr. meter worden. Diepte 4.50 m. De kruisbanden bovenin vereisen balken die langer zijn. 6 mtr. misschien. Zijn er zulke balken te maken via zagerij denk ik? Onze hovenier is aan het zoeken geslagen maar ben zelf ook nieuwsgierig te weten hoe ver ik kom met info.
 

Bijlagen

  • 0296AC78-737C-4461-BBB5-E92B904D99C5.png
    0296AC78-737C-4461-BBB5-E92B904D99C5.png
    220,6 KB · Weergaven: 32
  • F532B3AF-26F8-437C-ADB8-2987B35BF0E1.png
    F532B3AF-26F8-437C-ADB8-2987B35BF0E1.png
    162,5 KB · Weergaven: 32

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Wat voor hout moet het gaan worden?
Bij de houthandel waar ik hout haal, hebben lariks/douglas balken van 6mtr.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Balken langer dan 6 mtr zijn zeker wel te krijgen, maar niet standaard in de webshops.
Maar het ligt er ook aan welke houtsoort je wilt + welke houtmaat je zoekt (er staat paaldikte 150mm, is dit vierkant 15x15?).
Hier een voorbeeld van een bedrijf dat ze in douglas kan leveren, even bij ze informeren.


Maar waar woon je ergens (regio is voldoende), zodat we je niet naar een bedrijf in Heerenveen sturen als je aan de Belgische kust blijkt te wonen. Graag even toevoegen in je profiel.

Ook heb je dit bericht in de verkeerde rubriek geplaatst (de challenge), het had beter in Hout en timmerwerk in constructies buiten kunnen staan, en niet in de eerste de beste (bovenste) rubriek gemikt...
Maar misschien wil een moderator het wel verplaatsen voor je? (@Athanor )
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Mondkapje74

Nieuw lid
22 feb 2021
6
1
Lelystad
Balken langer dan 6 mtr zijn zeker wel te krijgen, maar niet standaard in de webshops.
Maar het ligt er ook aan welke houtsoort je wilt + welke houtmaat je zoekt (er staat paaldikte 150mm, is dit vierkant 15x15?).
Hier een voorbeeld van een bedrijf dat ze in douglas kan leveren, even bij ze informeren.


Maar waar woon je ergens (regio is voldoende), zodat we je niet naar een bedrijf in Heerenveen sturen als je aan de Belgische kust blijkt te wonen. Graag even toevoegen in je profiel.

Ook heb je dit bericht in de verkeerde rubriek geplaatst (de challenge), het had beter in Hout en timmerwerk in constructies buiten kunnen staan, en niet in de eerste de beste (bovenste) rubriek gemikt...
Maar misschien wil een moderator het wel verplaatsen voor je? (@Athanor )
Lelystad
 

Mondkapje74

Nieuw lid
22 feb 2021
6
1
Lelystad
Balken langer dan 6 mtr zijn zeker wel te krijgen, maar niet standaard in de webshops.
Maar het ligt er ook aan welke houtsoort je wilt + welke houtmaat je zoekt (er staat paaldikte 150mm, is dit vierkant 15x15?).
Hier een voorbeeld van een bedrijf dat ze in douglas kan leveren, even bij ze informeren.


Maar waar woon je ergens (regio is voldoende), zodat we je niet naar een bedrijf in Heerenveen sturen als je aan de Belgische kust blijkt te wonen. Graag even toevoegen in je profiel.

Ook heb je dit bericht in de verkeerde rubriek geplaatst (de challenge), het had beter in Hout en timmerwerk in constructies buiten kunnen staan, en niet in de eerste de beste (bovenste) rubriek gemikt...
Maar misschien wil een moderator het wel verplaatsen voor je? (@Athanor )
Ik ben net begonnen op deze website en dus nog zoekende. Vandaar de verkeerde rubriek gebruikt. Gemikt zoals je zei. Ik jaag mijzelf nu met “pek en veren” het dorp uit.😇
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
De kruisbanden bovenin vereisen balken die langer zijn. 6 mtr. misschien.
als ik die kruisbanden uitreken kom ik op 5237 mm( pythagoras)
gerekend met de buitenmaten. Die maat moet zeker te krijgen zijn bij de reguliere houthandel. Ik vrees enkel wel dat het kruis gaat doorhangen zoals het nu is getekend.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik zou de kruisbalken in twee stukken maken en voor de verbinding stalen platen gebruiken met bouten,
je kan het kruis inderdaad iets opzetten dat komt de stevigheid ten goeden
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Als ik zonder kennis in deze opper om deze kruizen te maken met staalkabel. Zou dat een oplossing zijn?
Als het word gebruikt om klimplanten te begeleiden, dan is staalkabel zelfs beter om dingen vast te binden.
Als de kruizen er puur inzitten om het geheel star te maken, dan kan je ze ook wel weglaten. Gewicht zit er niet aan, en zonder kruizen zijn ze stevig genoeg.
Staalkabel is dan zelfs nog subtieler, mocht je het daarom wel willen toepassen.
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Waarom koop je het niet in FR, best wel wat handelaren en houtzagerijen daar. Douglas wordt (soms helaas) ook veel verbouwd in FR, dus heen en weer slepen is niet nodig.
Normaal koop ik mijn bouwmaterialen bij de Doras of bij de Pagot Savoie. De Doras komt niet veel verder dan vuren of (dure) gelamineerde balken en de Pagot Savoie moet nog steeds met een prijs komen. Helaas moet ik toch nog een tijdje wachten voor wij er zelf weer naar toe mogen maar als je een goede houthandel in de buurt van Langres weet die douglas heeft houd ik mij aanbevolen.

 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Normaal koop ik mijn bouwmaterialen bij de Doras of bij de Pagot Savoie. De Doras komt niet veel verder dan vuren of (dure) gelamineerde balken en de Pagot Savoie moet nog steeds met een prijs komen. Helaas moet ik toch nog een tijdje wachten voor wij er zelf weer naar toe mogen maar als je een goede houthandel in de buurt van Langres weet die douglas heeft houd ik mij aanbevolen.

Langres is net wat noordelijker dan het gebied waar ik houthandels ken, we zitten zelf wat verder zuidelijk.
Er zit op de noord oost hoek van de morvan een zagerij, maar dat is waarschijnlijk net te ver.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.