Hoe kan je een klein stukje eikhout buigen met stoom?

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
144
119
Iets verderop en om de hoek
Hoi mensen van dit forum, ik heb even een vraagje

Ik heb net een mooie split face hamer gekocht via marktplaats, en deze wil ik dan gaan opknappen en gaan gebruiken ter, ja vervanging is niet geheel het juiste woord denk voor maar komt er wel het meeste in de buurt, van mijn eigen gemaakte eikenhouten mokertje. Alleen is het dus zo, ik vindt het best wel prettig, ookal weet ik dat ik daar een echte buitenbeentje in ben, als dan de handvat van zulke hamers dan gebogen zijn, omdat dit voor mij veel prettiger werkt door hoe die natuurlijker in de palm valt

Nu had ik dan met mijn huidige hamer dit gedaan door een gebogen handvat uit te zagen en dan te verstevigen met een ander stukje hout zodat ie niet stuk kon gaan. Maar nu zou ik graag, ook omdat er een zware, gedeeltelijk gietijzeren kop op zal komen, iets doen in de trent van gebogen hout, omdat dat zover ik weet ook gewoon steviger is.

Nu heb ik wel eens gehoord en gezien hoe dat zou moeten, maar nou ook niet heel uitgebreid, en alles wat ik zag had dan van die stoomkisten en zo, en dat gaat hem allemaal niet worden voor mij, omdat het eigenlijk voor 1 keertje is. Want heb ook geen ruimte voor zo'n bele stoomkist

Nu zou ik graag willen vragen of iemand een manier weet waarop ik een latje van eikenhouten, denk max iets van 30 cm lang, zou kunnen buigen met stoom zonder dat er allemaal special gebeuren voor gekocht zou moeten worden?

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet Teun

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
144
119
Waarom niet in ronding uitzagen.

Scheelt heel veel gedoe

Nou ben dan juist bang dat, omdat er dan op het eind gedeelte het juist meer eind grenen zal zijn, en naast dat ik dat ook wel wat lelijk uit vindt zien, ben ik dan bang omdat de grenen dan niet paralel met de vorm van de handvat lopen, dat deze door gebruik uiteindelijk zal afspleiten. Dus vandaar, want had dat ook al gedaan dan met de eikenhouten mokertje die ik nu al heb, maar daarmee werdt vooral dat eindgrenen in het gezagen gebogen gedeelte er lelijk en vies uitzient

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
144
119
Nou ben dan juist bang dat, omdat er dan op het eind gedeelte het juist meer eind grenen zal zijn, en naast dat ik dat ook wel wat lelijk uit vindt zien, ben ik dan bang omdat de grenen dan niet paralel met de vorm van de handvat lopen, dat deze door gebruik uiteindelijk zal afspleiten. Dus vandaar, want had dat ook al gedaan dan met de eikenhouten mokertje die ik nu al heb, maar daarmee werdt vooral dat eindgrenen in het gezagen gebogen gedeelte er lelijk en vies uitzient
Waarom niet in ronding uitzagen.

Scheelt heel veel gedoe

Even net een zeer artistieke renditie(😅) gemaakt om te laten zien wat ik dan bedoel met het af splijten en zo, vanwege de vorm dan

Bijlagen

• Screenshot_20260602_204955_Chrome~3.jpg
    Screenshot_20260602_204955_Chrome~3.jpg
    5,7 KB · Weergaven: 8

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
144
119
Je zou de hamersteel ook kunnen lamineren in plaats van stomen:
meerdere dunne latjes tegen een mal geklemd op elkaar verlijmen.

Om je een idee te geven:

In een ander topic dat ook over houtbuigen gaat (bankje ontwerp: hoe kan ik deze leuning maken?)
staat dit filmpje:

Misschien heb je daar wat aan.

Hoi marcel

Toevallig zat ik ook net aan datzelfde idee te denken, eerlijk gezegd zal het dan zoiets hoogstwaarschijnlijk ook dan wel worden vanwege dat het waarschijnlijk gemakkelijker af zal gaan. Maar is iedergeval niks mis mee met iets nieuws willen leren natuurlijk, houdt de geest jong😅

Net even vlug het filmpje bekeken, het zou inderdaad wel kunnen helpen om hetgeen wat ik wil bereiken te kunnen doen, erg bedankt voor het delen. Mochten andere leden nog andere tips of truckjes hebben, sta ik er altijd nog voor open, want immers zijn meerdere wegen naar rome zeg maar, dus is altijd handig

Laatst bewerkt:

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
144
119
Hoi marcel

Toevallig zat ik ook net aan datzelfde idee te denken, eerlijk gezegd zal het dan zoiets hoogstwaarschijnlijk ook dan wel worden vanwege dat het waarschijnlijk gemakkelijker af zal gaan. Maar is iedergeval niks mis mee met iets nieuws willen leren natuurlijk, houdt de geest jong😅

Net even vlug het filmpje bekeken, het zou inderdaad wel kunnen helpen om hetgeen wat ik wil bereiken te kunnen doen, erg bedankt voor het delen. Mochten andere leden nog andere tips of truckjes hebben, sta ik er altijd nog voor open, want immers zijn meerdere wegen naar rome zeg maar, dus is altijd handig

Zat ook te denken, kan ook gewoon dat rondingtje maken met een kneiter harde houtsoort, denk het enigste wat in de buurt ervoor komt dat ik zelf op het moment heb een stukje wengé hout is, dan maken om dat spleiten tegen te gaan, en de rest van het vertrouwelijk eikenhout maken. En wenge is natuurlijk ook heel erg donker van kleur van zichzelf, dus die viezigheid van de oliën van je hand en zo zal je dan ook niet zo gauw zien. Zo dus toch een oplossing bedacht die sowieso kan lukken, ben ik even blij dat ik nog wat stukjes van een klein plankje wenge heb overgehouden van het maken van 1 van me gereedschap kisten, had ik rond de jaarwisseling gekocht bij iemand waar je zelf je prijs kon bepalen, en wij beide dachten dat het walnoot was, maar even later gekeken en bleek het wenge te zijn

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
318
235
Oosterbeek
Ken je iemand die wellicht een houtkachel heeft? Mag je dan in de houtstapel kijken of daar een "krom" stuk eiken tussen ligt waar je de steel uit kunt halen? Uiteraard moet de kromming dan kloppen met de steel die je wilt maken.
Vroeger werd voor de scheepsbouw op deze manier ook vaak de kromme delen waarmee de spanten extra werden verstevigd uitgezocht.
Hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel.

Laatst bewerkt:

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
144
119
Ken je iemand die wellicht een houtkachel heeft? Mag je dan in de houtstapel kijken of daar een "krom" stuk eiken tussen ligt waar je de steel uit kunt halen? Uiteraard moet de kromming dan kloppen met de steel die je wilt maken.
Vroeger werd voor de scheepsbouw op deze manier ook vaak de kromme delen waarmee de spanten extra werden verstevigd uitgezocht.
Hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel.

Hoi kees, snap inderdaad wat je bedoeld, want dat zou natuurlijk ideal zijn, maar helaas met veel ideale dingen in het leven, is het vaak net niet mogelijk. Want ken helaas niemand met zoiets zeg maar, en zoals je zelf al zegt, dan moet de buiging maar net kloppen. Maar kan het misschien wel eens vragen bij de scheepsbouw bij mij in de buurt, want nooit geschoten is altijd mis natuurlijk

• Leuk
Waarderingen: kees poortman

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.