Hoe kan ik MDF met fineer afwerken

siolan

Actieve deelnemer
10 feb 2025
32
11
Amsterdam
Dus jij zou ook schuren etc...? De normale afwerking process? Ik ben bang want de fineer is super dun...

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.171
971
Enschede, Twente
Dus jij zou ook schuren etc...? De normale afwerking process? Ik ben bang want de fineer is super dun...
Dan kies je voor een 'opbouw'systeem. Dwz met een lak behandelen in meerdere lagen en na de eerste of tweede laag tussenschuren om een en ander glad te krijgen.
Maar beter is om wat stukjes materiaal te testen. Misschien is het effect met enkel olie ook prima. Of wordt het lekker rustiek met wat 'kleurloze' beits.

jorisvh

Post veel
Decospan infinite wood is technisch fineer: fineer dat samengesteld/behandeld is om er als een andere houtsoort uit te zien.
kan je op dezelfde manier als standaard fineer afwerken, het is tenslotte echt hout (alleen niet van rosewood in dit geval).

fineer is wellicht 0,6mm dik, dat kan je gewoon schuren met P120 of zo.
dan olie/wax/vernis.
ik zou persoonlijk voor Rubio monocoat olie kiezen, lekker makkelijk en klaar in 1 laag.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.921
1.100
Omgeving Eindhoven
Welke afwerking je ook neemt, zorg dat je een reststukje van hetzelfde hout/plaat hebt als je werkstuk. Dat probeer je eerst uit om te kijken of het is wat je wilt. Het is makkelijker om dat weg te gooien dan je meubel oid opnieuw te moeten maken omdat de afwerking niet is wat je hoopte.

Ik test het altijd, ook bij bekende combinaties van hout met een bepaalde lak of olie. Want ieder stuk hout is net wat anders (al is het maar het verschil met meer of minder spint) en reageert dus ook anders, zeker met gekleurde olie.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh en siolan

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.