Hoe een "buitenvensterbank" kozijn te vervangen

stoffel

Nieuw lid
27 aug 2012
21
0
Ede
Heel oud huis, gewaterd grenen kozijn met grote brede stijlen van 160mm diep.
Onderzijde is een dorpel, buitenvensterbank, die ongeveer 270mm diep is en 60 dik. Dit kozijn is ongeveer 120cm breed.
Over een dikke maand wordt de gevel opnieuw gestuct en de voegen hersteld dus ik dacht ik ga maar eens met het kozijn aan de gang.
Ik wist dat de dorpel slecht was maar zo slecht had ik net verwacht. Het begon met ene kleine stukje, erg rot, wat gaten geboord...nog meer rot, fostnerbit grotere gaten.
Afijn, de foto's spreken voor zich. Ik vermoed dat de hele dorpel doorgerot is over praktisch de hele breedte en diepte.
Er is al ooit wat aan gedaan, ze hebben de stijlen en dorpels laten zitten en daar dan weer een ander kozijn in geplaatst. Op de foto's zijn de oude stijlen al geschuurd, het inzet kozijn nog niet.
Het hele kozijn vervangen gaat heel duur worden maar ook en vooral de tijd ontbreekt vanwege gevelherstel.

Nou zat ik te denken alleen de vensterbank te vervangen wat waarschijnlijk al een behoorlijke klus is.
Plan is dan het midden er eerst uit, vandaar naar de zijkanten toe werken en stijlen heel houden, oude kozijnen zitten met knotsen van oude spijkers in de steens muren vast dus verwacht dat dat gewoon allemaal goed blijft zitten zonder onderdorpel/vensterbank.
Nieuwe dorpel van Afzelia maken en die er in schuiven.
Maar dan, hoe maak ik een goede (ook op lange termijn) verbinding met de onderkant van de stijlen. MSP lijm of iets dergelijks?

Bijlagen

• 20260401_195254_resized.jpg
    20260401_195254_resized.jpg
    114,4 KB · Weergaven: 69
  • 20260401_195247_resized.jpg
    20260401_195247_resized.jpg
    96,8 KB · Weergaven: 66
  • 20260401_195307_resized.jpg
    20260401_195307_resized.jpg
    104,3 KB · Weergaven: 67

stoffel

Nieuw lid
27 aug 2012
21
0
Ede
Dank je, maar wat je ziet is het topje van de ijsberg, ik verwacht dat de hele dorpel over de volle 120cm compleet weggerot is. Het leek/lijkt nog heel wat omdat de bovenste 5 a 10 mm niet ernstig aangetast is, de dorpel is van onder uit gaan rotten.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.390
3.021
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik ga er van uit dat de hele dorpel er uit moet
afzelia is een goede keuze
je kan hier ook dorpel uit ander hout of ander materiaal in stoppen
aansluiting met het hout dat je laat zitten, gaat niet naadloos zijn
vandaar mijn tip om repair care te gebruiken
die vult grote voegen
houtlijm is geen vulmiddel
laat staan dat die weersbestendig is

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
714
172
Oss
Dank je, maar wat je ziet is het topje van de ijsberg, ik verwacht dat de hele dorpel over de volle 120cm compleet weggerot is. Het leek/lijkt nog heel wat omdat de bovenste 5 a 10 mm niet ernstig aangetast is, de dorpel is van onder uit gaan rotten.

De stijl naast het raam zit ook al het weer in.
Daarnaast ook een opening die lekker vocht op gaat trekken. Dus als je zegt dat dorpel zo slecht is kan het misschien uit voorzorg geheel vervangen

stoffel

Nieuw lid
27 aug 2012
21
0
Ede
Druipneus zit er wel aan, toen we het kochten was alles dichtgekit tussen kozijn en muur, van onder een dikke laag verf kwamen weggemoffelde reparaties in de vensterbank tervoorschijn. en kwam er samen met bakken kit kranten vandaan uit 1980.
Ik ben destijds, een jaar of 10 geleden, gestopt het kijken tot waar de rot ging met het idee komt wel een keer als ik meer tijd heb.
Wat ik toen aan rot vond gevuld met epoxy en goed in de verf.

@ZotVanHout, bruislijm kom ik niet bij in de buurt, ik zat te denken aan een MS polymeer lijm om een eerste verbinding te maken tussen de nieuwe vensterbank en de oude stijlen en daarna de openstaande kieren met epoxy. Maar als ik jou goed begrijp kan ik net zo goed de MSP overslaan en de epoxy als verbinder gebruiken?

Los daarvan, kan ik nog iets doen aan de oude stijlen waar het hout blij van wordt voor ik ze in de primer zet? owatrol of een keer kwasten met impregneer expoxy?

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.439
238
Gem. Winsum (Groningen)
Geen compromissen sluiten qua epoxy. Ruim wegsnijden en grote gaten met blokken hout en repair care vullen. Heeft een uitstekende vul- en lijmfunctie.. Resultaat blijft na het schilderen onzichtbaar en houdt het jaren uit.
Ik heb er helaas veel ervaring mee.
Succes.

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
228
163
Zuid Holland
Ik had vorige week iets gelijks aan de hand, op een oudhuis met vermoedelijk grenen kozijnen. De onderdorpel was al een keer deels vervangen en de nieuwe voorkant was prima, maar het oude stuk hout waar het opzat was tot halverwege het kozijn niet goed meer. Ik heb het oude hout weggehaald over de hele lengte tot ongeveer de halve diepte en uit radiata pine een nieuw stuk gemaakt. Op basis van de foto's denk ik dat een soortgelijke reparatie bij jou ook gaat lukken.

Bij mij blijkt dat het kozijn muurvast zit ook zonder die onder dorpel. Tijdens de reparatie is alles netjes op zijn plaats gebleven en na het verlijmen met epoxy moet dit wel gewoon als 1 geheel gaan werken. Volgens mij was het easyfix prenium die ik voor het lijmen en vullen heb gebruikt. Juist omdat ik de aansluiting niet perfect vlak en passend kon krijgen was een dergelijk vullende epoxy perfect om het nieuwe deel goed vast te krijgen.

Situatie tijdens het verwijderen van slecht hout.
1775121973761.png

Droog passen van het nieuwe stuk voordat het met epoxy vastgezet werd.
1775122028165.png

En toen had ik geen foto's meer gemaakt...

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.545
950
‘s-Hertogenbosch
Situatie tijdens het verwijderen van slecht hout.
1775121973761.png
Ze hebben mij verteld dat “al het mogelijk aangetaste hout “ verwijderd dient te worden….
Voor mij geldt een verkleuring ook als aanwijzing van een aantasting 🤔.
Droog passen van het nieuwe stuk voordat het met epoxy vastgezet werd.
1775122028165.png
Ik hoop wel dat je zoals altijd het blanke hout minimaal gegrond al dan niet in de menie gezet is voordat je alles weer gemonteerd hebt, je zult wel weten waar je mee bezig bent.
Zelf zou ik tegen de onderkant een strookje lood aanbrengen om het optrekkend vocht te weren.

Groetjes John

stoffel

Nieuw lid
27 aug 2012
21
0
Ede
Ze hebben mij verteld dat “al het mogelijk aangetaste hout “ verwijderd dient te worden….
Voor mij geldt een verkleuring ook als aanwijzing van een aantasting 🤔.
Ik hoop wel dat je zoals altijd het blanke hout minimaal gegrond al dan niet in de menie gezet is voordat je alles weer gemonteerd hebt, je zult wel weten waar je mee bezig bent.
Zelf zou ik tegen de onderkant een strookje lood aanbrengen om het optrekkend vocht te weren.

Groetjes John
strook lood zit hier ook in de planning.
Over menie, de oude loodmenie was mooi spul, maar wat is vergelijkbaar?
Kan je het net zo goed in de grondverf zetten of doet die laag moderne menie zonder lood eigenlijk hetzelfde als de grondverf alleen in een hollands tintje?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.390
3.021
menie is voor mij een bekende van heel lang geleden
als die het hout afsluit, dan belemmer je het ademen, en hou je het vocht vast dat er in zit, waardoor het sneller rot
best is hout duurzaamheidsklasse 1
dat gaat de kozijnen overleven

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.545
950
‘s-Hertogenbosch
Over menie, de oude loodmenie was mooi spul, maar wat is vergelijkbaar
Twee lagen ijzermenie, vooral het kopse hout dichtzetten.
Inderdaad je zorgt dat het hout afgesloten wordt en daar niet kan ademen, dat klopt, maar ademen waar metselwerk zit is niet aan de orde. De bovenkant waar het aan de lucht is en wat je moet schilderen, daar komt grondverf op.
Wat ik me afvraag, hoe ademend is de reparatie pasta/epoxy…. Daaronder kan zich ook vocht ophopen, zeker als je het ook nog gebruikt om te lijmen en te vullen?

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
228
163
Zuid Holland
@John1969, inderdaad dat verkleurde hout is weg. Foto 1 was tijdens het slopen, niet het eindresultaat. Ik ben niet zo van het foto's maken tijdens het werken, helaas heb ik geen volledig beeldverslag. En het hout is inderdaad behandeld. De vlakken die in contact, of in de buurt van het metselwerk komen en niet vanaf buiten bereikbaar zijn om te schilderen hebben 2 lagen menie gehad. Alles wat van buiten bereikbaar is heeft een laag grondverf en is daarna door de schilder netjes in een degelijk verfsysteem gezet startend met nog een laag grondverf.

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.545
950
‘s-Hertogenbosch
@John1969, inderdaad dat verkleurde hout is weg. Foto 1 was tijdens het slopen, niet het eindresultaat. Ik ben niet zo van het foto's maken tijdens het werken, helaas heb ik geen volledig beeldverslag. En het hout is inderdaad behandeld. De vlakken die in contact, of in de buurt van het metselwerk komen en niet vanaf buiten bereikbaar zijn om te schilderen hebben 2 lagen menie gehad. Alles wat van buiten bereikbaar is heeft een laag grondverf en is daarna door de schilder netjes in een degelijk verfsysteem gezet startend met nog een laag grondverf.
Top👍🏼

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.390
3.021
Is deze opmerking te interpreteren dat je het met m’n stelling eens bent of juist oneens 🫣
1775154167431.png
met die tip in de laatste zin van #11 ben ik het volledig eens

broeksband en bretellen dienen beide om je broek op te houden
uiteraard volstaat 1 van de 2
als je meer dan zeker wil zijn dat je broek niet afzakt, gebruik je én broeksband én bretellen

wordt de dorpel door een andere houten vervangen, dan is het nu hét moment om daar een strook lood onder te steken
misschien niet nodig, maar beter op zeker spelen
de kostprijs en moeite wegen niet op tegen de mogelijke miserie later

1775154133453.png

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.