Hoe dik moet een tafelblad zijn?

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik wil voor thuis een tafel maken, ijzeren frame (nog nader te bepalen) en een eiken blad. Het moet een grote strakke / moderne tafel worden. Lengte ongeveer 2,4 meter.

Nu heb ik nog eiken liggen van eerdere projecten:
- Partijtje Sloveens eiken balken 5x9 cm
- 3 inlands eiken schaaldelen. 2 zijn fijn bezaagd op 2,1 cm en één deel heb ik ooit voor een ander project geschaafd op 1,8 cm alleen toen niet nodig gehad. De schaaldelen zijn ongeveer 30 cm breed.

Welk hout is de beste keuze? Het liefst gebruik ik de schaaldelen, het meest efficiënt en dan wordt de tafel niet onnodig lomp en zwaar... alleen is het niet te dun?

Beide partijen zijn droog en noestvrij/meubelkwaliteit.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
Je kunt dat frame dan toch zo ontwerpen dat het blad voldoende ondersteund wordt, is toch altijd dik genoeg.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.772
741
Enschede, Twente
Als het blad in een frame rondom van L-profiel komt te leggen, kun je met drie dwarsverbindingen meer dan genoeg oplegging creeëren voor een dunner blad.
Wel een dingetje dan is de diepte van het profiel. Je hebt te maken met standaardmaten, ook bij ongelijke maten poot/poot van de L. Maar je kunt altijd opvullen….
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Als het blad in een frame rondom van L-profiel komt te leggen, kun je met drie dwarsverbindingen meer dan genoeg oplegging creeëren voor een dunner blad.
Wel een dingetje dan is de diepte van het profiel. Je hebt te maken met standaardmaten, ook bij ongelijke maten poot/poot van de L. Maar je kunt altijd opvullen….
Dat is niet de bedoeling dat het blad in een frame komt. Het gaat waarschijnlijk een ovaal vorm worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.