Hoe diep frezen in één doorgang?

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
86
24
Zuid-Holland
Hallo allemaal,

Ben bezig met het maken van kastenwand met lades voor in mijn werkruimte. De lades krijgen geen geleiders maar een bodemplaat die glijdt in een groef (zoals Hooked on Wood en ook wel meer op YouTube is te vinden). Er komen 6 kastdelen, dus ik moet nogal wat groeven frezen...

De stelregel is in één doorgang niet meer dan de helft van de dikte van je freesbit frezen. Maar dan moet ik of de frees elke doorgang omhoog en omlaag zetten (niet te doen lijkt mij) of eerst alles 5 mm frezen en dan nog een keer 5 mm. Heb een goeie aanslag, maar veroorzaak dan misschien toch wat speling bij de twee doorgang.

Geldt de stelregel ook als:
- je de feesmachine ondersteboven in de werkbank hebt gemonteerd en je de panelen eroverheen voert;
- het gaat om een 10mm groef
- in 18 mm gewoon mdf (dus niet dat extra harde mdf voor buitengebruik)?

Of kan ik dan wel in één keer 10 mm diep frezen?

Ben benieuwd naar jullie gedachten/tips. Dank alvast!

John1969

Post veel
10 jul 2023
2.028
1.330
‘s-Hertogenbosch
Inderdaad met de invalzaag de bulk eruit zagen ( of alles) , maar met de revolver-aanslag kun je de diepte halveren, een alternatief is een plaat van 5 mm met een sleuf waar je moet frezen.
Hiermee bedoel ik dat je een geleider ( lat/strook/aanslag op je plaat klemt, frees op diepte 10 mm instelt, een plaatje van 5 mm onder de machine leggen en sleuf frezen tot 5 mm in de mdf, plaatje wegnemen en nogmaals frezen. Resultaat is een 10 mm diepe sleuf in twee freesgangen zonder dat je de diepte opnieuw in moet stellen.
Succes John

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.