Hoe de mooiste bijlen gesmeed worden, Gransfors Bruk

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
76
29
Hoekschewaard
Heel leuk om te zien. Ik heb het in 2012 zelf mogen zien. Aardige anekdote, ik kwam op vrijdagmiddag vroeg in de middag om te kijken hoe dit in zijn werk ging. Helaas, de middag voor het weekend sloot men altijd eerder En de meeste mensen waren al naar huis. Toch werd speciaal voor mij nog 1 van de machines opgestart en hebben ze voor mij zo’n bijlkop gesmeed werd. Zeg maar de eerste 20 minuten van deze video.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.642
760
Prov. Groningen
Ik weet niet of het de allerbeste bijlen zijn, maar ze zijn wel heel erg goed. Heb er zelf enkele en ook enige Wetterlings, Hultafors en een Husqvarna, die niet merkbaar slechter zijn. Die Zweden weten er wel raad mee.

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
76
29
Hoekschewaard
Ze zijn zeker goed, en voor mij het geld waard, maar er hangt ook weleen stevig prijskaartje aan. Aan de andere kant, ik heb ook een Skandia keukenbijl met een kop van 600 gram. De snede heb ik zelf aangepast op de slijpschijf en daarna met vijl en slijpsteen ook dit bijltje van 18 euro werkt nu fantastisch.

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.356
1.143
Nootdorp
Leuk om het filmpje te bekijken. 1000 jaar geleden waren er honderden bijlenbedrijven in de omgeving waar nu Gransforse staat. Toentertijd al wereldberoemd vanwege de productie en kwaliteit.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.