hoe bevestig ik een klauwplaat op antieke Wolff draaibank ?

Fr@ns

Nieuw lid
30 jan 2026
2
0
Zelhem
Ik heb onlangs een Wolff draaibank aangeschaft. Nu wil ik er een klauwplaat op bevestigen en het centerpunt zit moervast.
Om te voorkomen dat ik het stukmaak graag uw advies. En moet ik linksom of rechtsom het centerpunt er af proberen te draaien?

Bijlagen

• OyIkzLIQQheAhJoNaMlAQQ.jpg
    OyIkzLIQQheAhJoNaMlAQQ.jpg
    101,8 KB · Weergaven: 40

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.471
878
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Niemand heeft de handleiding van jouw draaibank en kan je met absolute zekerheid vertellen hoe de (onzichtbare) schroefdraad loopt.

De allerveiligste optie is het geheel op een metaaldraaibank voorzichtig af te draaien (en daarbij je centerpunt te vernietigen).

Als ik de normale schroefdraad erachter bekijk, zou ik denken dat het normale schroefdraad zal zijn. Kun je de as stevig blokkeren? Heb je een passende haaksleutel en veel kruipolie?

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.033
4.091
Zoals jurriaan al aangeeft. Rechtse draad, zal wel een beetje vast zitten. Snelste is meestal even de fakkel er op, dan komt de schroefdraad wel los.

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.534
406
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Logisch gezien is het rechtse draad waarmee de menemer in de as zit, je kan met een griptang links achter de kraag de as vastzetten en met een doorslag in het gat van de meenemer boven naar je toe draaien om hem los tekrijgen. Wel zou ik eerst flink met kruipolie aan de gang gaan en die een nacht laten intrekken.
Als het gelijk is aan de draaibank die ik heb, zit er in losse kop dezelfde schroefdraad.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.471
1.306
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Is het niet merkwaardig dat een meenemer zoveel vrijliggende schroefdraad heeft? en als die schroefdraad inderdaad van de meenemer zou zijn, heeft de holle as waar die dan ingeschroefd zou zijn niet veel te weinig vlees om dat goed vast te houden? Mijn indruk is eerder dat de schroefdraad bij de as hoort en de meenemer 'verborgen' in die as 'gemonteerd' zit... ?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.033
4.091
De fotografie is vrij beperkt bij het helpen. Het lijkt ook of er een trapje in het gat van de meenemer zit. Als de topicstarter wat beter bruikbare foto's maakt, zou dat al helpen. Veel vraagstellers denken dat dit een gezelligheidsvereniging voor paragnosten is.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.429
794
Zo te zien zit er weinig ruimte boven het bed, de draaibank zal ooit gemaakt zijn voor werk tussen de centers. Trap- en stoelspijlen, dat soort werk. Ik heb ook iets dergelijks gehad en daar zat, schrik niet, een meenemer met een soort morseconus in de as.

Ik wil @Fr@ns zeker niet aanmoedigen om het volgende met grof geweld te doen, maar probeer eens of je de meenemer met een paar ferme tikken tegen de achterkant uit de as kunt krijgen. Uiteraard enige tijd nadat je kruipolie hebt gebruikt en/of direct nadat je Chevy's fakkel erop hebt gezet.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.178
3.908
Gaanderen
Weet je al wat de schroefdraad van de as is? Er is niet voor elke schroefdraad een standaard verloop stuk naar de chuck. De moderne chuck's hebben een m33x3.5 schroefdraad maar er zijn nog steeds andere maten te koop.

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.471
878
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zo te zien zit er weinig ruimte boven het bed, de draaibank zal ooit gemaakt zijn voor werk tussen de centers. Trap- en stoelspijlen, dat soort werk. Ik heb ook iets dergelijks gehad en daar zat, schrik niet, een meenemer met een soort morseconus in de as.

Ik wil @Fr@ns zeker niet aanmoedigen om het volgende met grof geweld te doen, maar probeer eens of je de meenemer met een paar ferme tikken tegen de achterkant uit de as kunt krijgen. Uiteraard enige tijd nadat je kruipolie hebt gebruikt en/of direct nadat je Chevy's fakkel erop hebt gezet.
Let wel: dit advies geldt als de as hol is. En bij een oude draaibank is dat waarschijnlijk niet zo....

• Leuk
Waarderingen: Kor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.