Hoe behoud ik de mooie onbewerkte kleur van eiken?

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
vanuit een andere hoek met ander licht:
IMG_2959.jpg

ik heb nog niks zo lang in deze lak zitten, het tv meubel op 1 van de vorige foto's is van Douglas en dat is ook met Skylt ingesmeerd, maar dat heb ik eerder dit jaar gedaan.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Hier nog een voorbeeld van eiken dat ik heb behandeld met heel matte, watergedragen lak. Ik heb me laten vertellen dat alkyd-lakken op den duur toch vergeling laten zien. Ga dus voor acryl-lakken.

Voor:
Project 13007 salontafel 13.jpg
.
Ná:
Project 13007 salontafel 17.jpg
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
wow! Wat een prachtig resultaat is dat, lijkt wel gebleekt. Ik had niet verwacht dat de poten ook nog in die witte tint zou bijkleuren. De komende tijd ga ik wat proefjes doen...ondervinding is de beste leermeester. Bovendien heb ik net een flinke partij Skylt laten overkomen.
Kleine kanttekening:
Mijn vrouw stond net met grote ogen naar je meubeltje te kijken. "Dat is precies wat ik zoek" zei ze!
Die moet ik dus nu gaan namaken... foto's of tekeningen zijn welkom :rolleyes:
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Bij mijn weten bestaat er geen olie of lak die op den duur niet vergeelt
Lignine is de stof die deze verkleuring veroorzaakt.
Door het hout voor te behandelen met chemie, die deze lignine omzet wordt verkleuring grotendeels voorkomen.
Dit moet wel altijd in combinatie met een olie/lak met UV filter.

Ik ben bezig met proeven en moet zeggen dat de eerste resultaten op esdoorn /hard maple veelbelovend zijn.

groeten Kor
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Aaaah...ik word helemaal gek :p de resultaten van beide foto's zijn prachtig. Dat is het resultaat wat ik zoek.
Maar de ene doet het met white wash en de ander gewoon met watergedragen lak. Geloof me, dat white wash effect heb ik nog nooit behaald met lak. Werd altijd geel.
Dus Ekko, hoe heb je dat gedaan? Eerst white wash en dan lakken of is dit echt het gelakte resultaat?
Indien dat zo is, heb ik voor een fortuin overbodige Skylt gekocht.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Hoe brengen jullie Skylt aan op meubels? Met een roller of een kwast? Met een schuimroller of een vachtroller?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Gewoon met een rollertje, opzetten met een kwast kan ook, maar voor een goede verdeling en egale bleking is narollen aan te bevelen.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Skylt werkt. Vind het echter wel prijzig.

Een prettig alternatief is matte PU lak van Glitsa, zeker voor binnen.

Hieronder mijn laatste werkje afgewerkt met Skylt. Sorry voor de filter maar de kleur van vers ceder is al een tijdje zichtbaar. Het vergeelt niet.

12224388_101522513549562_1400265728_n.jpg
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Dus Ekko, hoe heb je dat gedaan? Eerst white wash en dan lakken of is dit echt het gelakte resultaat?

Ik heb alleen de blanke, watergedragen, matte lak gebruikt. Heb al even gezocht naar welke precies ik indertijd gebruikt heb (ik meen dat het van Wyzonol was (???)) maar kan kan dat niet 1 2 3 terugvinden.

Het meubel goed geschuurd, daarna het meubel met een brede kwast met zachte haren (speciaal voor acryl-lakken) gelakt en de grote oppervlakken met na-gerold een vachtrollertje.

Licht geschuurd (korrel 240) en de gehele behandeling nog een keer gedaan. De bovenkant van het blad heeft een derde laklaag gekregen.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Vandaag maar eens langs geweest bij de verfspeciaalzaak.
Hier heb ik verschillende voorbeelden van lak en wax gezien.
Verreweg het mooiste en meest natuurlijke effect werd bereikt met een combinatie van grondlak van Traelyx met daarna een ultra matte afwerking van jawel ook weer Traelyx (2 componenten).
Deze combinatie was (natuurlijk) het meest prijzig. Ik had niet anders verwacht:p.
750ml grondlak en 750ml ultra mat kostte samen €71,-.

Ik ga het uitproberen op mijn nieuwe eikenhouten keukenmeubel.
Als het werkelijk zo mooi wordt als het voorbeeld in de winkel heb ik het ervoor over, anders was het een prijzig experiment.

Bij deze iedereen een goed uiteinde toegewenst en een gelukkig nieuwjaar.
Hans
 
Laatst bewerkt:

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
ik heb zelf ook traelyx gebruikt. Echter alleen de ultra matte afwerking. Drie lagen. Ik ben er erg tevreden over.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
ik heb zelf ook traelyx gebruikt. Echter alleen de ultra matte afwerking. Drie lagen. Ik ben er erg tevreden over.
Hallo Rick,
De verkoper adviseerde mij om eerst een grondlaag te doen, dat sluit het hout op, waardoor er geen reactie meer kan komen tussen het hout en de lak.
Bij vooral donkere houtsoorten schijnt er wel eens een melkachtige gloed te kunnen komen. Daar schijnt de grondlak ook tegen te helpen.
Qua prijs maakt het niet uit omdat je minder lagen lak nodig hebt.
 

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
qua verbruik maakt het niet uit. Je moet wel ff oppassen wanneer je de twee componenten erbij hebt gedaan. De tweede keer lakken maakte ik de pot open. De deksel schoot er toen vanaf. Ik zat onder de lak.
chemische reactie zullen we het maar noemen.
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
DSC_0467.jpg

Skylt werk inderdaad geweldig. Ik ben overtuigd.

DSC_0465.jpg

Ondanks de verstevigingen aan de onderzijde trekt deze kant van de tafel toch iets hol. Daar ga ik maar een ander draadje over openen.
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
@ Chenak:

Het blikje bevat 60 ml op 1 liter Skylt.
Per 100 ml Skylt gebruik ik dus 6 ml harder. Dit is ruimschoots voldoende voor 2 vierkante meter.
Voor het afpassen van de verharder gebruik ik een injectiespuit.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ondanks de verstevigingen aan de onderzijde trekt deze kant van de tafel toch iets hol. Daar ga ik maar een ander draadje over openen.

Heb je de onderkant ook behandeld? Zoniet, dan is dat waarschijnlijk de oorzaak van het kromtrekken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.