Hoe behoud ik de mooie onbewerkte kleur van eiken?

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
@ Chenak:

Het blikje bevat 60 ml op 1 liter Skylt.
Per 100 ml Skylt gebruik ik dus 6 ml harder. Dit is ruimschoots voldoende voor 2 vierkante meter.
Voor het afpassen van de verharder gebruik ik een injectiespuit.

Hallo Maxie,
Mooi dat je eindelijk een goed product gevonden hebt. Ziet er prima uit op de foto.
Ik heb dezelfde ervaring met Traelyx. Ben ik ook zeer tevreden over na mijn eerste experiment.
ik heb nog niet eens de ultra matte versie gebruikt maar de naturel (ultra mat wordt aangeraden voor donkere houtsoorten).
Ik krijg het gevoel dat vrijwel dezelfde producten zijn (ook qua prijs).
De mengverhouding is wel iets anders.
Bij Traelyx is het grofweg 1:7,5.

Groet,
Hans
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Wij hebben massief Frans-eiken venstertabletten behandeld met die Traelyx. Zeer tevreden van het resultaat! Het hout blijft de natuurlijke kleur houden. Na een half jaartje zie ik wel een lichte verkleuring, maar dat lijkt me niet meer als normaal.
Ik ben een ook een eiken trap aan het plaatsen, met treden in het zelfde hout, ik neem aan dat dat product daarvoor ook geschikt zal zijn?
Zou dat ook afdoende zijn voor de eiken keuken en keukenfrontjes die ik aan het maken ben?
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Wij hebben massief Frans-eiken venstertabletten behandeld met die Traelyx. Zeer tevreden van het resultaat! Het hout blijft de natuurlijke kleur houden. Na een half jaartje zie ik wel een lichte verkleuring, maar dat lijkt me niet meer als normaal.
Ik ben een ook een eiken trap aan het plaatsen, met treden in het zelfde hout, ik neem aan dat dat product daarvoor ook geschikt zal zijn?
Zou dat ook afdoende zijn voor de eiken keuken en keukenfrontjes die ik aan het maken ben?

Hallo Erik,
Ik heb er zelf net een eiken keukenmeubel mee behandeld (Traelyx naturel).
Volgens de informatie folder:
Trae-lyx Naturel kan o.a worden toegepast op parket- en plankenvloeren, in woonruimten, winkels,restaurants en openbare ruimten.

Kortom, bedoelt voor zware belasting. Dit beantwoordt je vraag denk ik.

Succes,
Hans
 

'suzy87

Nieuw lid
19 mrt 2021
1
0
landgraaf
goede dag ,
ik heb een vraag ik heb een eiken tafel in skylt laten aflakken maar nu vind ik het te gelig .
wat kan ik hier aan doen en hoe ben aant denken toch een olie erover te doen maar hoe kan ik dat het beste aanpakken ? mvg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
goede dag ,
ik heb een vraag ik heb een eiken tafel in skylt laten aflakken maar nu vind ik het te gelig .
wat kan ik hier aan doen en hoe ben aant denken toch een olie erover te doen maar hoe kan ik dat het beste aanpakken ? mvg
Skylt ultramat is niet gelig, is het niet met titanium gedaan?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik heb een vraag ik heb een eiken tafel in skylt laten aflakken maar nu vind ik het te gelig .
wat kan ik hier aan doen
als het lak is, dan ligt die er bovenop
daarop kan je geen olie aanbrengen
maar als het resultaat jou niet aanstaat, dan kan je de lak afschuren
dus een geluk met een ongeluk
over olie kan ik mij niet uitspreken
ik gebruik andere lak, waarbij ik geen vergelen vaststel
zonlicht is altijd een te duchten vijand
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
goede dag ,
ik heb een vraag ik heb een eiken tafel in skylt laten aflakken maar nu vind ik het te gelig .
wat kan ik hier aan doen en hoe ben aant denken toch een olie erover te doen maar hoe kan ik dat het beste aanpakken ? mvg

"RIGO Skylt extra mat" staat erom bekend dat het de natuurlijke kleur van het hout onveranderd laat. En dat is ook mijn ervaring ...

I.p.v. lakken met Skylt de eerste laag "lakken" met water. Dan de 'haren' wegschuren en dan pas écht lakken. Bij donkere houtsoorten moet je wel vasthouden aan max 2 lagen, anders wordt het wat wit-achtig, maar zeker niet geel. Ik vraag dus me af of hier wel dat type Skylt is gebruikt (???).

Over het algemeen geldt, dat alkyd lakken vergelen en dat acryl lakken daar veel minder last van hebben.

In jouw geval : goed (!!!) schuren - Skylt wordt kneiter-hard - en dan op de onderkant van je blad proefjes maken met een middel wat wél werkt voor jou.

Succes !
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Skylt matte lak wordt absoluut niet geel. In ieder geval niet kort na aanbrengen.
Bij mijn bijzettafel heb ik er bij het behandelen tijdelijk pootjes onder gezet om de boven- en onderkant tegelijk te schilderen. Dus 4 kleine stukjes, waar later de echte poten overheen vielen, niet behandeld. En ik moest moeite doen om deze stukjes te zien...
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.