Ik heb er op gezeten. Vorig jaar juli afgestudeerd.
Na 2 jaar heb je een hele mooie basis. Machine kennis, verbindingen maken, hoe werk je met hout.
Echter...
-Je betaald meer dan alle andere leerlingen van de school (die hebben subsidie)
-Maar vervolgens ben je geen echte leerling en mag je dus geen gebruik maken van bijv de 3d software.
-Kan je niet thuis online in de bieb(die super uitgebreid is)
-had ik t idee dat ze voltijd leerlingen voorrang geven. het gebouw was nog niet helemaal af voor de expo waardoor er mensen buiten in een evenementen tent moesten staan met hun meubel, en raad eens wie er buiten stond? De volwassen opleiding.
-Als er foutjes worden gemaakt met bijvoorbeeld: De houtprijs zit in het je studie geld, daarna er achterkomen dat het er toch niet in zit. en vervolgens is de cursist de klos en betaald dit als nog. Dit vind ik niet netjes. Dan moet je fout herkennen als school en wellicht 50/50 voorstellen.
-Als er veel feestdagen of vrije dagen vallen op je schooldag heb je minder lesdagen dan waar je voor betaald heb.
-De serieuze meubels die je leert maken zijn een sidetable en een stoel. Een stoel is leuk een aardig. Daar leer je echt speciale dingen. Echter heb je wellicht meer aan een (demontabele) kast maken. Daar zullen je klanten eerder naar vragen. Voor een stoel wordt toch lastig veel geld neergelegd terwijl het ontzettend veel tijd kost.
-Ze leren je ook echt alleen de praktijk van het houtbewerken(plus een beetje theorie, bij ons schoot dat er vaak doorheen, 1x in de 2 weken werd niet gehaald)
-Hierbij miste ik ook het ondernemingschap onderricht. Hoe ga je nou echt beginnen met houtbewerken? Hoe begin je voor jezelf? hoeveel kost dat? etc.
-Wij hadden destijd oudere machines, die niet super goed onderhouden waren, eigenlijk vind ik dat niet kunnen.
Sorry voor de waslijst aan twijfelpunten.. achteraf heb ik door dit soort dingen een bittere nasmaak aan twee fantastische jaren waar ik ontzettend veel heb geleerd. Ik heb er nu veel aan nu dat ik voor mezelf ben begonnen.
Ik sluit niet uit dat ik als ik tijd zie nog een cursus elders zal volgen.
mijn grote pluspunt was trouwens ook dat ik 5 minuten van de school vandaan woon.
Ze hebben trouwens weer grote subsidies binnen heb ik gehoord, dus kan zijn dat ze mijn klachtpunten al hebben aangepakt.. Ik hoop het!
Ik zou niet zeggen doe het helemaal niet, maar hou er rekening mee dat het niet perfect is. Maar zeker goed om te kijken wat er nog meer is nu je dit weet.