Hikoki c8fshg waz

Rubinh0

Actieve deelnemer
2 dec 2015
32
16
Tongeren
Hello

Heeft er iemand ervaring met de Hikoki c8fshg waz afkortzaag?
Lijkt me interessant in mijn kleine werkplaats, heb nu een Metabo KGS216M maar die is al snel 20cm dieper.
Aangezien beide een 216mm zaagblad hebben, kan ik de extra bladen recupereren.
 

Rubinh0

Actieve deelnemer
2 dec 2015
32
16
Tongeren
Ik heb hem intussen, maar nog maar een paar keer gebruikt.
Eerst indruk is zoals verwacht: degelijke machine voor dat geld, vergelijkbaar met de KGS216M. Véél compacter wel, wat uiteindelijk de bedoeling was.

Enige nadeel tot nu toe is dat de materiaalklem geen snelverstelling heeft, dus die gebruik ik meestal niet :)
 

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Kan iemand nog ervaringen delen over deze zaag? Het lijkt precies wat ik zoek, ik lees wel soms dat deze in uitgerekte stand flinke ‘flex’ heeft, klopt dat?

Ik twijfel nog tussen deze, de dewalt 777 en doorsparen voor een Kapex 60. Ik wil het wel in één keer goed doen, maar ik ben geen professional en kan voor mezelf de kapex niet helemaal verantwoorden qua prijs.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.154
913
Omgeving Leiden
@Stryx
Ik zou je eerst een tijdje focussen op de kapex 120.
En dan de goedkopere kapex 90 kopen. Dan krijg je toch een goed gevoel dat je niet die dure hebt gekocht :)
 

DDragon80

Actieve deelnemer
12 okt 2019
31
17
Ik heb de deze:

Dus het grotere model, omdat die 216mm toen nog niet te krijgen was. Ben er super tevreden van. En ben ook wel blij dat ik wat grotere maten kan zagen met de 305mm. Enige nadeel aan die grote is het gewicht. Daarom is die kleine wel handiger vermoed ik. Moest ik nu een nieuwe kopen, zou ik de c8fshg zeker overwegen!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.853
1.057
Leeuwarden
Op het forum is de Ryobi wel eens vaker als goedkoop alternatief voor een Kapex genoemd.

 

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Thx voor de reacties. Als ik moet kiezen tussen een hikoki of een ryobi dan is het zeker Hikoki. De kapex 60 is al (bijna) een brug te ver, laat staan een 90 of een 120. Ik die nu alles op de tagelzaag met een slede dus het is echt meer voor erbij. Maar als een zaag geen fatsoenlijke (herhaalde) 90 graden kan zagen, dan is het zonde geld maar ook verspilling van ruimte in mijn kleine maar fijne werkplaats.
 
  • Leuk
Waarderingen: zihotki

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
@Stryx Wat heb jij uiteindelijk gekocht? Ik twijfel ook tussen Kapex/Makita en Hikoki
Ik heb de Hikoki gekocht. Ik ben er blij mee, maar je krijgt waar je voor betaalt. 100% nauwkeurig is waarschijnlijk alleen bij de kapex realistitsch maar dit is voor mij goed genoeg. Beetje flex wanneer volledig uitgerekt.

Als het echt 100% moet zijn dan bewerkt ik het nog wel na met de handschaaf.

In het begin wel wat stank van de koolborstels (dat is nu weg) en de aanslag even goed parallel zetten. Hij neemt erg weinig ruimte in en is verder redelijk stevig.

Ik heb er een blad met wat meer tanden opgezet van ecotools en een zero clearance insert gemaakt. 99% van de tijd doe ik toch geen dubbele hoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubinh0 en zihotki

Kevinc88

Nieuw lid
20 mrt 2022
5
3
Bladel
Ik heb zelf de hikoki een tijdje ingebruik. Naar wat afstel werk is deze redelijk precies. De laser gebruik ik zelf niet. Vind het voor al fijn dat deze zaag minder ruimte in beslag neemt als de metabo.

Diepte instelling vind ik ook heel erg fijn aan deze zaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubinh0 en zihotki

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Even een oude koe uit de sloot halen… ik heb de zaag nu een jaar ongeveer en ik stoorde me aan de hoeveelheid zaagsel die er langs af spoot. Natuurlijk een bak YouTube filmpjes gekeken en inspiratie gepakt van een van die filmpjes.

Nadat ik Fusion360 in ben gedoken en een nieuw klemmetje heb ge-3D-print, wat EPDM folie op maat heb geknipt heb ik een ‘dust chute’ die MINSTENS dubbel zo effectief is.

2cm maakt een groot verschil. En dit was nog maar prototype nr2.

Mochten er liefhebbers zijn dan gooi in het ontwerpje wel op Thingiverse.34368A89-30CC-4F47-8966-35BDD70E473F.jpeg2B888955-0B43-4CAC-BB12-46F9F8F3EF12.jpeg20144DBE-028C-4101-BBD2-37862C2E5C4D.jpeg
 

Bijlagen

  • A1E109DF-227B-4045-A735-E7D5DBD1487C.jpeg
    A1E109DF-227B-4045-A735-E7D5DBD1487C.jpeg
    21,3 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:

Rubinh0

Actieve deelnemer
2 dec 2015
32
16
Tongeren
Even een oude koe uit de sloot halen… ik heb de zaag nu een jaar ongeveer en ik stoorde me aan de hoeveelheid zaagsel die er langs af spoot. Natuurlijk een bak YouTube filmpjes gekeken en inspiratie gepakt van een van die filmpjes.

Nadat ik Fusion360 in ben gedoken en een nieuw klemmetje heb ge-3D-print, wat EPDM folie op maat heb geknipt heb ik een ‘dust chute’ die MINSTENS dubbel zo effectief is.

2cm maakt een groot verschil. En dit was nog maar prototype nr2.

Mochten er liefhebbers zijn dan gooi in het ontwerpje wel op Thingiverse.Bekijk bijlage 120456Bekijk bijlage 120452Bekijk bijlage 120455
Ben wel geïnteresseerd, stoor me inderdaad ook wat aan de afzuiging maar dat schijnt met de meeste afkortzagen zo te zijn. Mijn Metabo had dit minstens even fel. Handig ook dat ik volgende week mijn eerste 3d printer ga afhalen, kan ik meteen alles instellen met een bruikbaar ontwerp 😉
 

Rubinh0

Actieve deelnemer
2 dec 2015
32
16
Tongeren
Ik ben benieuwd naar je ervaringen 😀
Eigenlijk werden mijn eerste bevindingen (zie jaar geleden) bevestigd: tevreden met de zaag, gezien de prijs. Niet altijd 100% accuraat (flex, zoals door meerderen aangehaald), maar zeker wel ok. Vooral blij met de plaatsbesparing. Materiaalklem gebruik ik nooit wegens te onhandig/trage hoogteverstelling. Precisiewerk gebeurt met de invalzaag of Tafelzaag. Ik gebruik hem vooral voor het grof op lengte zagen bij bredere stukken. Smalle stukken zijn wel precies, aangezien de flex dan niet merkbaar is :)

Soms wel spijt dat ik geen model heb met groter zaagblad. Vooral toen ik mijn overkapping maakte: alle verbindingen met de Japanse zaag moeten maken. Anderzijds was dat ook wel zeer leerrijk 😅
 

keesh

Nieuw lid
9 mrt 2022
12
0
Gelderland
Eigenlijk werden mijn eerste bevindingen (zie jaar geleden) bevestigd: tevreden met de zaag, gezien de prijs. Niet altijd 100% accuraat (flex, zoals door meerderen aangehaald), maar zeker wel ok. Vooral blij met de plaatsbesparing. Materiaalklem gebruik ik nooit wegens te onhandig/trage hoogteverstelling. Precisiewerk gebeurt met de invalzaag of Tafelzaag. Ik gebruik hem vooral voor het grof op lengte zagen bij bredere stukken. Smalle stukken zijn wel precies, aangezien de flex dan niet merkbaar is :)

Soms wel spijt dat ik geen model heb met groter zaagblad. Vooral toen ik mijn overkapping maakte: alle verbindingen met de Japanse zaag moeten maken. Anderzijds was dat ook wel zeer leerrijk 😅
Interessant! Ik heb gisteren na lang wikken en wegen de KGS216M besteld, en 's-avonds kwam ik de Hikoki tegen... (daar was ik in de bouwmarkt nog langsop gelopen, maar ik had er te weinig aandacht voor). Ook ik heb een klein schuurtje (ik wil overigens niet binnen zagen), maar moet nog wel een plekje vinden om m op te bergen.

Jij kunt dus een goed vergelijk maken tussen de Metabo en de Hikoki. Hoe vergelijk je de zaagprecisie van beide machines met elkaar? Ik snap dat als je de zaag helemaal naar je toe haalt, de (zijdelingse) speling groter wordt...

Ik heb ook veel duurdere afkortzagen bekeken, maar op een bepaald moment bedenk je je toch wat je ermee wil. Ik heb bijv. mijn hele overkapping met een TopCraft afkortzaag gemaakt (da's mijn referentiekader... qua afkortzaag dan)... ook daarmee is het gelukt.
 

Rubinh0

Actieve deelnemer
2 dec 2015
32
16
Tongeren
Interessant! Ik heb gisteren na lang wikken en wegen de KGS216M besteld, en 's-avonds kwam ik de Hikoki tegen... (daar was ik in de bouwmarkt nog langsop gelopen, maar ik had er te weinig aandacht voor). Ook ik heb een klein schuurtje (ik wil overigens niet binnen zagen), maar moet nog wel een plekje vinden om m op te bergen.

Jij kunt dus een goed vergelijk maken tussen de Metabo en de Hikoki. Hoe vergelijk je de zaagprecisie van beide machines met elkaar? Ik snap dat als je de zaag helemaal naar je toe haalt, de (zijdelingse) speling groter wordt...

Ik heb ook veel duurdere afkortzagen bekeken, maar op een bepaald moment bedenk je je toch wat je ermee wil. Ik heb bijv. mijn hele overkapping met een TopCraft afkortzaag gemaakt (da's mijn referentiekader... qua afkortzaag dan)... ook daarmee is het gelukt.
Buiten de eerder aangehaalde punten (snelbevestiging werkstuk, diepte van de zaag zelf tot aan de muur, ...) zit er volgens mij niet veel verschil in de kwaliteit van beide zagen. Allebei ok voor mijn gebruik, maar niet 'top'.
Was me laatst nog de bedenking aan het maken of ik de toegewijde ruimte aan deze zaag niet beter aan een andere machine kan geven, en deze enkel nog zou gebruiken met behulp van het inklapbare onderstel (van Parkside). In een kleine ruimte telt elke cm², en de meeste zaagsnedes kan ik ook maken met mijn tafelzaag, invalzaag of lintzaag :) Heb dat vooralsnog niet gedaan, omdat je met de afkortzaag wel heel snel 'grof' op lengte kan zagen. Het precisiewerk nadien is dan meestal voor de tafelzaag.
Daarom dat ik ook niet meteen de meerwaarde zie van een veel duurdere afkortzaag (of toch niet voor het type zaken wat ik maak).
Veel plezier met je nieuwe aankoop :)
Grts
 

keesh

Nieuw lid
9 mrt 2022
12
0
Gelderland
Buiten de eerder aangehaalde punten (snelbevestiging werkstuk, diepte van de zaag zelf tot aan de muur, ...) zit er volgens mij niet veel verschil in de kwaliteit van beide zagen. Allebei ok voor mijn gebruik, maar niet 'top'.
Was me laatst nog de bedenking aan het maken of ik de toegewijde ruimte aan deze zaag niet beter aan een andere machine kan geven, en deze enkel nog zou gebruiken met behulp van het inklapbare onderstel (van Parkside). In een kleine ruimte telt elke cm², en de meeste zaagsnedes kan ik ook maken met mijn tafelzaag, invalzaag of lintzaag :) Heb dat vooralsnog niet gedaan, omdat je met de afkortzaag wel heel snel 'grof' op lengte kan zagen. Het precisiewerk nadien is dan meestal voor de tafelzaag.
Daarom dat ik ook niet meteen de meerwaarde zie van een veel duurdere afkortzaag (of toch niet voor het type zaken wat ik maak).
Veel plezier met je nieuwe aankoop :)
Grts
Dank voor je snelle antwoord! Ik heb de paar video's die online staan van de Hikoki nog eens bekeken (en de commentaren gelezen), maar ik twijfel toch wel een beetje aan de kwaliteit. Ik zeg niet dat de Metabo top is (dat kan ook niet voor dat bedrag), maar toch lees ik er veel goede reviews over. Nu zal 'hobby-Bob' er andere eisen aan stellen dan een echte professional, maar grosso-modo heb ik daar wel een goed gevoel over.

Zo zie ik dat de verstek-instelling van de Hikoki met de voorgedefinieerde posities behoorlijk wat speling heeft. Tuurlijk kun je de rem erop zetten, maar in welke stand v/d speling zaagt ie dan haaks? In de bouwmarkt had de Metabo dat niet volgens mij. Ook lijken mij de kogelgelagerde bussen aan de korte kant (zo op het oog ca. 40 [mm] lang), wat meer speling/flex geeft.

Ik heb ook de Metabo KSGV72 overwogen, machine kost minimaal €515,-. Ook daar heb ik online ervaringen van mensen gelezen dat ze teleurgesteld waren in de kwaliteit (volgens mij van de rechtgeleiding). Een Kapex is me een brug te ver, dan heb ik nog andere wensen. Op zo'n moment ga je je wel afvragen wat je met een dergelijke zaag wil doen. Hanteerbaarheid (dus gewicht én afmetingen) is voor mij ook belangrijk, daar ie waarschijnlijk op zolder in de opslag komt te staan.

Oja... zagen zonder klem 'omdat dat ie niet fijn bedient'... :cry: ... ik heb ooit met mijn linker wijsvinger onder de afkortzaag gezeten omdat ik een klein blokje wilde zagen. Het blokje schoot weg, mijn vinger onder de zaag. Resultaat was dat ik naar de eerste hulp mocht om het te laten hechten (en tot op de dag van vandaag een doof gevoel in een deel van de vinger -> doorgehaalde zenuw). Nu is mijn pleidooi niet dat je alle werkstukken moet klemmen (grote balken bijvoorbeeld niet), maar kijk ermee uit.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.