Kleine update;
Eindelijk staat hij dan: mijn zaagmachine ... Lang mee bezig geweest, alles uit elkaar gehaald om schoon te maken en alle boutjes en moertjes voor zover nodig (bijna niet!) vastgedraaid. Ondanks zijn leeftijd ziet de machine er van binnen en van buiten nog als nieuw uit. Alles afgesteld en vooral goed gekeken hoe het allemaal in elkaar steekt. Veel bewondering gekregen voor het vakmanschap waarmee de machine gebouwd is. Ik begin steeds beter te begrijpen waarom op het Duitse blog er met zoveel waardering over Metabo wordt gesproken.
I.v.m. mijn lengte (1,92m) de machine verhoogd door er blokken onder te plaatsen en om e.e.a. goed waterpas te kunnen krijgen in deze blokken zware bouten bevestigd waarmee dat goed lukt. Ook heb ik hem transportabel gemaakt door er wielen onder te zetten die alleen in werking treden als de bouten zijn ingedraaid. De poten ter ondersteuning van de slede zijn hierdoor wat te kort geworden, vandaar dat ik er blokjes onder heb geplaatst (moet ik in de toekomst nog verbeteren). Een beetje omslachtige constructie maar het werkt en als het goed is zal ik hem niet zo vaak gaan verplaatsen.
Het zal natuurlijk niet de goede machine zijn (vlgns Tuoh is het eigenlijk maar een bouwzaag), maar ik hoop en weet het bijna zeker dat ik er op mijn niveau, veel plezier aan ga beleven (zie foto's).
De afzuiging voldoet, maar kan nog beter. De interne kast waar het zaagblad invalt sluit niet helemaal goed en heeft een ronde uitsparing. Het vilt dat in de kast zat is verteerd en moet vervangen worden (ik denk dat een tochtstripje al volstaat) en de uitsparing ga ik dicht maken zodat het zaagsel nog maar 1 kant uitkan nl de afzuiger in. Verder geen nare bijzonderheden tegen gekomen behalve dat de liniaal op de verlengingsstok van de verstekgeleider 180gr andersom staat
(zie foto). Weet iemand of dit zo hoort of heb ik een montagefout gemaakt?
Heb een paar proefstukjes gezaagd en ben helemaal tevreden met het resultaat. Volgens mij een prima zaagsnede (zie foto), voelt aan alsof hij geschaafd is en nauwkeurig op 90gr, gemeten met mijn hoekijzer.
Nu kan ik verder met de inrichting. De underlaymentplaten op maat zagen voor mijn werkbank/zaagtafels en dat wat hiervan overblijft, tegen de muur om mijn gereedschap op te hangen. Heb ook nog een leuke werkkast gekocht die ik als eerste zal ophangen en vullen.
Geheel terzijde maar wel leuk om te vermelden: ik heb de discussie trachten te volgen over de werking en afstelling van de schaaf (ppffff moeizame verhandeling voor de leek, bijna wetenschappelijk niveau) maar, maar ik heb er wel weer veel van geleerd. Met het geleerde mijn net aangeschafte tweedehands Stanley No 4 (voor de liefhebbers: de verkeerde nl Engels..) onderhanden genomen. De bijtel geslepen op een wetsteen, de keerbeitel zodanig afgevijld dat hij precies horizontaal op de bijtel staat, messcherp geslepen en deze vastgezet op c. 2mm. De bijtel niet te veel laten uitsteken en toen gaan schaven. Man, man, wat is dat dan leuk. Ik vond schaven vroeger verschrikkelijk, het hapte in het hout, de krullen kwamen vast te zitten onder de keerbeitel, het "liep" niet, noem maar op het ging gewoon niet. En nu, nu ging het als vanzelf, geen happen meer, mooi vlak, gewoon leuk om te doen. Mannen, ik ben jullie dankbaar voor deze, voor mij in ieder geval, wederom uiterst nuttige discussie!!