Het forum wat upgraden en verbeteren

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.494
549
Etten-Leur
Ik mis een rubriek ”veilig werken”. In de professionele wereld allang onderkend maar op ons forum ondergewaardeerd.
Tuurlijk staan er op verschillende plekken items over fijnstof en afzuiging, maar daarvoor zijn verschillende zoektermen mogelijk en kom ik vaak uit op ellenlange draadjes waarin het lastig zoeken is.
Ook is er vast meer dan houtstof waarover informatie op dit vlak te delen is.

Verder ben ik het eens met de door knotwilg voorgestelde samenvoeging. Ik gebruik overigens (in tegenstelling tot knotwilg) de indeling vaak wel.
Inderdaad, ‘veiligheid en gezondheid’ zouden een goede aanvulling vormen, groet Hans

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
188
130
Zuid Holland
De indeling gebruik ik niet, is mij ook te gedetailleerd en hier mag wel wat samengevoegd worden. Ik vind de huidige indeling en gebruikte namen soms ook verwarrend. Wel een disclaimer voordat jullie verder lezen, ik erger me er totaal niet aan, maar heb er wel een sterke mening over.:LOL: Ik word op m'n werk wel eens weggezet als autist als we het hebben over structuren in informatiesystemen. Wat hieronder staat is even ter illustratie over hoe het in mijn hoofd werkt, neem het aub niet te letterlijk als kritiek.

Bijvoorbeeld de eerste titel die ik zie is Houtbewerken Algemeen en daaronder zie ik als eerste Werken met hout. Wat ik dan denk is; maar dat is toch het zelfde?? Vervolgens zie ik Hout gebruikt in meubels staan, welke in de hiërarchie geplaatst is naast werken met hout, maar ik verwacht eigenlijk dat deze in de hiërarchie onder werken met hout zou vallen.

Dan staat er een titel met Gereedschap, Methodes en Afwerking. Dan snap ik wel dat afwerking en methodes samengevoegd zijn, die gaan immers beide over werkwijze en hoe je iets doet. Maar gereedschap gaat dan weer over spullen en waarom zit die dan bij de andere twee? Natuurlijk heb je de gereedschappen nodig om de methodes uit te voeren. Maar het verschil is meer dat ik bijvoorbeeld wil leren over houtbewerkingsmethodes en ik halverwege mijn zelfstudie een bericht zie van "Kijk wat een mooie zaag ik heb!". Hartstikke leuk die mooie zaag, maar ik was even op zoek naar hoe ik dingen moet doen. Als ik zagen wil zien klik ik wel op het kopje gereedschap.

Een soortgelijke ervaring heb ik als ik de rubriek Onze werkstukken, meubels, kistjes, werkplaats zie. Wat doet die werkplaats daar? Die meubels, kistje werkstukken etc. zijn de dingen die we maken, en de werkplaats is waar we het maken. Ik vind die werkplaats veel beter passen bij het onderwerp gereedschappen, waarom zitten die niet samen in een hokje?

Ik persoonlijk zou een voorkeur hebben voor een andere indeling die er grofweg zo uitziet:
Materialen: Hout, schroeven boutjes & moertjes, scharnieren olie, lak etc. Kortom alle materie die uiteindelijk zijn weg vind in onze werkstukken.
Gereedschappen en werkplaats: Laten we zeggen alles wat we gebruiken om dat materiaal te bewerken tot een werkstuk.
Methodes etc. Alles over hoe we onze gereedschappen en materialen gebruiken om werkstukken te maken.
Werkstukken (eventueel gesplitst in een paar hoofdcategorie): Het resultaat van alles hierboven. Ik heb eigenlijk niets op te merken over hoe dat nu is ingedeeld.
En uiteraard staan de randzaken zoals marktplein, kantine, uit-agenda etc daar ergens naast.

Er zijn natuurlijk altijd van die lastige gevallen die niet zomaar in 1 categorie te plaatsen zijn. Wat als je nou een hamer hebt gemaakt, is dat een gereedschap of een werkstuk? Wat mij treft is het voor jou een werkstuk als je het gemaakt heb, en plaats je het daar. Koopt Pietje die hamer van jou om er mee te timmeren, dan zet Pietje een bericht onder het kopje gereedschap om zijn nieuwe aanwinst te showen. Uiteindelijk bepaalt de context ook heel erg of het grijze gebied naar links of rechts valt. En daar is een goed doordachte beschrijving van de categorieën belangrijk om de gebruiker te helpen om de juiste te vinden.

Maar wat ik eigenlijk belangrijker vind, de weergave van het forum kan ook verbeterd worden. Ik lees vaak op de computer en de schermen van vandaag zijn vrij breed en ook nog eens groot. De velden waarin de berichten worden getoond zijn een heel stuk smaller dan mijn scherm met als gevolg dat ik links en rechts aan hele lege grijze massa zie. In mijn browser zoom ik vaak iets uit, gelukkig heb ik nog geen behoefte aan extra grote letters. En met het uitzoomen word het veld waar een bericht in staat ook smaller. Ik vraag me af of dat niet wat dynamischer kan zodat de tekst en plaatjes wel kleiner worden, maar breedte van de velden blijft.

Wat mij ook opvalt is wanneer ik het bovenste bericht lees er wat navigatie info zichtbaar is (hier onder met rood omcirkeld.
1761912019391.png

Maar als ik verder naar beneden scroll verdwijnt er een deel van die info:

1761912205016.png

Ik vind het wel prettig om die info altijd op mijn scherm te hebben, en het lijkt me een mooie oplossing om dat aan de linker zijde in de leegte te plaatsen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.