Het Design Vragenuurtje - Meningen delen over eigen en andere ontwerpen om visie te verbreden

peter_tob

Nieuw lid
14 feb 2022
13
21
Gent, België
@Roelv Ik sluit me grotendeels aan bij de comments van hierboven, zowel de waardering voor je maakwerk (!) als de feedback over:
  • het meubel meer laten zweven door een kleine ophoging of plint onderaan
  • het door laten lopen van de houtnerf en lijnen in je fronten (horizontaal omwille van breedte object)
  • een deurtje dat ventileert voor de PC (kader met luidsprekerstof in een kleur die mooi aansluit de houtsoort)
Voorbij wat subjectief mooi is zou ik op zoek gaan naar een verhoudingpatroon volgens de gulden snede. Hieronder een schets. De afmetingen zijn afgrond waardoor het mathematisch niet 100% klopt, maar je krijgt een idee. Symmetrie vind ik persoonlijk geen meerwaarde. Een goede verhouding tussen de deelvlakken wel. Omdat je met een steunelement links en rechts werkt, zou ik geen stijlen toevoegen aan de zijkanten. Dat gaat de breedte van je bovenblad en het houtwerk vooraan mooier doen uitkomen, denk ik. Tussen het bovenblad en de onderkaster zou ik een kleine schaduwvoeg toevoegen zoals @knotwilg ook adviseert.

Schermafbeelding 2024-09-10 om 13.22.40.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.058
549
Noord-Veluwe
10+17+17+27 != 70 ?

Volgens mij is de formule gebaseerd op de Fibonacci-reeks, maar dan afgerond of zoiets? Deze reeks zie je inderdaad vaak terug. Bijvoorbeeld ook in de bekende spiraal. Geen idee waarom er met 10 wordt begonnen (8 is onderdeel van de reeks, 10 niet), maar waarschijnlijk om ervoor te zorgen dat je mooi uitkomt qua hoogte.
 

peter_tob

Nieuw lid
14 feb 2022
13
21
Gent, België
waar haar je die formule om de hoogte van de schuiven te bepalen ?
De bedoelde verhouding tussen 2 lijnstukken volgens de gulden snede wordt "het gulden getal" genoemd en is 1,618. Bij een bureau vind ik het prettig dat de bovenste lades minder hoog zijn voor papier en schrijfgerij.

Mijn referentiegetal is 70 cm (hoogte ladeblokken), waardoor 70/1,618 = 43,3
 
Laatst bewerkt:

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
187
98
Utrecht
Laat ik eerst zeggen dat ik positief overweldigd ben door de diepgaande input die hier wordt gedeeld, en bij deze mijn dank voor jullie tijd en meedenken!!!


Buiten dat het mij goed aan het denken zet over een volgende project - want dat is er altijd ;) - kan ik ook niet wachten tot ik het volgende project vanuit Fusion 360 met jullie kan delen. Helaas zit ik vast aan veel delen van het ontwerp, hoewel 'helaas' niet het juiste woord is gezien ik nog steeds blij ben :D. Dat terzijde, ik vond de concrete suggestie van @knotwilg zeer goed, om een facet te schaven op de deur en ladefronten. Dit gecombineerd met de onderzijde van de laagste ladefront en deur iets weg schaven om het verder van de grond te halen lijkt mij een heel mooi geheel te kunnen worden.

Wat @jorisvh en @hdv en anderen ook aangeven klopt, ik ben uitgegaan van hoeveel ruimte er is in de kamer en ben binnen die maten het gaan invullen. Hierin werd ik voornamelijk geleid door het formaat van de computer toren, de formaten van de joystick en throttle (HOTAS) in de 2 linker lades. De 2 linker lades hadden niet kleiner gekund omdat de HOTAS er anders niet in zou passen. Omdat de joystick een mousepad/paneel eraan heeft zitten zat ik met een L vorm en deze paste perfect samen met de computertoren, om zo niet verder de breedte in te gaan. De eerdere ontwerpen waren breder, en buiten het feit dat ik het er niet uit vond zien, wilde ik ook graag rechts een lade en deur en ook nog ruimte voor mijn benen.
Daarnaast ben ik heel zuinig omgegaan met hout, ik heb ongeveer 1 meter plank over van hetgeen ik heb gekocht. Als ik wat meer had gekocht had ik de speelruimte om de houtnerf door te laten lopen. Dit is in verhouding een kleine besparing van kosten geweest tegenover het mooier ogen van het meubelstuk. Een keuze die ik niet nog een keer zo ga maken. De tijd die je erin stopt om het te bouwen en de jaren dat je er genot van wil hebben is vergeleken met 100 euro besparen niet evenredig. Les geleerd.

Ik ga hier binnenkort mee aan de slag om kleine aanpassingen door te voeren. Ik zou graag het ladeblok iets dieper hebben gehad, maar dat gaat het niet meer worden. Updates volgen.


Ik geef graag de vloer door aan iemand anders die graag design input zou willen, de thread was niet enkel voor mezelf bedoeld!
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap, hdv en knotwilg

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.223
301
Goeree-Overflakkee
Ik ben benieuwd of we deze thread lopende kunnen houden om zo een plek te hebben om ontwerp keuzes uit te dagen, verbeteren en ervan te leren.
Waarom in één lang draadje en niet gewoon elke vraag zijn eigen topic? Dat maakt het later veel makkelijker terugvinden. Anders loop je 100 pagina's terug te scrollen. Jouw vraag heeft nu al twee pagina's. Eén lange draad lijkt me wel handig als je uit al de tips een gemene deler / universele lijst wilt gaan samenstellen.

Over je vraag: Ik wil een bureau nooit tegen een muur aan. Ver weg kunnen kijken geeft de ogen rust en ik wil de benen kunnen strekken. De kastjes aan de zijkanten maken het een erg krap gebeuren. Die pc zou ik als eerste ;) achter een deurtje zetten.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.364
2.009
Terkaple
www.woodworking.nl
De titel is een mondvol, maar per deze thread leek het ons een goed idee om een andere thread te starten waar we gevraagd input kunnen verzoeken op een eigen ontwerp. Een mogelijke doelstelling hierachter is om je los te breken van je eigen visie en je verder te ontwikkelen, hoewel het behalen van andere doelstellingen natuurlijk ook kan.

Enkele punten vooraf:
  • Over smaak valt niet te twisten, wat de ene mooi vind in een ontwerp hoeft de andere niet mooi te vinden
  • Wees respectvol, we stoppen allemaal veel tijd in ontwerpen en bouwen. De maker kan zelf aangeven waar zij naar op zoek zijn
  • Het 'mooi vinden' is niet het doel van deze oefening, maar mag natuurlijk altijd :)
  • Sommige design keuzes komen voort uit beperkte mogelijkheden om iets te realiseren, denk aan een complexe inlay zonder een shaper oid. Maar daag de ontwerper hier gerust op uit, soms moeten we gewoon uit onze comfortzone worden geduwd
  • 'Function over form' is niks mis mee, en het tegenovergestelde natuurlijk ook niet

Ik ben benieuwd of we deze thread lopende kunnen houden om zo een plek te hebben om ontwerp keuzes uit te dagen, verbeteren en ervan te leren.
Alle lof voor het initiatief, echter is de hele rubriek juist bestemd voor discussie over design of constructie. We hebben nog een paar van de monsterdraadjes lopen over nieuwe oud gereedschap etc. Als je later wat terug wil zoeken is het bijna niet te vinden. Persoonlijk vind ik dat best jammer. Mijn verzoek is om voor elk nieuw werkstuk een draadje aan te maken en vooral in kop een goede omschrijving zetten. Dat terug vinden of later nog eens nalezen, is juist waar we met ons forum het verschil maken met social media.
Ik pas graag de titel van de rubriek aan, zodat het alleen over design gaat. Ik kan me ook voorstellen dat het niet alleen over het bespreken van een bestaand werkstuk gaat, maar dat er ook gediscussieerd kan worden over iets dat nog gemaakt moet worden, of een werkstuk waar je mee bezig bent als je ergens tegenaan loopt. Maar daar hebben we ook de rubriek werkstukken voor.....
Een nieuw monsterdraadje waar de discussie over verschillende werkstukken door elkaar gaat lopen heeft niet mijn voorkeur en doet ook niet voldoende recht aan het werkstuk en de discussie daarover.

jaap
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
421
213
56
Luzy Saint Martin
Nog even een ‘aanvulling’ op de openingspost van dit geweldige initiatief.

Ik ben zelf een ambachtelijk opgeleid meubelmaker, je weet wel; eindeloos handschaven tot je plankjes echt vlak en haaks zijn, tot in den treuren zwaluwstaarten zaken en hakken totdat er echt geen kiertje meer te vinden was, etc 😉

Later ben ik zelf ook les gaan geven in het vak en nog later ben ik docent meubel en interieur design geworden op HBO en MBO scholen.

Een paar zaken die ik altijd als heel erg belangrijk heb ervaren in het lesgeven, het zelf ontwerpen en de benodigde kennis en ervaring op gebied van ontwerpen:

  • Kunstgeschiedenis! Niet alleen op het vlak van meubel maar zeker ook in architectuur en de bepaalde stromingen in de kunst (dat behelst vaak ook schilder- en beeldhouwkunst )
  • Daarop inhakend: het gaat zeker niet alleen om stijlen kennis! Ook, of juist, de cultureel maatschappelijke aspecten zijn belangrijk. Neem als voorbeeld de uitvinding van de zaagmolen. Voor die tijd waren meubels veelal lomp en massief naar huidige maatstaven. Daarna krijg je paneelverbindingen in raamwerken waardoor er een nieuwe dimensie aan ontwerpen ontstaat. En zo zijn er tal van voorbeelden (industriële revolutie, opkomst van meer rechten en financiële middelen voor arbeiders, het begin van de ruimtevaart, WO 1 en 2, etc)
  • Detaillering, detaillering en nog eens detaillering! Toen tekeningen nog met de hand werden gemaakt was daar veel ruimte en bedenktijd voor. In de tijd van tekenprogramma’s als Autocad en 3d programma’s werd er al snel in simpele recht toe recht aan oplossingen getekend, al dan niet met standaard oplossingen uit de bibliotheek van het desbetreffende programma. Echt goed detailleren doe je liefst met potlood en papier om vervolgens een passende oplossing te tekenen in het programma waar je mee werkt.
  • Materiaalkennis! Uiteraard een inkoppertje maar echt eens goed in het materiaal duiken leert je heel veel! Respect voor het materiaal en ook de schoonheid en eigenschappen van dat materiaal waardoor je beter in staat bent om de natuur van je materiaal in te zetten voor specifieke toepassingen qua ontwerp en uitstraling.
  • Ik had ooit een docent (van huis uit architect) die met een kistje dof grijze stenen aankwam. Hij zei tegen ons “dit is de zwartste steen ter wereld!” “Nou” zei ik “zo ziet het er niet echt uit hoor”. Waarop hij antwoordde “nee maar aan jouw de taak om te bewijzen dat het wel zo is” Dus dagen, avonden en nachten lang schuren en polijsten! En verrek! Het ding werd hoe langer hoe zwarter en glimmender. Kijk da’s nou een voorbeeld van in het materiaal duiken.
  • En verder: leer perspectief schetsen. Helemaal niet moeilijk en hoeft ook niet fotografisch realistisch te zijn. Neem een notitie boekje mee op je reizen en schets wat dingen na die je mooi vind; ornamenten, lampen, deuren, raam details enz. Dit bij elk kerk of museum bezoek in het buitenland!
  • En tenslotte: kleurenleer. Verdiep je eens in wat kleuren kunnen betekenen, hoe kleuren op elkaar in kunnen werken. Meng zelf eens wat kleuren met goedkope Action verfjes. Het helpt je om houtsoorten te combineren en andere materialen met hout te combineren.
Klinkt misschien allemaal wat streng en directief maar ik hoop hiermee uit eigen ervaring wat tips te geven voor wie zich wil ontwikkelen in ontwerp/design.

Oh! En een laatste tip:
Bezoek eens het museum in Keulen. De gehele meubel geschiedenis van oudheid tot hedendaags design kun je daar chronologisch bekijken. Echt een aanrader!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.