Het Design Vragenuurtje - Meningen delen over eigen en andere ontwerpen om visie te verbreden

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
177
89
Utrecht
De titel is een mondvol, maar per deze thread leek het ons een goed idee om een andere thread te starten waar we gevraagd input kunnen verzoeken op een eigen ontwerp. Een mogelijke doelstelling hierachter is om je los te breken van je eigen visie en je verder te ontwikkelen, hoewel het behalen van andere doelstellingen natuurlijk ook kan.

Enkele punten vooraf:
  • Over smaak valt niet te twisten, wat de ene mooi vind in een ontwerp hoeft de andere niet mooi te vinden
  • Wees respectvol, we stoppen allemaal veel tijd in ontwerpen en bouwen. De maker kan zelf aangeven waar zij naar op zoek zijn
  • Het 'mooi vinden' is niet het doel van deze oefening, maar mag natuurlijk altijd :)
  • Sommige design keuzes komen voort uit beperkte mogelijkheden om iets te realiseren, denk aan een complexe inlay zonder een shaper oid. Maar daag de ontwerper hier gerust op uit, soms moeten we gewoon uit onze comfortzone worden geduwd
  • 'Function over form' is niks mis mee, en het tegenovergestelde natuurlijk ook niet

Ik ben benieuwd of we deze thread lopende kunnen houden om zo een plek te hebben om ontwerp keuzes uit te dagen, verbeteren en ervan te leren.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
177
89
Utrecht
Om dan zelf af te trappen, ik heb recentelijk onderstaande bureau ontworpen en gebouwd. Het mag voorop staan dat ik er heel blij mee ben, en dat ik van mening ben dat het goed gelukt is. Uiteraard meerdere lessen rijker, zoals bijvoorbeeld de afstand tussen de grond en de onderzijde van de lades. Op papier leuk, maar de grond is niet altijd recht en de ladegeleiders buigen toch een klein stukje door. Ik ga waarschijnlijk tzt een 3mm van de onderzijde van de lades afhalen.

Mijn insteek komt voor vanuit 'function over form'. Ik was op zoek naar een ontwerp waar:
  • ik monitor armen op kon monteren
  • de desktop in een 'bak' kon zetten zodat mijn kat niet op de aan en uit knop kan springen
  • een opberg methode voor de HOTAS (joystick en throttle) voor de vlieg simulators
  • wat opbergruimte
Ik heb een verstek verbinding gebruikt a) omdat het mij mooi leek in dit ontwerp en b) omdat ik het nog niet eerder had gedaan. De ladefrontjes liggen dieper in het ontwerp, hoewel ik terugkijkend het wellicht nog een enkele cm dieper had moeten plaatsen voor 'iets meer in het oog springende' onderdeel van het ontwerp.

Ik houd wel van een strak ontwerp, wat een goed en slecht ding is. Goed, want het is 'simpeler' om dingen te maken in rechte lijnen. Slecht, omdat het mij zeer beperkt in mijn ontwerpen. Ik zou ook graag een strak ontwerp kunnen maken dat iets meer in het oog springt.

Dus aan het publiek, wat voor tips, suggesties of op- en aanmerkingen hebben jullie voor mij om mij los te breken uit mijn creatieve kooi?


IMG20240907113352.jpg

IMG20240907113358.jpg
IMG20240907113405.jpg
IMG20240907113416.jpgIMG20240907113425.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel en John1969

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
826
202
Mijn insteek komt voor vanuit 'function over form'
Je geeft aan dat dit je uitgangspunt was. En ook dat je er tevreden mee bent; uiteindelijk volgens mij het belangrijkste.
Maar je vraagt ook om suggesties, persoonlijk vind ik zelf hout(en bureau) hout(en vloer) niet niet zo mooi of het moet sterk contrasteren. Zou er zelf voor gekozen hebben om de ladeblokken los te koppelen van de vloer, met ruimte eronder, dit maakt het ontwerp lichter.

Evengoed vind ik het een knap stukje werk
 
  • Leuk
Waarderingen: Roelv

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
177
89
Utrecht
Zou er zelf voor gekozen hebben om de ladeblokken los te koppelen van de vloer, met ruimte eronder, dit maakt het ontwerp lichter.
Het los koppelen, doel je dan op de ladefronten, de panelen aan de binnenzijde (hetgeen langs je benen zit als je eronder aanschuift) en/of de zijkanten?

Zou je een ruwe schets kunnen maken om te laten zien hoe jij het voor je ziet?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.542
720
Enschede
ingoogni.nl
Goed dat je er voor gekozen hebt om de ladeblokken ruim achter de rand van het bureau te laten vallen. Als je dat in het zelfde vlak legt en eht werkt dan heb je steeds zo'n net niet lekker randje van een halve mm.
Zou er zelf voor gekozen hebben om de ladeblokken los te koppelen van de vloer, met ruimte eronder, dit maakt het ontwerp lichter.
Geheel mee eens. Het greeploze draagt daar dan nog eens bij, het zijn nu ongebroken vlakken.

Over de plek van de PC ben ik nog niet uit. Gevoelsmatig zou ik hen rechts in het linker blok plaatsen. Maar ik snap helemaal waarom die daar nu staat. Misschien iets om eens te "photoshoppen".
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.909
2.945
Dat een plint zo zijn nut heeft is meer een technisch detail. Zelf probeer ik een ontwerp altijd zo symmetrisch en gelijkvormig als mogelijk te maken. Dus dat de lijnen van deurtjes of laden doorlopen. Dat vlakken even groot zijn. Soms moet je daar wat mee schipperen door de functie. Ik vind dat vooral het gat links waar een, ik gok computer , in staat, door het grote zwarte oppervlak, de rust die de rest van je meubel uitstraalt verstoord. Ik had daar een deurtje voor gemaakt. En gezorgd dat de horizontale lijnen van de laden , of deurtjes van links naar rechts op de zelfde hoogte doorlopen. Ik vind de verhouding tussen de bladdikte de terug ligging van de fronten en het formaat van de ladenblokken wel goed kloppen.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.015
834
Nootdorp
Ik heb nooit begrepen waarom de computers alle bedrading achter heeft zitten. Je komt er altijd slecht bij. Functioneel gezien zou ik de pc op een uitschuifbare plank zetten om makkelijk bij de bedrading te komen. En dan vind ik het idee van trigger wel mooi om er een deurtje bij te doen. Ik kijk liever tegen een mooi bureau aan dan tegen een pc.

Ik vind het project overigens wel erg geslaagd! Complimenten.
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
119
49
‘s-Hertogenbosch
De titel is een mondvol, maar per deze thread leek het ons een goed idee om een andere thread te starten waar we gevraagd input kunnen verzoeken op een eigen ontwerp. Een mogelijke doelstelling hierachter is om je los te breken van je eigen visie en je verder te ontwikkelen, hoewel het behalen van andere doelstellingen natuurlijk ook kan.

Enkele punten vooraf:
  • Over smaak valt niet te twisten, wat de ene mooi vind in een ontwerp hoeft de andere niet mooi te vinden
  • Wees respectvol, we stoppen allemaal veel tijd in ontwerpen en bouwen. De maker kan zelf aangeven waar zij naar op zoek zijn
  • Het 'mooi vinden' is niet het doel van deze oefening, maar mag natuurlijk altijd :)
  • Sommige design keuzes komen voort uit beperkte mogelijkheden om iets te realiseren, denk aan een complexe inlay zonder een shaper oid. Maar daag de ontwerper hier gerust op uit, soms moeten we gewoon uit onze comfortzone worden geduwd
  • 'Function over form' is niks mis mee, en het tegenovergestelde natuurlijk ook niet

Ik ben benieuwd of we deze thread lopende kunnen houden om zo een plek te hebben om ontwerp keuzes uit te dagen, verbeteren en ervan te leren.
Heb je niet de mogelijkheid om het geheel 10-15 mm hoger op een zwarte lat te zetten welke 1,5-2 mm terug valt van het vlak .
Dit geeft een zwevend effect aan je bureau en benadrukt je strakke afwerking.

Je hebt iets moois neergezet 👍🏼
 
  • Leuk
Waarderingen: orf en LukeB2530

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
177
89
Utrecht
Over de plek van de PC ben ik nog niet uit. Gevoelsmatig zou ik hen rechts in het linker blok plaatsen. Maar ik snap helemaal waarom die daar nu staat. Misschien iets om eens te "photoshoppen".
Ja, dit was even puzzelen. Ik heb me hier laten leiden door de lengte van de USB kabels van de HOTAS. Als deze links van de toren zou zitten zijn de kabels te kort, hoewel dat geen dealbreaker hoeft te zijn ivm verlengsnoeren. Toegegeven, het ook zo andersom gekunnen.
Ik vind dat vooral het gat links waar een, ik gok computer , in staat, door het grote zwarte oppervlak, de rust die de rest van je meubel uitstraalt verstoord. Ik had daar een deurtje voor gemaakt.
Een deurtje had gekunnen, maar dan wel met ventilatie gaten / snedes. De computertoren trekt de lucht van voor naar achter door de kast om te koelen. Als ik het te dicht zou maken loop ik het risico dat ik mijn computer te warm laat lopen. In normale modus zit het tijdens gamen rond de 70 graden.
En gezorgd dat de horizontale lijnen van de laden , of deurtjes van links naar rechts op de zelfde hoogte doorlopen. Ik vind de verhouding tussen de bladdikte de terug ligging van de fronten en het formaat van de ladenblokken wel goed kloppen.
Ja, dat is wel een heel goed punt van de lijn van de naad door te trekken. Daar had ik zelf niet aan gedacht, bedankt voor deze tip!

Ik heb nooit begrepen waarom de computers alle bedrading achter heeft zitten. Je komt er altijd slecht bij.
Een gevalletje van 'form over function'! Persoonlijk vind ik cable management wel een dingetje, dus ik vind het wel fijn. Maar inderdaad, als ik nu een kabel moet inpluggen aan de achterzijde ga ik eerst een warming-up doen om daarna het bureau (100kg) licht op te tillen en verschuiven. Ook niet ideaal, gelukkig niet vaak nodig dankzij een externe USB hub die in de onderste lade verwerkt zit.
Ik vind het project overigens wel erg geslaagd! Complimenten.
Dank je wel!!


En het is goed om te zien dat mijn idee om de ladefronten iets verder van de grond af te halen een consistente input is. Ik ga het realiseren, gezien het functioneel ook niet 100% werkt op dit moment door de scheve vloer icm het hangen van de ladegeleider.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
177
89
Utrecht
Heb je niet de mogelijkheid om het geheel 10-15 mm hoger op een zwarte lat te zetten welke 1,5-2 mm terug valt van het vlak .
Dit geeft een zwevend effect aan je bureau en benadrukt je strakke afwerking.

Je hebt iets moois neergezet 👍🏼
Dit is een van die dingen waar ik zelf dus nooit op zou komen! Nu zou ik het niet meer willen doen ivm iets van 100kg aan elkaar gelijmd hout dat lastig te bewerken is. Maar dit is een van die dingetjes die ik achter in mijn hoofd ga houden! Bedankt voor de tip!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.909
2.945
Je kan een deursysteem gebruiken, waarbij je de deur na het openen in de kast naast je computer kan schuiven.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
177
89
Utrecht
Je kan een deursysteem gebruiken, waarbij je de deur na het openen in de kast naast je computer kan schuiven.
Hmmmmmm, nog zoiets waar ik zelf niet op was gekomen! Wat nu wel in me op komt, als daar ook een deurtje had gezeten, zou het dan niet een groot 'vlak' aan panelen worden? Zou het esthetisch interessant zijn om dat op een bepaalde manier verticaal, horizontaal of beiden te breken op een bepaalde manier?
Ik heb wel gewerkt met mahonie en beuken om een contrast te krijgen, maar twijfel of dat hier de juiste aanpak zou zijn.

Hoe zou je dit oppakken?
 

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
105
65
Tilburg
Ik vind het zeer strak gemaakt. Die ingefreesde handgreep ook heel mooi!

Qua ontwerp zou ik (zoals hierboven ook al genoemd) het blad en de kastjes wat van elkaar los trekken. Het dikke blad met staanders in verstek is een sterke vorm. Die zou ik benadrukken door de kastjes wat los te maken. Bijvoorbeeld door een naad van >2 cm te maken tussen het blad en de kastjes
 

jorisvh

Post veel
Vooreerst, knap werk: blad in verstek, strakke naden, ingefreesd handgreep, …
Het is ongetwijfeld een perfecte oplossing voor je probleem en je gaat er veel plezier aan beleven.

Als meubelontwerp is het voor mij echt te veel “form follows function“: ahw een bureau waar een gat in zit voor een computer of een computer waar een bureau rond gebouwd is eerder dan een meubel dat als gaming bureau gebruikt kan worden. Ik denk dat dat voor een groot deel komt door het L-vormige front onder/naast de PC.

Binnen 3-5 jaar wordt de computer wellicht vervangen. Je moet er dan al een vinden met zeer gelijkaardige form factor om die daar nog mooi in te laten passen. Terwijl dit meubel 10-tallen jaren mee moet kunnen.

my 2 cents:
Ik zou het linkse kastenblok en de pc omwisselen.Dan kan het bureau symmetrisch worden.
Ik zou de fronten minstens de dikte van het blad achteruit plaatsen.
Eventueel, zoals al gezegd, de kastenblokken los van het frame, los van de grond, …
En, als je dan een mooi bureau hebt, de computer toevoegen ipv te integreren, bvb door de oplossing voor de computer {vaste of uittrekbare plank, …) deel van de computer te laten lijken ipv deel van het bureau. (ander materiaal of kleur?)
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

hdv

Post veel
24 nov 2019
954
507
Noord-Veluwe
Wat ik in juli ook al schreef: kijk bij het ontwerp niet alleen naar de functie, vorm en verhoudingen, maar ook naar de harmonie van de materialen. Dat geldt niet alleen voor de soort materiaal (metaal, glas, kunststof, hout, etc.), maar ook voor de structuur ervan (waar dat van toepassing is en deze zichtbaar blijft). De ladefronten van je bureau had je bijvoorbeeld met precies hetzelfde hout, maar een andere ordening veel meer "bij elkaar passend" kunnen krijgen. Dat zou dan weer tot een "rustiger" optiek leiden.

Voor mij persoonlijk is symmetrie ook een dingetje. Daarom zou ik waarschijnlijk gekozen hebben voor een even "zware" linker- als rechterkant. Maar dat heeft consequenties voor of de beschikbare voetruimte óf de totale breedte van je bureau. In dergelijke situatie ben je soms gebonden aan extern opgelegde condities die je ontwerp zullen beïnvloeden.

Afhankelijk van o.a. de plek waar je ontwerp komt te staan zou is het het overwegen waard om iets meer contrast aan te brengen. Begrijp me niet verkeerd: dit is een mooi bureau. Maar het oogt wel enigszins vlak. Dit komt omdat het qua vorm en kleur nogal eenvormig is. De speaker breekt dat wel wat, maar het zorgt er niet voor dat het ontwerp meer "persoonlijkheid" krijgt (sommigen noemen het ook "smoel"). Meer variatie in de vorm en kleur (of figuur in het hout) of diepte zou daar voor kunnen zorgen. Mits dat in de van toepassing zijde situatie gewenst is natuurlijk! Die eventuele variatie zorgt er dan ook gelijk weer voor dat je bureau minder massief oogt, doordat het lijnen breekt.

Nogmaals, geen kritiek, maar misschien wel de gedachtenkronkels van een collega-houtbewerker waar je om vroeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
98
57
Hoofddorp
Dus aan het publiek, wat voor tips, suggesties of op- en aanmerkingen hebben jullie voor mij om mij los te breken uit mijn creatieve kooi?
Ok, dit is een mooie (computer) case om mee te beginnen; Er is al veel gezegd; dat je ontwerp technisch goed is uitgevoerd, en je bent er zelf blij mee. Kabels zijn heel mooi weggewerkt.

Maar het gaat hier om een discussie over 'design'. Hieronder is dus ook zeker niet bedoeld als kritiek,
meer als discussie om een object.

Wat mij opvalt:
- De tekening in het hout loopt niet door
- Er is gewoon veel frontaal oppervlak (ik denk dat dit direct komt uit een behoefte qua opslag?)
- De maten lijken per lineaal ingegeven (?)

Wat, denk ik, het mooier zou maken:
- als het had gekund: de tekening van het hout zoveel mogelijk door laten lopen
- de lades nog wat verder terugzetten achter de rand van het bureau (of het bureaublad nog dieper maken) en van de grond halen.
- bijv. een afkanting aanbrengen aan de rand van het bureau, en dan terug laten in een frame om de lades, zoals bijv, hier gedaan is. Dit een andere manier om het visueel wat op te breken, denk ik, zonder dat er een ander materiaal nodig is.
- een verhouding kiezen tussen links, het midden en rechts (1:1:1, 1:2:1, maar ook 1:3:2 had misschien gekund, (voor mij is symmetrie minder een dingetje ;), maar ik zou weer veel meer beenruimte willen))
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Houtsoort

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.542
720
Enschede
ingoogni.nl
Voor mij persoonlijk is symmetrie ook een dingetje.
De tekening in het hout loopt niet door
de tekening van de fronten verticaal door laten lopen
Als je een deurtje voor de PC hebt dan wordt het een rechthoekig vlak. Daarmee heb je gelijkvormigheid bereikt, links en rechts zien de blokken er "het zelfde" uit zonder dat je symmetrie nodig hebt. gelijkvormigheid is spannender als symmetrie.

Het door laten lopen van de tekening is i.m.o niet zo belangrijk. Echter, omdat het een heel vlak is valt het op, er wordt een verwachting gewekt waaraan niet voldaan wordt. Het vlak wil als een enkele plank geïnterpreteerd worden.

De tekening verticaal laten lopen zou het geheel wat lichter maken. Een horizontale nerf geeft een wat gedrongener indruk.

"Probleem" is een groot woord, oplossing ook. Niet zwaar op vatten.

Met de tekening kom je in problemen omdat je met "massieve planken" werkt en greep loos, naadloos. Als je construeert met kader en paneel gebeurt dat niet zo snel. Bij een verticaal kader laat je ook de nerf verticaal lopen. Heb je om een of andere reden er een horizontaal paneel tussen zitten dan laat je ook de nerf horizontaal lopen. Het niet doorlopen van de tekening is dan ook geen probleem, omdat de stijlen de tekening van de panelen doorbreken.

Stel, je zou nog iets willen veranderen, zonder het strakke van het geheel aan te tasten. Zomaar wat ideeën hoe je dat zou kunnen, naast die van @WouterE .

Aan de bovenkant van de lades en deuren een facet schaven. Hierdoor krijg je een andere lichtval en (hopelijk) een lichtere lijn op die plaats.

Het tegenovergestelde kun je bereiken door een randje van de bovenkant van de deuren en lades af te zagen en er een dunne donkere hardhouten lat op te lijmen. Die laatste breekt meer en maakt het een ander bureau. (ook hier weer, je kunt het in een tekenprogramma uitproberen zonder zaagsel te maken)
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.