Het bouwen van klassieke Ilur zeilboot

Een tijd geleden zijn mijn zoon en ik begonnen aan het bouwen van een Ilur zeilsloep. Om onze ervaringen te delen van het bouwen hebben we een web-site gemaakt waarin ons werkproces te zien is en zo willen delen. We zijn benieuwd naar jullie reacties en/of vragen

 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Prachtig project!! Wel een geduld werkje. Respect voor hoe jullie de details hebben uitgewerkt. Ik zie niet alleen veel houtwerk, maar ook hoe jullie de metalen onderdelen en de leerdetails hebben gemaakt: diep respect. Ik neem aan dat dit jaar de sloep z’n maiden voyage gaat maken? Dan kun je de kroon op jullie werk zetten. Uiteindelijk wil je ook weten (en wij ook natuurlijk) hoe hij zeilt.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Zo! Jullie kunnen wel wat zeg.
De Engelse benamingen van de verschillende onderdelen zijn mij natuurlijk helemaal onbekend, maar dankzij de uitgebreide fotoreportage, die met net zoveel zorg gemaakt is als de boot zelf, krijg ik een aardig idee wat er mee bedoel wordt. Hout, metaal, touw, leer, stomen, buigen, solderen, draaien. Het maakt jullie niet uit. Knap werk.

Met dank aan Pippi Longstocking :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Vincent van der Post
Prachtig project!! Wel een geduld werkje. Respect voor hoe jullie de details hebben uitgewerkt. Ik zie niet alleen veel houtwerk, maar ook hoe jullie de metalen onderdelen en de leerdetails hebben gemaakt: diep respect. Ik neem aan dat dit jaar de sloep z’n maiden voyage gaat maken? Dan kun je de kroon op jullie werk zetten. Uiteindelijk wil je ook weten (en wij ook natuurlijk) hoe hij zeilt.
Ja we hopen dat deze zomer het bootje te water gaat maar we hebben niet echt een deadline omdat het ook gewoon leuk is om er samen aan te werken. We willen niet haasten...
 
Zo! Jullie kunnen wel wat zeg.
De Engelse benamingen van de verschillende onderdelen zijn mij natuurlijk helemaal onbekend, maar dankzij de uitgebreide fotoreportage, die met net zoveel zorg gemaakt is als de boot zelf, krijg ik een aardig idee wat er mee bedoel wordt. Hout, metaal, touw, leer, stomen, buigen, solderen, draaien. Het maakt jullie niet uit. Knap werk.

Met dank aan Pippi Longstocking :)
Ja gewoon doen, daar leer je van en gaat het soms mis dan is dat leergeld. Je ben immers goed bezig als je bezig bent.
 

Broos

Actieve deelnemer
12 mrt 2013
45
6
Zuidhorn
Een tijd geleden zijn mijn zoon en ik begonnen aan het bouwen van een Ilur zeilsloep. Om onze ervaringen te delen van het bouwen hebben we een web-site gemaakt waarin ons werkproces te zien is en zo willen delen. We zijn benieuwd naar jullie reacties en/of vragen

Schitterend, uitgebreid verslag! Doet me denken aan de bouw van mijn Puffin (model van Ian Oughtred).
 
  • Leuk
Waarderingen: Vincent van der Post

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.