Balkmaat is 17x6 cm, de inkepingen zijn maximaal 5 cm. Vrije overspanning 180 cm.Wat is de balkmaat en wat is de vrije overspanning?
Balkmaat is 17x6 cm, de inkepingen zijn maximaal 5 cm. Vrije overspanning 180 cm.Wat is de balkmaat en wat is de vrije overspanning?
Als ik zo kijk naar de ligging van de verwarmingsbuizen en die van de waterleiding zie ik duidelijk het verschil tussen een vakman en een knutselaar.
Dat geldt ook voor de reacties hier.
Dan nog een inhoudelijk antwoord. Mijn advies: blok er passend inlijmen en aan de zijkant een plank/balk met dezelfde hoogte van ruim 1m ertegenaan lijmen+schroeven.
@ Superkees: Je voelt je blijkbaar aangesproken?
Er wordt heel vaak vanuit gegaan dat vloeren overgedimensioneerd zijn. "vroeger bouwden ze veel degelijker". Dat is zelden zo. Net als nu bouwden ze gewoon nét voldoende. Dus voor de hedendaagse normen/gebruik vaak te weinig. Het kan best zijn dat doordat dezelfde balken doorlopen over een kleinere overspanning deze hier ter plekke wat zwaar lijken, maar het is nog steeds zo dat een gebouw als geheel bekeken moet worden. Misschien is de overspanning hiernaast wel veel te groot, en is het overstek nodig. Dat weet je niet, dus doe niet teveel aannames.
Hou het er voorlopig maar op dat de balken er niet voor niets zitten. De sterkte zoveel mogelijk terugbrengen is zeer verstandig. Maar dat was gelukkig ook de oorspronkelijke vraag.
Dan nog een inhoudelijk antwoord. Mijn advies: blok er passend inlijmen en aan de zijkant een plank/balk met dezelfde hoogte van ruim 1m ertegenaan lijmen+schroeven.
Dat is een goede, ik weet niet of diezelfde balken doorlopen naar de zolder zelf (zo'n 3 meter overspanning) of dat dat aparte balken zijn, ik zal het checken.Het kan best zijn dat doordat dezelfde balken doorlopen over een kleinere overspanning deze hier ter plekke wat zwaar lijken, maar het is nog steeds zo dat een gebouw als geheel bekeken moet worden. Misschien is de overspanning hiernaast wel veel te groot, en is het overstek nodig.
HoH is overigens ongeveer 60 cm.Dus voor de hedendaagse normen/gebruik vaak te weinig. [...]
Hou het er voorlopig maar op dat de balken er niet voor niets zitten. De sterkte zoveel mogelijk terugbrengen is zeer verstandig. Maar dat was gelukkig ook de oorspronkelijke vraag.
Nou ben ik wel benieuwd hoe dat dan de hele discussie over de momentenlijn veranderd.Ok, dat verandert de hele discussie over de momentenlijn. Maar je weet wel zeker dat die binnenmuur dragend is?