Hergebruik van oud hout - nog een tafel?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Toen ik dit huis kocht stonden er 3 bielen ruw aan elkaar getimmerd in de tuin, als een soort van boog waar planten tegenaan moesten groeien.
Ze waren echter onbewerkt de grond in gestoken en dus totaal weggerot aan de onderkant. In verband met het gevaar voor de kinderen moesten ze dus neer.


20200520_214106.jpg

bij het afzagen van de rotte onderkant kwam er echter best wel droog hout aan de binnenzijde tevoorschijn, dus ik legde ze voorlopig in de garage om te drogen.

Nu ze in de weg beginnen te liggen voor andere projecten, wil ik er vanaf. Ik heb dus zitten wikken en wegen wat te doen: Verwerken is lastig zonder lintzaag.
Gelukkig had ik een goedkoop kettingzaagje liggen, en na de balken te zijn nagelopen op achtergebleven spijkers ben ik begonnen schulpen:

20200806_155354 (1).jpg

daar kreeg ik natuurlijk ook allerhande commentaar op: Je hebt niet de juiste ketting, je gebruikt geen geleider, etc. Allemaal waar, maar 'the tool you have is the tool you use' dus ik ging lekker door.

20200806_160037 (1).jpg

en uiteraard ben ik hier en daar wat scheef gegaan qua dikte van de planken, er is genoeg vlees overgebleven. Ik twijfel of ik ze echt wil vlakken, of er wellicht in deze vorm iets mee wil.


20200809_155744.jpg

Er zitten uiteraard hier en daar barsten en scheuren in, en ze zijn bij lange na niet overal even dik vanwege het uit de losse pols zagen, maar er zit potentie in.
De twee biels laat duidelijk weten waar hij/zij voor gebruikt wil worden:

20200809_160226.jpg

aan de rechterzijde kan ik eenvoudig twee lange staanders wegzagen en die tot poten maken. Van de linkerzijde krijg ik uit het hart wellicht nog een plank, en de rest kunnen schrootjes worden ofwel bladliggers. Tegen de tijd dat ik ze op die dikte heb zijn ze dun genoeg om op de zaagtafel verwerkt te worden, dus eerst nog even ruw werk doen met de kettingzaag.


Aangezien het materiaal nu 'gratis' is kan ik hier wel een leuke tafel uit halen die de wereld niet hoeft te kosten, en leuk gaat staan in iemand zijn keuken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ok, met de Metabo buiten commissie gaan we ons project op een andere manier moeten doorzetten.
Ik ga morgen nog wel even rondbellen of ik een vervangende riem kan krijgen ergens, en zonder rollen werkt de bovenzijde (de vlakbank met de bananenaanslag) natuurlijk nog wel.

Dit word een ruwhouten tafel waar je het ge-recycle-de wel aan mag zien, dus hij hoeft niet strak en netjes.
Ik bedoel, al het zaagwerk is met een kettingzaag gedaan. Heel stoer natuurlijk :p.

Ik speel dus met een aantal ideeën.

Omdat ik één van de balken waar de poten uit moeten komen al had gevlakt op de Metabo toen die stuk ging, heb ik met de handschaaf de andere maar op dezelfde dimensies gebracht. Natuurlijk werd dat een ongelofelijke zwijnestal. Mijn afzuiging is te lomp en zwaar (niet te vergeten een te korte slang) op hierop te passen en het opvangzakje dat erbij hoort is natuurlijk niet bruikbaar met deze hoeveelheden, dus we nemen een stofmasker en het opruimwerk maar op de koop toe.

b0333f58-4c64-4e79-b98a-0c48f32a3625.jpg

a96938f5-ca84-4af6-84a4-02acf1f146b2.jpg

Ik heb dus in principe straks 4 ruwhouten poten met 'patina' zullen we maar zeggen (grijze verkleuring op bepaalde plekken) die lekker rustiek ogen. De planken echter:

6a74cfad-3329-4430-aa5f-7f9c4373d300.jpg

20200812_205001.jpg

Daar kan ik nog geen keuze in maken hóe deze te verwerken. Aan de ene kant heeft dat grijze wel wat. Er gaat straks sowieso gekookte olie overheen, dus dat komt wel lekker rustiek uit de hoek. Het zijn er echter maar twee van de vier, dat waren immers de buitenzijdes van de biels waar ze uit gezaagd zijn. De middelste vertonen overduidelijk sporen van de kettingzaag, die ik uit de losse pols bediend heb. Dat kun je niks vinden natuurlijk, maar ik vind het wel wat hebben. Zou ik de hele boel dus omdraaien, heb ik vier planken met kettingzaagsporen erop. Op één of andere manier vind ik dat ook wel wat hebben. Je zou de scherpe delen e.d. moeten verwijderen voor het olieën en de planken zo verlijmen dat ze qua oppervlakte ongeveer gelijk liggen alvorens de onderzijde zó te vlakken/bewerken dat je er nog een frame of poten tegenaan kunt zetten, maar dan heb je wel een tafel waar je het 'proces' van de kettingzaag voor altijd in blijft zien.

Helaas passen de poten daar dan weer niet bij. Tenzij ik die alsnog een 'behandeling' geef met de zaag :cool:.
Je zou kunnen roepen kettingzaag tafelblad met metalen poten maar ik werk niet met metaal dus die valt af,

Als ik de vandiktebank weer aan de praat krijg (of gewoon alles over de vlakbank gooi, kan op zich ook) kan ik alle planken dezelfde 'look' geven als de poten. Vergrijsd en met scheuren, maar wel min of meer vlak. Dan past het blad weer bij de poten zoals ze nu zijn. Je krijgt dan een veel vlakker blad maar ook dunner, omdat ik dan in principe alles naar de dikte breng van de dunste plank.

Ideeën? Feedback?
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20200813_170510.jpg

Jongens jongens, dit hout heeft wel geleden zeg. Eerst een zwaar leven als machinehout (die bielsen onder zware apparatuur) en daarna tien jaar in de tuin wegkwijnen onder weer en wind. Toen ik met mijn kettingzaag aan kwam dachten deze bielsjes 'dit is het, nu gaan we!'.

Maar wat een verrassing toen die kettingzaag in de lengte ging en niet dwars! Nu de boel enigzins gevlakt is en het tot blad gemonteerd is, kan ik er pootjes onder maken. Om het toch stevig te maken koos ik op het laatste moment voor de picknick-stijl - er kwamen teveel scheuren en onvolkomenheden aan het licht dat ik bij teveel vlakken straks niks over zou houden. Twee balkjes onder de planken om de planken aan elkaar te fixeren, en nu heb ik vier pootjes aan weerszijde onder 10 graden afgezaagd om een onderstel te maken. Voor het gemak bouwen we dat gewoon ondersteboven op. Ik haal 4 hoekjes (de poten staan immers onder een hoek) uit de bovenzijdes om de poten goed aan te laten sluiten op de dwarsbalkjes en zal waarschijnlijk nog een dwarslat ertussen monteren. Er komt geen ligger in de lengte - in plaats daarvan monteer ik de poten met grote keilbouten aan de dragers van het blad. Zolang ik zorg dat die goed aansluiten denk ik dat het stevig genoeg zal zijn.

Zo kan dit geleefde hout nog weer een paar jaar mee.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
aee43c08-a13d-4a12-a453-e80add7227ca.jpg

0d1e6cf1-303c-4b68-95a5-35eec91c46a2.jpg

ik vond nog een restant aan gebruikte draadbouten die precies de juiste maat waren, mits ik ze in het hout liet vallen. Dat vond ik sowieso een mooier idee, dus dat kwam goed uit. Twee bouten buitenom, en eentje door het blad naar beneden. Er zit ook een beetje Woodmax tussen om de kieren te vullen.

0386f7c5-2b2c-4bfb-bfd9-1c6a4b3d81fc.jpg

Nu dat hele gevaarte nog naar beneden tillen :).

20200813_195710.jpg

20200813_195715.jpg

20200813_195753.jpg

20200813_195757.jpg

Nu moet ze nog nabehandeld worden - controleren op scherpe randjes en dan in de olie.
Helaas begon het buiten ineens zo vreselijk hard te stormen (al het water dat we in twee weken gemist hebben in één keer, zo lijkt het) dat het even tijd werd naar binnen te komen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het ziet er mooi uit, maar ik durf hardop te betwijfelen of deze manier van constructie stevig/stabiel gaat blijven 🤔

Zeker weten doe ik het nog niet, ik ontbeer de jarenlange ervaring met constructies die sommigen hier hebben, maar ik kan je voor nu vertellen dat het muur- en muurvast zit. De poten zijn langs drie zijden gezekerd en dan ook nog verlijmd. Ik kon de tafel (hij is immers ondersteboven opgebouwd) over de poten naar de grond kantelen en ze gaven geen krimp. Ook als je hem moet schuiven voel je zo goed als geen beweging in de poten.

Aangezien hij in de tuin komt te staan (althans, dat is het bedoelde gebruik) is dat beetje extra 'flex' wat op deze manier in het blad blijft zitten wel fijn, dan wiebelt hij minder snel omdat hij enigzins naar de ondergrond gaat staan.

Mocht dat wel ooit gebeuren is ofwel de tafel tegen die tijd echt brandhout, of we brengen zeer eenvoudig een paar liggers aan.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik deel de twijfel van Joris vanwege de niet gebruikelijke constructie, maar ervaring is de beste leermeester, dus mede gezien de toepassing gewoon kijken welk gebruik welke gevolgen heeft.

Fons
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Je zou een schoor kunnen aanbrengen in de breedte tussen de poten.Dat gaat de stabiliteit al flink verbeteren als er iemand die aan tafel zit er tegen duwt. In de lengte is dat moeilijker omdat die in de weg gaat zitten.Of je zou een kruis in het midden onder de tafel moeten maken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Fijn bezaagd is geheel in de mode, met grof bezaagd loop je op de trend vooruit of maak je de nieuwe trend.
Ik vind het wel iets hebben. Je constructie zou ik niet zelf nooit gebruiken. Gewoon kijken wat er gebeurd.
Succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.