Help me mijn nieuwe hobbyruimte aan te kleden !

nvhl

Nieuw lid
16 jan 2022
16
3
staden
Dag iedereen,

Ik sta voor een boeiende nieuwe periode: we zijn recent verhuisd en ik heb een stuk van de tuin opgeëist om een bijgebouw op te zetten van 9 X 5,5 meter, dat ik voornamelijk wil gaan inrichten als “atelier” voor mijn hobby in voornamelijk houtbewerking. Ik wil hier met jullie mijn ideeën delen en hoop op feedback die me kan vooruit helpen, want ik heb nog heel wat te leren en te kiezen.

Wat al vaststaat: het wordt een houten bijgebouw met plat dak, vrije hoogte binnenin van 2,3 meter. De wanden ga ik isoleren met 14 cm isolatie, het plafond met 12 cm, en bovenop de betonvloer komt ook een 6 cm isolatie tussen kepers, waarop ik dan een plankenvloer ga leggen.

Bovenaanzicht :
1734039415968.png
Een deel van de ruimte zal ik met een binnenwand afscheiden om mijn tuinmateriaal op te bergen.
Voor de rest denk ik eraan om van de grote ruimte een stuk af te scheiden met een metalen wand met glas erin - en metalen schuifdeur - , om als properder ruimte te gebruiken met daarin een bureau en een plaats om zaken af te werken ( schilderen, vernissen ), waarbij je overmatig stof wenst te vermijden.

Voor de vloer denk ik aan een plankenvloer in een hard hout zoals eik. Al mijn meubilair staat op wielen dus het moet wel wat kunnen verduren. Daarvoor hoop ik ergens een lot tweedehands hout op te kop te kunnen tikken, anders wordt het waarschijnlijk nogal duur. Zien jullie andere mogelijkheden – die ook betaalbaar zijn en toch duurzaam genoeg ?

Voor het plafond koos ik voor Douglas balken ( 70X220cm), waaronder ik GEEN plafond wil hangen. Ik heb liever de balken bloot, omdat ik dit naast esthetisch ook wel handig vind ( je kan daartussen ook dingen opbergen ... ). Ik zou wel tussen de balken, onder het OSB plafond waarop de isolatie ligt, nog willen afwerken met korte plankjes/planchetten op latjes vastgemaakt. Dat zou er zo kunnen uitzien :
1734039917228.png

Hiervoor kan ik ook - zoals de balken - voor Douglas kiezen bijvoorbeeld. Ofwel zelfde materiaal als voor de wanden.

Voor de wanden denk ik aan vanalles 😊:
  • Vuren of douglas planken
  • Planken van recuperatiehout
  • andere ideeën ?

Ongetwijfeld zijn er nog andere voor- en nadelen waar ik nu niet aan denk, of simpelweg geen weet van heb...
Allemaal leuk om te gaan kiezen, maar ik wil ook geen onbezonnen keuzes maken, dus alle feedback is welkom !

Groeten
Nico

jorisvh

Post veel
mooie vooruitzichten!

als je een OSB plafond lelijk vindt en het gaat verstoppen achter planchetten, kan je dan niet beter je dak maken met iets wat in 1 laag structureel en esthetisch oké is?
Bvb, als je in een watervaste multiplex onderaan groeven trekt ziet het er ook uit als planchetten.
kost meer dan osb maar misschien minder dan osb+planchetten, minder werk, meer ruimte over, …

• Leuk
Waarderingen: nvhl en AKarel

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.101
909
Nootdorp
Er staat ergens op dit forum een hele discussie over vloeren. Wat handig is en wat niet. Houten vloer is mooi, of het handig is, is een andere vraag. Ik heb zelf een gladde gietvloer, erg handig met opruimen. (nadeel is dat het glad is als er vocht op komt).

Overigens wel mooi om zo'n ruimte te hebben!

• Leuk
Waarderingen: nvhl

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.182
2.272
Klein-Brabant, Vlaanderen
bovenop de betonvloer komt ook een 6 cm isolatie tussen kepers, waarop ik dan een plankenvloer ga leggen.
bij lichte machines volstaat deze opbouw
van zodra je zwaardere machines plaatst, moet je de tussenafstanden tussen de kepers veel kleiner maken + de vloer steviger
standaardopbouw is een betonnen plaat
daarop isolatie
daarop chape
daarop de vloer - beton of tegels - desgewenst planken
dat werkt net af + je kan het goed onderhouden
kepers en planken is veel meer werk

• Leuk

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.817
870
Enschede
ingoogni.nl
van zodra je zwaardere machines plaatst, moet je de tussenafstanden tussen de kepers veel kleiner maken + de vloer steviger
Bij een houten vloer op beton is het voor zware stationaire machines handig om per poot een gat in het hout te zagen en de machine (afgeveerd/rubber dempers) direct op het beton te zetten.

dus alle feedback is welkom !
Elektra, kabelgoot rondom. Indien mogelijk leg meteen kracht aan. Je werkbank staat redelijk vrij in de ruimte, hang elektrakabel aan een gordijn rails zodat je een in de ruimte zwevend verplaatsbaar stopcontact hebt.

Wordt de schuur van steen? Dan gewoon stucwerk er op. Mooi glad schuren voor saucen, er blijft amper stof aan hangen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: nvhl en mink

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
101
67
Zuid Holland
Waarom niet de isolatie onder de beton vloer? Het lijkt me voor de belasting van de houten vloer handiger als deze op stevig beton ligt ipv relatief slap isolatie materiaal. Voor het dak zou ik zoals hierboven voorgesteld de osb weg laten en een mooi dakbeschot op de balken monteren. Lijkt me ook erg arbeidsintensief om al die korte plankjes tussen de balken te plaatsen.

• Leuk

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.629
843
Emst
Ik zou de binnen hoogte op minimaal 2,5m houden, dan past er een oude gietijzeren lintzaag onder.

• Leuk

nvhl

Nieuw lid
16 jan 2022
16
3
staden
als je een OSB plafond lelijk vindt en het gaat verstoppen achter planchetten, kan je dan niet beter je dak maken met iets wat in 1 laag structureel en esthetisch oké is?
Inderdaad ! Zoiets had ik ook liever gedaan, maar er was maar 1 van de 3 firma's die geoffreerd hebben voor het gebouw, die bereid was af te wijken van hun standaard werkwijze. Jammer genoeg was die veel te duur, veel duurder dan vergeleken met wat ik nu denk te doen. Een bijkomend voordeel van mijn vals plafondje is dat ik er elektrische kabels kan bovenop leggen.

nvhl

Nieuw lid
16 jan 2022
16
3
staden
Ik zou de binnen hoogte op minimaal 2,5m houden, dan past er een oude gietijzeren lintzaag onder.
Dat is niet nodig, ik ben nog van plan een nieuwe lintzaag te kopen. En 2,3 meter is misschien handig om makkelijker aan materiaal te kunnen dat opgeborgen is tussen de balken aan het plafond ?

nvhl

Nieuw lid
16 jan 2022
16
3
staden
bij lichte machines volstaat deze opbouw
Ik denk dat alles wat ik heb onder "lichte machines" valt. Het zwaarste is misschien mijn werkbank op wielen, met zaagtafel erin verwerkt. Ik had nog niet gedacht aan chape bovenop isolatie, dat lijkt me inderdaad ook een goed alternatief ! Hoe dik zou de chape dan nog moeten zijn? Er ligt nu al een gewapend-betonplaat. Krijg ik die chape dan ineens geheel vlak zodat de planken er zo op kunnen zonder dat ik nog hoogteverschillen moet corrigeren ? En ik veronderstel ook een plastiek leggen tussen de betonplaat en de isolatie ?

nvhl

Nieuw lid
16 jan 2022
16
3
staden
Je werkbank staat redelijk vrij in de ruimte, hang elektrakabel aan een gordijn rails zodat je een in de ruimte zwevend verplaatsbaar stopcontact hebt.
Goed idee die gordijn rails, maar ik ben van plan een zwenkarm in staal te maken waaraan én elektricitieitskabel én een slang voor stofafzuiging komt. De dubbele arm in uitgestrekte positie zou een 3 meter lang moeten worden. Dat moet me voldoende oppervlak moeten geven om ter hoogte van de meest stofrijke activiteiten altijd afzuiging bij de hand te hebben, alsook elektriciteit.

• Leuk
Waarderingen: knotwilg

nvhl

Nieuw lid
16 jan 2022
16
3
staden
Waarom niet de isolatie onder de beton vloer?
Heb ik ook overwogen, maar werd me afgeraden omdat je dan extra (dure) maatregelen moet nemen om koudebruggen te vermijden aan de zijkanten. Anyway, is te laat nu, de betonplaat ligt er al :)

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.667
1.175
Fryslân
Ik zou de hoogte van de onderkant balken ook op 250 houden. Plaatmateriaal is 244, en zo kan je deze makkelijk rechtop draaien. Daar heb ik met de bouw van mijn garage toen bewust rekening mee gehouden, en ik heb er nog steeds geen spijt van.

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.182
2.272
Ik had nog niet gedacht aan chape bovenop isolatie, dat lijkt me inderdaad ook een goed alternatief ! Hoe dik zou de chape dan nog moeten zijn? Er ligt nu al een gewapend-betonplaat. Krijg ik die chape dan ineens geheel vlak
dit is de klassieke opbouw in vl
de chape dient om de leidingen op de vloer af te dekken
chape reien we af
en als die toevallig toch ongelijk ligt, dan giet je er egalisatiemortel bovenop

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.373
698
Moordrecht
Dan is een enkele cement- of anhydrietgebonden gietvloer (en dan bedoel ik dus niet egaline) toch beter? Zand cement dekvloer (chape) is makkelijker, maar eigenlijk erg bewerkelijk. Een goede gietvloer is weliswaar wat duurder, maar dekt goed af, egaliseert mooi en als je toch geen isolatie hebt, maakt de betere warmtegeleiding ook niet heel veel uit. Een gietvloer vergt wel wat meer voorbereiding, anders gaat er altijd meer in dan je denkt. Bijkomend voordele van een Anhydrietvloer is sterk verminderde scheurvorming

nvhl

Nieuw lid
16 jan 2022
16
3
staden
Dan is een enkele cement- of anhydrietgebonden gietvloer (en dan bedoel ik dus niet egaline) toch beter? Zand cement dekvloer (chape) is makkelijker, maar eigenlijk erg bewerkelijk.
Ok maar ik had graag een plankenvloer gelegd. Met isolatie eronder. Ik heb al te lang op betonvloer gestaan en serieus problemen met pijn aan de voeten…

• Leuk
Waarderingen: Rizz

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.817
870
Enschede
ingoogni.nl
Ik heb al te lang op betonvloer gestaan en serieus problemen met pijn aan de voeten…
Klompen dragen, dan sta je altijd op hout. Deense of 'Ollandse. Die laatsten zijn nog veiligheidsschoeisel ook. Tegen slijtage van de sokken, lederen klompschoentjes/sokjes in de klompen dragen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.182
2.272
jazeker, ik had je verkeerd begrepen. Kies ik dan best voor een massief houten parket (eik - is denk ik hard genoeg), of een half massief parket (lamelparket) ?
tijdens mijn doortocht in zwitserland ben ik een paar keer net voor staden blijven slapen om de volgende dag de tunnel te nemen
mooie plek waar je woont !
de houtprijzen daar ken ik niet
het blijft afwegen vanuit het oogpunt prijs + stabiliteit + smaak
vanuit prijs + stabiliteit zal lamelparket er best uit komen
alhoewel . . . groeit er voldoende eik in CH ?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.