Hele lichte scheurvorming in balk nieuwe balkenvloer

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
356
13
Hey allemaal,

Bij het opnieuw maken van de balkvloer van mijn dakopbouw zag ik dat bij 1 balk hele licht scheurvorming is ontstaan nabij de schroeven van de raveeldrager (of misschien was het al zo maar heb ik het gewoon niet opgemerkt). Ik verwacht dat de balken die ik er dwars op geplaatst heb met raveeldragers wellicht iets te strak geplaatst zijn en dat er door de spanning (misschien in combinatie met het schroeven wat scheurvorming is ontstaan). De scheuren lijken niet diep, maar ik ben er niet zeker van. Aan de andere kant van de balk is geen scheurtje te zien. De balk is 44mm dik en 95mm hoog. De balk wordt op diverse punten ondersteunt op de gewapende betonnen ondervloer. Het is nogal een werk om de balk eventueel te vervangen omdat ik dan alle raveeldragers los moet schroeven en opnieuw moet plaatsen, vandaar mijn vraag.

Wat denken jullie? Gewoon zo houden? Of is de verwachting dat deze scheur erger gaat worden op termijn?

Bijlagen

• IMG_6909.jpeg
    IMG_6909.jpeg
    151,6 KB · Weergaven: 23
  • IMG_6908.jpeg
    IMG_6908.jpeg
    140,3 KB · Weergaven: 23

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.269
475
als jouw balken allemaal bijna door het hart zijn gezaagd zoals dat stukje kopshout dat je op de tweede foto kan zien krijg je nog veel meer van die scheuren .

uit constructief oog punt niet iets om je zorgen over te maken overigens

• Leuk
Waarderingen: BasRonin

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
356
13
Geweldig nieuws! Dat is fijn om te horen.

@boertje125 de rest van de balklaag ligt al vrij lang, geen scheurtje te zien.. het is ook echt alleen bijn deze balk. Ik vind het wel “toevallig” dat het precies bij de raveeldragers zit.

Wat bedoel je met door het hart zagen? De balken zijn gewoon afgekort waar nodig?

Edit; ahh je bedoelt fabrieksaf waarschijnlijk. Ja het hout komt van een hoogstaande houtleverancier, maar enkele balken waren toch behoorlijk getordeerd. Helaas is het tegenwoordig moeilijk goed hout te vinden.

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.301
2.319
Klein-Brabant, Vlaanderen
tegenwoordig gaat alles sneller
hoe langer je grondstof bewaart, hoe langer het dood kapitaal is
de meeste wijnen moet je tegenwoordig na een paar jaar opdrinken, zo niet heb je siroop

bomen worden snel gezaagd én niet meer zo veel mogelijk kwartiers
zoals plakjes kaas of ham
hoe dichter bij de kern (hart) van de boom, én hoe natter de boom, hoe meer kans op wind- en droogbarsten
naaldhout, en zeker vuren, is te relatief goedkoop om dat met liefde te verwerken

• Leuk

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
356
13
tegenwoordig gaat alles sneller
hoe langer je grondstof bewaart, hoe langer het dood kapitaal is
de meeste wijnen moet je tegenwoordig na een paar jaar opdrinken, zo niet heb je siroop

bomen worden snel gezaagd én niet meer zo veel mogelijk kwartiers
zoals plakjes kaas of ham
hoe dichter bij de kern (hart) van de boom, én hoe natter de boom, hoe meer kans op wind- en droogbarsten
naaldhout, en zeker vuren, is te relatief goedkoop om dat met liefde te verwerken
Duidelijk verhaal hoor! Toch vind ik het apart omdat de onverwarmde zolder waar de balkenlaag ligt echt koud is en er behoorlijk geventileerd wordt van buiten waar het nu ijskoud is. Maar misschien zegt dat niets over de vochtigheid.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.269
475
koude lucht bevat weinig vocht.
Dit is duidelijk een hartscheur die heeft niets met de raveeldrager te maken.
Al kan het inkorten van de balk wel het vrijkomen van eerder opbouwde spanningen hebben versneld.

Hout met een ingesloten hart van een boom of net naast het hart uit de boom gezaagd vertoond vaak hartscheuren
vuren valt overigens best wel mee, eiken heeft daar veel meer last van

• Leuk

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
356
13
koude lucht bevat weinig vocht.
Dit is duidelijk een hartscheur die heeft niets met de raveeldrager te maken.
Al kan het inkorten van de balk wel het vrijkomen van eerder opbouwde spanningen hebben versneld.

Hout met een ingesloten hart van een boom of net naast het hart uit de boom gezaagd vertoond vaak hartscheuren
vuren valt overigens best wel mee, eiken heeft daar veel meer last van

Bedankt voor de verheldering!!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.