Hegner toerentalregelaar puzzel, hulp gezocht.

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Een hulpvraag aan mensen die wat weten over een Hegner met toerentalregelaar of die verstand hebben van elektronica.

Laatst heb ik een opknappertje gekocht, een Hegner figuurzaag uit '94.
Ik wist dat de aan/uit schakelaar het niet meer deed dus daar moest naar gekeken worden.
Vermoedelijk heeft iemand ooit een by-pass gemaakt want de schakelaar was helemaal niet aangesloten en de machine begint meteen de draaien als de stekker in het stopcontact zit. Als ik de twee kleine stekkertjes , die los zaten, aansluit op het schakelaartje blijft de machine gewoon draaien.

Graag wil ik er weer een schakelaar op zetten en dat kan heel eenvoudig door een van de 230v stroomdraden af te tappen en daar een schakelaar tussen te zetten. Maar gezien het toch niet helemaal origineel is moet ik het misschien iets grondiger aanpakken. Ik zat te denken om er een nieuwe spanningsregelaar tussen te zetten maar deze heeft maar twee in en uitgangen.
Bij Hegner heb ik een tekening van het aansluitschema opgevraagd wat totaal niet overeenkomt met mijn machine.


Concreet:
Kan iemand een foto met mij delen van zijn originele aansluitingen?
Is er iemand die weet hoe ik de aan/uit schakelaar correct kan aansluiten?
Heeft iemand een idee hoe ik de nieuwe spanningsregelaar over zetten en hoe deze aangesloten moet worden?

Alvast bedankt!


PS. Ik zit niet te wachten op goedbedoelde adviezen zoals: "blijf maar af van electronica als je er geen verstand van heb", als ik die mindset zou hebben gehad was ik ook nooit zo ver gekomen met houtbewerken :cool:

Huidige situatie
Hegner toerentalregelaar 1.jpg

Motor gegevens
Hegner motorgegevens.jpg

Nieuwe spanningsregelaar
Snelheidregelaar nieuw.jpg
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Ik kan je wel helpen. Als je het typenummer van de machine hebt en het serienummer. Niet de gegevens van het motorplaatje… kun je die naar Rob mailen. Hij kan je zo de tekening sturen. Als ik die heb kan ik je wel vertellen hoe je het weer origineel krijgt. Origineel zal de schakelaar dubelpolig de binnenkomende fase en nul schakelen.. Kwestie van een dubbelpolige schakelaar een op zetten dus.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Dit is het schema dat ik van Rob heb gekregen, behalve de kleuren van de bedrading lijkt dit niet echt overeen te komen.
Hegner aansluitschema.jpg
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Ok.... Het schema wat je hebt gekregen is niet van deze machine of iemand heeft de regelaar vervangen.
Uit de motor komen 2 dunne draadjes met Fastonstekkers. Deze komen op de print (Tekening Rob) op "Tachogenerator"
Kleuren van de motor komen overeen met het schema. Condensator komt in de rode draad naar de motor.
Je mist alleen de juiste print. Wat is jou voorstel om dit op te lossen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.