Heeft iemand wellicht nog een spouwmes voor een Bosch GTS 10 zaagtafel liggen?

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.585
896
Noord-Veluwe / Skåne
Ik heb een poosje terug van een forumlid een Bosch GTS 10 zaagtafel overgenomen. Inmiddels is de machine helemaal gereviseerd en staan die lekker in Zweden klaar voor het kluswerk daar. De verkoper had vooraf al netjes aangegeven dat hij het spouwmes had doorgezaagd, want voor hem was dat fijner werken. Ik dacht nog: geen probleem, daar kom ik nog wel aan. Maar dat valt dus tegen. Die dingen zijn helaas nergens meer verkrijgbaar. Voordat ik aan de slag ga met een stuk plaatstaal van 2,2 mm dik wil ik toch even kijken of hier misschien nog iemand is die zo'n spouwmes beschikbaar heeft. Dat scheelt weer een hoop gedoe. Een universeel spouwmes kopen is helaas ook niet de makkelijkste optie, want Bosch heeft er o.a. voor de uitlijning een aantal machine-specifieke wijzigingen in aangebracht die ik wel kan namaken, maar dan zal ik wel een beetje moeten gokken qua maatvoering, want een deel van het mes dat ik heb is dus niet meer aanwezig om te gebruiken als referentie.

P.S. Het gaat echt specifiek om de GTS 10, dus niet de J of XC modellen. Die gebruiken een ander spouwmes.

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.167
124
Omgeving Amersfoort
op Kruis lijkt dat onderdeel inderdaad niet meer verkrijgbaar helaas

nummer 232 op tekening 2 van de GTS 10

onderdeel 1609902027

maar check voor de zekerheid even via jouw exacte machine typenummer nog even want ik heb gezocht op "GTS 10" op die website en die geeft een aantal hits.

Het kan zijn dat het bouwjaar van jouw machine net even een andere iteratie is van de machine met wel nog verkrijgbare onderdelen.

• Leuk
Waarderingen: hdv

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.167
124
Omgeving Amersfoort
@Rdl voor zover ik dat kan interpreteren, lijkt het inderdaad alsof dat de hele set is incl. spouwmes.

Hou rekening mee dat (AFAIK) je bij Kruis niet zomaar onderdelen mag terugsturen, even iets om mee rekening te houden. Dat staat me bij in elk geval, hoe legaal dat is weet ik niet maar check dit even.

wel een duur geintje maar zo'n spouwmes-kap op reserve is geen gek idee, die sneuvelen wel eens op een zaag.

Met wat ik zie had ik die 801set besteld als je niet zelf in de weer wilt om toch zo'n mes uit staalplaat te snijden.

• Leuk
Waarderingen: hdv

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.585
896
Noord-Veluwe / Skåne
Bedankt mannen!

Op zich vind ik het niet zo erg om de kap erbij te bestellen. Ik heb al een generieke Euro stofkap liggen die ik hiervoor had willen gebruiken, maar dat is geen probleem. Zoals terecht opgemerkt willen ze nog wel eens sneuvelen. En als ik de tijd die ik kwijt zou zijn aan zelf iets fabriceren mee ga rekenen, dan is dit nog wel te verantwoorden.

Het gekke is dat ik al op Kruis had gekeken, maar blijkbaar niet goed genoeg. Dit heb ik dus compleet over het hoofd gezien. Waarschijnlijk was ik zo gefocust op het spouwmes dat deze optie niet tot me door is gedrongen.

• Leuk
Waarderingen: Rdl

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.167
124
Omgeving Amersfoort
de eer mag naar @Rdl want ik had dat ook niet zo in het snotje :)

mooi dat je in elk geval die set nog kan kopen, zonde van zo'n zaagmachine anders, veel te link om zonder te gebruiken. Succes met de "reparatie" en veel plezier nog met de machine.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.618
4.497
Ik neem aan dat je oorspronkelijke spouwmes naar model haaienvin veranderd is? Dat werkt veel prettiger dan het spouwmes met zo'n aangebouwd stuk plastic. Met een spouwmes dat niet boven je zaagblad uit komt kan je ook hout zagen dat dikker is dan je zaaghoogte en sponningen zagen lukt ook beter. Die boven afzuiging werkt over het algemeen slecht. Ik zou bij zo'n zaagtafel ook gelijk de slijptol in het fabrieks spouwmes gezet hebben.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.585
896
Noord-Veluwe / Skåne
Ik bewaar het "toegetakelde" spouwmes zeker voor als ik verdekte snedes moet maken. Maar voor volledige snedes heb ik toch liever een normaal spouwmes. De stofkap is inderdaad niet geweldig efficient, maar het maakt wel uit. Helaas is de behuizing op zoveel plekken open dat het niet eenvoudig zou worden om goede afzuiging van onderaf voor elkaar te krijgen. Uiteraard is alles mogelijk, maar in dit geval is het toch makkelijker om zo af en toe de stofzuiger erbij te pakken.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.618
4.497
Als je de rest zoals de stofkap al hebt, zou ik even de slijptol in een oud zaagblad zetten. Is misschien 10 minuten werk . Is snel en goedkoop.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.