Wat ook nog thuis hoort in dit rijtje; koppel de c even los en schakel kort in. Motor zal niet starten maar veiligheid spreekt aan?
Het boutje is nog niet los, maar ik heb ondertussen even gemeten. Ik had nog een oude aardweerstandsmeter liggen die met 25 ampere werkt. Niet echt een megger dus, maar toch iets. Hij meet tussen 0,1 en 1 Ohm en dan gaat de wijzer naar oneindig.
Er gaan 4 draden de motor in. Twee witte, een bruine en een blauwe.
Tussen de bruine en de blauwe meet ik 4 Ohm met een normale multimeter.
Tussen de twee witte meet ik 0,2 Ohm
Tussen de witte enerzijds en de blauwe en bruine anderzijds meet ik oneindig.
Tussen alle draden en behuizing meet ik ook oneindig.
Over de condensator die naast de motor hangt meet ik ongeveer 10 Ohm.
Iemand een idee wat dit kan betekenen? Ik heb natuurlijk geen idee wat de diverse draden intern doen. Die 4 Ohm zal wel een spoel zijn. Maar waar zouden die twee witte draden in de motor aan verbonden zijn?
Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan!![]()
Voor de techneuten is het dubbel genieten als ze ook nog weten 'hoe het kan'!De "wonderen" der techniek... Ik zeg altijd maar zo:
Voor de techneuten is het dubbel genieten als ze ook nog weten 'hoe het kan'!
Maar je hebt gelijk. Als het maar doet wat we er van verlangen (wat ook nog al eens kan tegenvallen).
In de praktijk werkt het, maar niemand weet waarom
In theorie werkt het niet, maar iedereen weet waarom
Hier worden theorie en praktijk verenigd: niets werkt, en niemand weet waarom