HBM 250 mm Universele gereedschapslijpmachine: welke accesoires?

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Beste forumleden,

ik zit op de site van hbm, na me hier te hebben "ingelezen" (o.a. het bericht van Roeland) en heb besloten de [h=1]HBM 250 mm Universele gereedschapslijpmachine[/h]
aan te schaffen. Ik zal hem gaan gebruiken om beitels, houtdraaibeitels, messen, maaimachine messen, bijlen, zeis, vlak/vandiktebank messen, frees lamellenfrees, en pijlpunten compoundboog scherp te houden. Tormek accesoires zijn compattible met de HBM gereedschapslijpmachine, welke raden jullie me aan om erbij aan te schaffen:confused:?? Voor het gemak maar even de link erbij geplakt, kunnen jullie ook ff kijken/plakken.

https://www.hbm-machines.com/producten/tormek/pagina-1

Vriendelijke groet, Zaagselsnuiver
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
zit je aandrijf as wel goed tegen het wiel aan
De wielen worden namelijk aangedreven door een as die naar buiten steekt en het lederenwiel aandrijf
hier geen problemen met de aandrijving

De accessoires van Ronald passen prima op de mijne
Heb zelfs een aanpassing gemaakt voor de wolf grinder (zo kan ik alles slijp hulpmiddelen gebruiken)

20170219_171039.jpg
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Poe Zaagselsnuiver,

De Tormek accessoires zijn niet compatibele zoals ik in mijn post aangaf heb ik een Tormek stang gekocht en een kleine aanpassing gedaan aan de machine dan werkt het subliem kan dus nu wisselen van de glijstang zie foto,s
origineel
IMG_3708.jpg
extra gat geboord voor Tormekstang
IMG_3718.jpg
Hardhoutenblok waar de Tormekstang in kan en de HBM stang
IMG_3721.jpg
Het verschil inde beide stangenis 10mm
IMG_3725.jpg
Opstelling met de HBM stang
IMG_3720.jpg

groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
@ josiboy,
Blijft bij mij prima op toeren herken dit probleem niet is een sterke machine, maar zoals Toxic zegt de aandrijf as moet wel goed contact maken!
Of heb je die electronisch regelbare?

groetnis, Roeland

ps overigens de losse slijphouders passen wel op de HBM stang.
 
Laatst bewerkt:

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Roeland, als ik het dus goed begrijp past de inhoud van Tormek HTK-706 en TNT-708 standaard op de HBM 250 en heb ik verder geen andere spullen nodig om die te gebruiken??

Groet Zaagselsnuiver
 

josiboy

Actieve deelnemer
17 aug 2009
118
0
St Pieters Leeuw , België
ik heb de elektronisch regelbare .
zoals gezegd, bij mij valt het toerental terug als ik bv een beitel scherp, als ik de machine uitschakel , een tijdje wacht
kan ik daarna terug verder werken .
moest er dus iets losstaan zou dit niet het geval zijn.
de beitelhouder die bij de hbm zit heeft plastic busjes die niet goed over de geleider , tormec beitelhouder aangeschaft maar daar kan met de hbm geleider enkel
smalle beitels slijpen , tormec geleider gekocht ,past dan weer niet , ongeveer het zelfde aangepast zoals Roeland hierboven .

ik had dus beter dirrect voor de tormec gegaan .
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ik heb ook de hbm 250 heb daarbij ook de 708 set past zonder enkele aanpassing.
Wat betreft de kracht van de machine heb ik ook geen enkel probleem al heb ik niet de variabele versie. De draaibank van hbm heeft hetzelfde probleem de variabele mist de kracht die de standaard wel heeft.
Zal wel met de elektroniche aansturing te maken hebben?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Lijkt mij ook
Ik denk dat ze een voltage regelaar hebben geplaats ipv een echte/goeie toerenregeling
Zelf heb ik zoiets op mijn creusen gebruikt en dan mis je ook veel kracht
maar op een machine met een wiel snelheid van 80 rpm lijkt een regelaar mij toch al overbodig ?!
 

Broertie

Actieve deelnemer
20 nov 2016
52
0
Holten
Goedemorgen,

Wat men nogal eens vergeet te melden dat je voor de prijs van een Tormek wel 4 of nóg meer HBM slijpmachines kunt kopen. Ik heb zelf ook zo'n HBM en hij bevalt me uitstekend! Het probleem dat het wiel zou slippen is mij ook bekend, maar na 1 maal het aandrijfasje schoon te hebben gemaakt en de asmoer van de slijpsteen vast te hebben gedraaid heb ik nergens meer last van! Laat iedereen de Tormek maar ophemelen, maar die extra centen hou ik lekker in mijn zak, want die HBM gaat de deur niet uit!

Met vriendelijke groet,

Renger
 

Frits.a

Nieuw lid
20 feb 2021
2
0
Hallo wie kan de maten doorgeven van hulpstukken voor een Tormek of HBM slijpmachine het zijn verschillende hulpstukken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.