HBM 250 mm universele gereedschapslijper

KaleIwan

Actieve deelnemer
28 okt 2016
29
2
Bedankt voor je bericht met de antwoord, en ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen er om heen:confused:

ik heb de machine laten opsturen ( ik woon tegen Brussel )
wel al een eerste probleem , na enkele beitels te scherpen valt het toerental terug naar zo goed als stilstand , soms pikt hij weer op terug naar volle toeren , soms moet ik de machine uit zetten
en weer opstarten . ik heb een mailtje naar HBM hiervoor gestuurd , ben eens benieuwd
de beitels die ik gescherpt heb zijn wel heeeel scherp
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
interessant ding, weet iemand wat de asmaat is ?
ik heb een CBN wiel van Ronald, maar krijg mijn eigen bankslijpertje niet langzaam/krachtig genoeg
dit zou een prima oplossing zijn als het CBN wiel daar op past
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl

Ze schrijven 12 mm, maar ik vermoed dat het een halve duim is (12.7 mm), dat is een gangbare maat voor bankslijpers. De meeste goedkope bankslijpers (en dus ook de meeste slijpstenen) die je zowel hier als over de plas kunt kopen (en die allemaal uit china komen) hebben halfduims assen. Helaas hebben de Creusen machines 15 mm assen, dus toen ik onlangs een machine nodig had om om te bouwen tot 'Baginski beveler' (ja, zoek daar maar eens op ;-) ) moest ik een nieuw slijpertje aanschaffen - dat werd dus het goedkoopste Ferm model. Achteraf had ik denk ik beter de grotere kunnen nemen, qua vermogen. Maar ja, dit werkt ook.

Vwb CBN wielen - ik had altijd begrepen dat die op normale bankslijper snelheid mogen/moeten draaien?
 

KaleIwan

Actieve deelnemer
28 okt 2016
29
2
Zijn ook CBN wielen voor de Tormek en andere nat slijpmachines met een laag toerental http://dehoutdraaierij.nl/product/cbn-slijpwielen-fijne-korrel/


Ze schrijven 12 mm, maar ik vermoed dat het een halve duim is (12.7 mm), dat is een gangbare maat voor bankslijpers. De meeste goedkope bankslijpers (en dus ook de meeste slijpstenen) die je zowel hier als over de plas kunt kopen (en die allemaal uit china komen) hebben halfduims assen. Helaas hebben de Creusen machines 15 mm assen, dus toen ik onlangs een machine nodig had om om te bouwen tot 'Baginski beveler' (ja, zoek daar maar eens op ;-) ) moest ik een nieuw slijpertje aanschaffen - dat werd dus het goedkoopste Ferm model. Achteraf had ik denk ik beter de grotere kunnen nemen, qua vermogen. Maar ja, dit werkt ook.

Vwb CBN wielen - ik had altijd begrepen dat die op normale bankslijper snelheid mogen/moeten draaien?
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Ja hoor, ik heb zelf ooit een slijphulp voor de schalenguts met vingernagel profiel gemaakt, gewoon van afbeeldingen en verhaaltjes van de werking van het hulpstuk. Inmiddels via dit forum ook een originele Tormek aangelopen. Maar ik gebruik nog steeds ook de zelfgemaakte want ik heb een dunne schalenguts in het assortiment die net niet door de tormek-hulp wordt aangeklemd, mijn eigen fabrikaat heeft een langere schroefdraad die wel ver genoeg komt. Ik heb er van allerlei onderdelen voor gebruikt die ooit voor iets anders zijn gefabriceerd zoals een aluminium stuk crank van een fiets-trapas en een bevestiging van een statafel uit de orthopedie om de slijphoek te kunnen instellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: KaleIwan

KaleIwan

Actieve deelnemer
28 okt 2016
29
2
Ja hoor, ik heb zelf ooit een slijphulp voor de schalenguts met vingernagel profiel gemaakt, gewoon van afbeeldingen en verhaaltjes van de werking van het hulpstuk. Inmiddels via dit forum ook een originele Tormek aangelopen. Maar ik gebruik nog steeds ook de zelfgemaakte want ik heb een dunne schalenguts in het assortiment die net niet door de tormek-hulp wordt aangeklemd, mijn eigen fabrikaat heeft een langere schroefdraad die wel ver genoeg komt. Ik heb er van allerlei onderdelen voor gebruikt die ooit voor iets anders zijn gefabriceerd zoals een aluminium stuk crank van een fiets-trapas en een bevestiging van een statafel uit de orthopedie om de slijphoek te kunnen instellen.
Goed bezig, heb je ook een foto van je maaksel / slijphulp ?
Groet Ivan
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Op 1 foto is ook het origineel te zien, hoop ik, het is de eerste keer dat ik met mobiel iets probeer te posten.
 

Bijlagen

  • B2BF2ACC-A198-4A06-AA34-436C587B4183.jpeg
    B2BF2ACC-A198-4A06-AA34-436C587B4183.jpeg
    90,9 KB · Weergaven: 20
  • DC50E13F-AE3C-44EE-891E-34072C0E0A26.jpeg
    DC50E13F-AE3C-44EE-891E-34072C0E0A26.jpeg
    105 KB · Weergaven: 18
  • 10EAE5B2-0BB1-42D5-B32C-0280C566D002.jpeg
    10EAE5B2-0BB1-42D5-B32C-0280C566D002.jpeg
    77,3 KB · Weergaven: 18
  • Leuk
Waarderingen: KaleIwan

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.